är jag felparkerad här?

Är det bata jag som tycker att du står på trottoaren/refugen och att p-skylten syftar på platserna bakom den så klart!?!?!

Under inga omständigheter får man stå på trottoaren/refugen. Det finns ingen regel eller skylt som kan göra att det blir tillåtet eller har lagen ändrats sen jag tog kortet?????

En sak som kan vara kul att kolla om än bara för att jävlas lite med bolaget är om de verkligen har trottoarer och bi-ytor som sitt område eller om de faktiskt bara har själva körbanan. Om jag inte minns helt fel så på många ställer är det nämligen så att om p-bolaget inte har hand om hela området inkluderat gångbanor och annat så har de inte rätt att lappa någon på en trottoar. De kan dock tillkalla polis som får lappa överallt men det är sällan det händer. I Sthlms innerstad är/var det på detta sättet iaf när jag bodde där för ett par år sedan.

I vilket fall är det bara pröjsa och överklaga i efterhand om du gillar att skriva en jäkla massa brev :)

Fel ja, men jag brukar också ställa mig på liknande sätt om det är en kortare stund. Så länge inte något blir blockerat eller står i vägen så bryr jag mig inte om hur folk parkerar. Det är ju inte heller direkt en "promenadtrottoar" du står på.

Jag har aldrig fått p-böter trots att jag ständigt parkerar "fel". Jag står i p-rutor utan att betala. Jag står som du på refuger ibland men egentligen aldrig i vägen för någon eller något. Ingen p-lisa har någonsin satt en lapp på hojen. Jag undrar var de skulle sätta den i så fall. Är det vanligt att de fotograferar en felparkering? Är du fotad?

Mitt råd är att avvakta. Agera som om du inte fått någon p-bot (den har väl blåst bort). Om du ändå får ett krav be dem komma med bevis för du minns inte att du stått där.

Vad skulle p-syrran sagt om det? Vore faktiskt bra att veta även om jag inte bor i Sölvesborg.

Kan du fråga syrran om man ställer sig på ett mindre lämpat ställe med kapell. Har dom rätt att börja riva i det för att se reggnr?

Typ på trottoarer på lämpligt ställe etc.

Sen har jag glömt, om man inte står på en mc parkering utan på vanlig parkering på gatan där det kostar är det gratis för mc?

Kan du fråga syrran om man ställer sig på ett mindre lämpat ställe med kapell. Har dom rätt att börja riva i det för att se reggnr?

Sen har jag glömt, om man inte står på en mc parkering utan på vanlig parkering på gatan där det kostar är det gratis för mc?

Jag får ringa henne imorgon o höra med era frågor:)
Men ja, du får betala om du står på en vanlig parkering med mc.
Där hon arbetar o det är i 3st samhällen så ger de inte mc p-bot, men under sommaren så får de vara lite hårdare om de står fel o så.

På ett köpcentrum också,och inte fan står den ivägen eller nått där precis.
Jävla blåmesar...

Det kan de inte rätt till, de får (har jag för mig) inte ens lyfta på vindrutetorkarna för att få dit böteslappen, utan måste föra dit den. Egenmäktigt förfarande tror jag att det är.

Jag är nästan helt säker, men inte helt.. :näsblod

Vad folk tror mycket!!!

Kapell lyfter dom på för att se regnummer (har hänt mig), det får dom och även om dom inte fick ska du dra en civilrättsmål till domstol för att någon lyfte på din kapell eller vindrutetorkare, kostar nog mer än böterna skulle jag tro (du skulle förlora förmodligen). Dom kan klämma in lappen var dom vill på hojen, finns ingen regel att den måste sitta under vindrutetorkare.

Regler för MC är exakt samma som för bil mao. du får ej parketa på refug eller trottoar, du ska betala p-biljet (förutom på avsatta mc-parkeringar) och det är inte deras problem om du inte kan sätta dit den, du får ta upp en hel p-ruta m.m.

Skilnaden är att dom flesta p-lisor struntar i MC på grund av att dom inte är i vägen för någon.

