är kedjan kass?

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
körde hela förra sommaren med min 87a och behövde inte spänna kedjan en gång..

men med 92an kör jag inte 30 mil förens det e dax att spänna (flyttar bakhjulet ca1,5-2mm) kedjan!!? är den slut eller ett dåligt märke? drevet bak är fint har ej kollat fram :confused:

vill veta om detta är ok eller om jag skall byta drivpaket innan det blir olyckligt :död

kithseefried skrev:
körde hela förra sommaren med min 87a och behövde inte spänna kedjan en gång..

men med 92an kör jag inte 30 mil förens det e dax att spänna (flyttar bakhjulet ca1,5-2mm) kedjan!!? är den slut eller ett dåligt märke? drevet bak är fint har ej kollat fram :confused:

vill veta om detta är ok eller om jag skall byta drivpaket innan det blir olyckligt :död

Det låter som drivpaketet går på övertid.

Prova att ta tag i kedjan mitt på drevet i bak! (Längst bak om du förstår)
Dra utåt...

Följer kedjan med utåt och glappar så är den på gång...
Sitter den fast emot drevet så är den ok!

Enkelt förklarat!

Kamikaze kid skrev:
Prova att ta tag i kedjan mitt på drevet i bak! (Längst bak om du förstår)
Dra utåt...

Följer kedjan med utåt och glappar så är den på gång...
Sitter den fast emot drevet så är den ok!

Enkelt förklarat!

oki ska kolla det. kom på att bes gubbarna gör så :tummenupp

Har du endast kört 30 mil sedan du satte på kedjan lr? Nya kedjor töjer ju ut sig jävligt mycket i börjar. Sedan när man spänner en gång till så brukar det bli bra.

Jag hade en billig (ej o-ring) kedja på min RD 350 ett tag, och den fick man sträcka OFTA. Sen bytte jag till o-ringskedja och behövde kanske bara justera 1/5 så ofta. Är det nån billig modell du har?

PacMan skrev:
Jag hade en billig (ej o-ring) kedja på min RD 350 ett tag, och den fick man sträcka OFTA. Sen bytte jag till o-ringskedja och behövde kanske bara justera 1/5 så ofta. Är det nån billig modell du har?
för mig var det tvärt om. Finns inget som säger att en oringskedja är bättre förutom att den håller längre. fast jag har säkert fel som vanligt.. :D

Du kan ju mäta kedjans längd..

Mätt 20 länkar, ska hålla ett visst måt. Säg sprillans ny 500 mm. Då är "wear limit" kanske 502 mm.

Enda egentligen riktiga sättet att bestämma om ett drivpaket är slut. =)

Nirre skrev:
Har du endast kört 30 mil sedan du satte på kedjan lr? Nya kedjor töjer ju ut sig jävligt mycket i börjar. Sedan när man spänner en gång till så brukar det bli bra.

nix har kört 65mil med den sen jag köpte den 2 veckor sen spännde kedjan efter 5mil körde 30mil spännde igen, sen 30 till och idag har jag spännt igen :(

philsson skrev:
du kör för agressivt.. så att kedjan drar fram hjulet och blir slapp.. :tungan

finns risk för det :D :D :tummenupp

PacMan skrev:

inte en aning.. är 3dje ägare så killen emellan första o mej kanske monterat nåe sopor, han hade bara hojen i ett år ..

Last edited:
philsson skrev:
Finns inget som säger att en oringskedja är bättre förutom att den håller längre. :D

Ja, men det är la det som e grejen änna. Länge livslängd, och kräver inte lika mycket underhåll. Bättre tycker jag. :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D