ärsmodeller cross, 125 - 250

välja vilken??

• Antal röstningar
    0

pl158

kan hjälpa till med PS..
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Honda cr 250
Årsmodeller cross, 125 - 250

Tjena gkrappar!

ni som har sån förbannad koll!

jag hade tänkt köpa mig en cross, mest för den grymma träningen men också för att det är så förbannat skoj, 125:a el. 250 hade tänkt lägga runt
17 000 och någonstans runt 2000 i årtal..

då till min fråga; det svåra är att veta vilka modeller/märken som kom ut med nya versioner och när, helst vill man ju ha den sista version av en modell så att den blivit av med de värsta barnsjukdomarna, någon som har enormt bra koll på detta? eller tips om vilken man skall välja i den prisklassen, alt. vart man kan hitta sådan fakt?

tacksam för svar!

obs, är grymt sugen honda CR, verkar va bra hojar, har bara kört RM tidigare..

mvh!

Last edited:
Har bara haft en crosshoj, och det är den jag har nu. En YZ 250 -00.
Samma användningsområde som dig och den passar mig perfekt!

Inget att klaga på under det året jag har kört den, startar och går utan problem :)

jag har bara kört en "cross" som är 125cc+ och det är den jag har nu, men den kan jag helt klart rekomendera

davve skrev:
2231231 Har bara haft en crosshoj, och det är den jag har nu. En YZ 250 -00.
Samma användningsområde som dig och den passar mig perfekt!

Inget att klaga på under det året jag har kört den, startar och går utan problem :)

Hade under julen en Yamaha YZ 250 -02 fungerade mycket bra, startade lätt, dra drag i motorn. Hitta ett bra exemplar som är ordentligt servad.

Detta var min första cross och jag har aldrig haft så roligt, körde drygt 30 timmar under 1-2 veckor.

Dock så började både bakdämparen och framgafflarna läcka olja med detta är ju slitage som man får räkna med...

Jag hade inte stirrat mig blind på något märke utan jag hade letat efter "alla" och när du hittar ett fint ex. så köp det! Tro inte så mycket på vad säljaren säger om timtal och kolvbyten och låt inte ett nytt plastkit lura dig, bilda din egen uppfattning, lyssna på motorn, känn efter lagerglapp, kolla så att skruvar mm inte är runddragna och sen känner man om säljaren känns seriös, han ska ha koll på serviceintervaller mm.

Jag håller med Snoogans, som begagnatköpare är det svårt nog att hitta en bra hoj så man bör inte stirra sig blind på märke.
Då du bor i Stockkholm bör du dessutom kunna hitta reservdelar till alla hojar.
Jag rekommenderar att du köper en 250, dessa duger till allting, en 125 är enligt mig för slö för att vara roliga för sandbanor och grusgropsbus osv.

Trots allt vill jag klämma in en märkesrekommendation: Jag kör nu YZ 250 -99 och det är en kanonhoj enligt mig. Tidigare hade jag en CR 250 -98 som såg jättetuff ut med aluramen o allt, men den var absolut inte lika kul att köra. Den känns betydligt klumpigare än YZan, min kompis som numera äger CRen håller med om att YZan är en mycket smidigare och roligare hoj.

grymt mycket bra svar!
tack så mycket, fortsätt dock gärna att disskutera! :yoparty

har dock inte riktigt fått svar på min fråga ännu, just om det är några märken(eller modeller) som bytte motor eller gjorde någon dramatisk ändring i samband med åren kring 2000..? :va

(har dock fått några svar om att inte stirra blint på detta, och det är ju iochför sig ett svar, men man är ju lite nyfiken också..)

Just 2000 kom en ny "generation" av Honda CR, till stor del en helt ny hoj jämfört med den som jag nämnde ovan. Jag har dock aldrig kört nån sån.

Moto-XXX skrev:
2233249 Just 2000 kom en ny "generation" av Honda CR, till stor del en helt ny hoj jämfört med den som jag nämnde ovan. Jag har dock aldrig kört nån sån.

kanon! dessa svar är jag ute efter! tack! :tummenupp

vet du om det gällde samtliga motorer? (dvs 125 och 250..)

Kom igen nu grabbar några fler med lite crosskunskaper måste det ju finnas, eller tips om vart man kan vända sig!

mvh!

...pollen funkar ganska bra annars, ger en liten bild av vad folk tycker, lite väl få som röstat bara...

pl158 skrev:
2235749 Kom igen nu grabbar några fler med lite crosskunskaper måste det ju finnas, eller tips om vart man kan vända sig!

mvh!

...pollen funkar ganska bra annars, ger en liten bild av vad folk tycker, lite väl få som röstat bara...

För att köra snabbt med en 125a bör man vara hyfsat driven som förare. Antar att du inte är det så du bör sikta på en 250, dom är lättast att köra. Köper du 4t kan du även köpa större än 250, då dom är väldigt snälla.

Kvalitetsmässigt rangordnar jag dom Honda, Yamaha, Kawaski, Suzuki om du väljer en 2-takt. Köper du 4-takt är ordningen Yamaha, Honda.
Kawasaki och Suzuki kom med en gemensamt byggd 250 4t 04a dom är billiga som beggade men är riktiga problembarn! Akta dig för en sån.

För er som bryr er blev det en

Honda cr 250 -00 betalade 19 000 - sjukt rolig och helt brutal!

är nu på jakt efter billiga lager som var helt slut, någon som har koll på beteckningar??

mvh

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...