är jag felparkerad här?

Daniel_t

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
fz1
Hejsan!

Fick en P-bot häromdagen, vart såklart inte jätteglad utan inväntade vaktbolagets generösa telefontider för att reda ut detta misstag. Men ikkesånikke... det var bara att betala, jag kunde i och för sig överklaga skriftligen men det skulle nog inte hjälpa. Så nu till min fråga är jag ens felparkerad (Se bilden) enligt vaktbolaget står jag i förbjud zon. Till saken hör att jag 3ggr blivit påkörd när jag ställt bilen på vanliga rutorna därav vill jag inte ställa hojjen där...

Tacksam för era åsikter, ska jag gå vidare med detta eller bara bita i det sura?

Mvh

en som trode P stod för parkering...

Bifogat

• Bild.JPG
    Bild.JPG
    199 KB · Visningar: 718
Jag har en syrra här som e P-vakt o enligt henne så är det där ingen parkeringszon, så tyvärr får du nog betala.

Av bilden att döma så börjar ju parkeringen brevid refugen du står parkerad ovanpå, så långt svar kort: ja, du står felparkerad.

Jag har en syrra här som e P-vakt o enligt henne så är det där ingen parkeringszon, så tyvärr får du nog betala.

Men betyder inte P-skylten att det är ok att parkera från skyltens placering och till höger?

hur vet man om det är en parkeringszon? Skulle va bra om det fanns några slags skyltar man skulle kunna sätta upp där det är ok att parker :)

men men är väl bara att betala och se glad ut

Tack för snabba svar

Last edited:
Grisit att sätta en böter...

Men du står inte i en "ruta" å då står du ju inte på anvisad plats trots att du står enl. skylt..

Ledsen men det är nog bara att betala å nästa gång hoppas att du hittar en ruta vid kanten så du kan ställa din pärla lagligt men långt från andra fordon..

Vad står det på baksidan av skylten? Parkering inom markerat område? Brukar vara så.

skylten står ju lite sisådär.

misstänker att det finns platser direkt höger om bågen.

/n

Men betyder inte P-skylten att det är ok att parkera från skyltens placering och till höger?

Jo, men efter refugen, tänk om bilar skulle ställa sig på refuger o så, det funkar tyvärr inte riktigt så. Tyvärr, du får bita i det sura äpplet och betala....

så kan man tolka det med ja. Står det inget om att parkering endast är tillåten i rutorna borde du definitiv överklaga hos polisen.

Du stör eller hindrar ju ingen vilket är det viktigaste när man parkerar.

så kan man tolka det med ja. Står det inget om att parkering endast är tillåten i rutorna borde du definitiv överklaga hos polisen.

Tycker jag åxå... Det borde stå en skylt med texten "inom marketat område" lr nått sånt... Tycker jag iaf.. men jag är ju ingen lag expert :va

De e ju bara skita i boten. sen när du får en påminelse så ringer du å fragar vafan de e frågan om.
- Jag har minsann inte fått nån jäkla bot. då har den blåst av. å de e ju inte dit fel att lisan(lixom resten av hennes släkte) är totalt inkompetent.
Har du tur slipper du betala... de gjorde iaf jag... :tummenupp

Tycker jag åxå... Det borde stå en skylt med texten "inom marketat område" lr nått sånt... Tycker jag iaf.. men jag är ju ingen lag expert :va
Men det kanske finns en tavla om p-förbudszon eller liknande någonstans i närheten. Då betyder det i stort sett automatiskt att parkering bara är tillåtet inom markerade p-platser till man passerar en skylt om att p-förbudszonen upphör. Och trådstartaren står inte på en markerad parkeringsplats, utan på en refug.

Men visst kan jag hålla med om att placeringen av p-skylten är tokig.

På baksidan är det handikapp plats därav större skylt. och om det är strecken som gäller hur funkar det på vintern? här uppe har vi snö och sånt. Tycker fortfarande att en skylt som visar vart det är ok att parkera hade varit bra.

Om det INTE står en tilläggsskylt under en P-skylt betyder denna skylten just att parkering är tillåten på markerade platser och endast markerade platser, uppe på en refug är det definitivt inte tillåtet att parkera.

Jo, men efter refugen, tänk om bilar skulle ställa sig på refuger o så, det funkar tyvärr inte riktigt så. Tyvärr, du får bita i det sura äpplet och betala....

men en bil skulle inte få plats och vara ivägen. Min hoj är inte ivägen för någon, det blir bara en plats till att stå på för bilisterna. Men visst betyder skylten att det är ok att stå där? bortsett från refug eller inte...

Om det INTE står en tilläggsskylt under en P-skylt betyder denna skylten just att parkering är tillåten på markerade platser och endast markerade platser, uppe på en refug är det definitivt inte tillåtet att parkera.

ok hur gör man på vintern da? Jag kommer att betala det är inte det som är problemet, bara lite nyfiken på vad som gäller. Jag är INTE sur eller bitter :)

Last edited:
men en bil skulle inte få plats och vara ivägen. Min hoj är inte ivägen för någon, det blir bara en plats till att stå på för bilisterna. Men visst betyder skylten att det är ok att stå där? bortsett från refug eller inte...

ok hur gör man på vintern da? Jag kommer att betala det är inte det som är problemet, bara lite nyfiken på vad som gäller. Jag är INTE sur eller bitter :)

Det är refugen som gör att du inte får stå där, det är förbjudet att parkera på refuger.
På vintern om det hade varit mkt snö och om man ej hade sett refugen så hade du inte fått ngn P-bot, det är lite upp till P-vakten säger syrran hur man gör på vintern. Men att stå på refuger är alltid förbjudet enligt P-vakts syrran:)

Jo, men i sölvesborg så vet egentligen ingen vad en parkeringszon är...

Ta hästtorget som exempel :D

jävligt OT men ett internt skämt om våran lilla håla..

PS. jag hade inte betalat!! .DS

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back