Ställ dig lagligt, p-ruta, på gatan mellan bilarna, p-hus och dylikt så är chansen att få en lapp minimal och om man mot förmodan skulle få det så kan polisen om dom är snälla makulera den. Ställer du dig olagligt så kan ingen hjälpa dig och du får helt enkelt betala.

I Umeå centrum (där TS säkert också parkerat några gånger) är MC-parkeringarna placerade just på refuger och trottoarer, så det där om att man inte får parkera på refuger är nog inte riktigt sant. Dock tror jag inte att det gör någon skillnad i detta fall. Personligen brukar jag parkera mot Julas fasad de få gånger jag varit där och har sett andra göra detsamma.

Vad folk tror mycket!!!

Kapell lyfter dom på för att se regnummer (har hänt mig), det får dom och även om dom inte fick ska du dra en civilrättsmål till domstol för att någon lyfte på din kapell eller vindrutetorkare, kostar nog mer än böterna skulle jag tro (du skulle förlora förmodligen). Dom kan klämma in lappen var dom vill på hojen, finns ingen regel att den måste sitta under vindrutetorkare.

Eftersom larmet på bilen går igång när man lyfter på torkarna så tvivlar jag starkt på att de får lyfta på dem. Och att nåt har hänt betyder inte per automatik att det är lagligt.

Och det är väl ingen som har sagt att att de måste sätta dem under vindrutetorkarna på hojen? :va Tror nog att de flersta här försår själv att så inte är fallet.

Eftersom larmet på bilen går igång när man lyfter på torkarna så tvivlar jag starkt på att de får lyfta på dem. Och att nåt har hänt betyder inte per automatik att det är lagligt.

Och jag tvivlar starkt på att lagen är skriven efter vad ditt billarm går igång på. Skulle det vara så kan man ju fixa ett larm som reagerar på all vidrörning av fordonet så går man helt säker.

Och jag tvivlar starkt på att lagen är skriven efter vad ditt billarm går igång på. Skulle det vara så kan man ju fixa ett larm som reagerar på all vidrörning av fordonet så går man helt säker.

Var påstod jag det?
Det är skillnad på att fixa ett eget jättehäftigt lapplisasäkert larm och använda sig av originallarmet.

Jag är tveksam till att P-bolaget får bötfälla uppe på refuger om de inte har tillstånd och utbildning av kommunen. Det där är ingen Zon heller så det räknas inte under förbud att parkera i Zon med förbud att parkera. Misstänker att du kan få den avskriven med den hänvisningen. Är det däremot polisen själva som satt boten så är det bara att beska med och betala.

Jag hade garanterat gått vidare med den där då skylten sitter totalt fel och kan missuppfattas brutalt. Jag har jobbat som P-lisa och hade inte bötfällt när skylten faktiskt tyder på att man får parkera från skylten och till höger om den.

Dom får bötfälla där, vet jag av egen erfarenhet när jag stod på trottoar i Stockholm....

Jo men som sagt, då måste just den vakten ha det tillståndet från kommunen. :) Enda sättet att verkligen veta är att överklaga.
Jag själv tex fick inte lappa bilar som stod jäms med gatan, på refuger, gräsmattor osv utan endast inne på gårdar (alltså Zon med parkeringsförbud) och i parkeringsrutor är CarParks skyltar stod. Min kollega däremot fick lappa på all kommunägd mark utöver *CarParkmark*

Hela den där parkeringen inklusive refuger och omkringliggande grönområden är troligtvis privat mark, så parkeringsvakterna får med största sannolikhet bötfälla dig oavsett var inom det området du parkerat eftersom vaktbolagets avtal är med fastighetsägaren och inte med kommunen.

Man kan ju dock tycka att det är lite svinigt av Jula/Willys att anlita parkeringsvakter att bötfälla sina egna kunder, eftersom det är för långt från allt annat för att i alla fall jag skulle orka parkera där och gå någon annanstans. Personligen skulle jag kontakta Willys och/eller Jula (beroende på vilken butik jag besökt vid det aktuella tillfället) lokalt och ifrågasätta varför jag som kund blivit bötfälld när jag parkerat på ett sätt som är avsett att bespara andra (bilberesta) kunder bekymmer. Det är väl inte ens parkeringsavgift om man står med bil på den parkeringen?

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back