är det ingen som har tvättat ett allväderställ???????

weeman

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
zx9r 98 så grön som den bara kan bli...
äR DET NÅGONTING MAN SKA TÄNKA PÅ ELLER ÄR DET BARA ATT TVÄTTA PÅ???

Hmm, jag brukar köra mitt i tvättmaskinen.

Har provat OK's GDS-hall med högtryck, då hade jag stället på mej, läckte inte ett skit!

Last edited:
weeman skrev:

Kolla inne i jackan! måste finnas några instruktioner hur du skall gå till väga!
Om det inte finns: Ta bort alla skydd, lite tvätt medel, kör den i kulör tvätt 40 grader, stoppa in den i tvätt skåpet ca 2 timmar, kör sedan den i tork tummlare på låga grader, stoppa in 3 st tennis bollar.
:tomten

När man tvättar Gore-Tex och liknande material som andas ska man INTE använda sköljmedel eftersom det täpper till dom små hålen som sköter andningen och försämrar den funktionen!

Gäller i alla fall skidkläder i Gore-Tex och det borde ju vara samma med ett mc-ställ!

Stavfelet skrev:
Trodde att tvättmedlet 'tvättade' bort impregneringen i alla sorters ytterplagg...
:va

Är inte sköljmedlet boven till det också? Har jag för mig i alla fall!

weeman skrev:
Laga caps lock kanske.

Stavfelet skrev:
Trodde att tvättmedlet 'tvättade' bort impregneringen i alla sorters ytterplagg.
Gore tex är inte en impregnering, utan en sorts tunt tyg. Ev impregnering i yttertyget minskar säkert. Tror inte jag sprutade på nåt sånt efter tvätten. Funkar fortfarande fint iaf. (Dainese jacka o Rukka brallor)
/u

Last edited:
Jag tvättade mitt ställ i maskin 30grader, det finns inpregnering att köpa på vilken välsorterad mc-firma som helst som säljer ställ, när du skall tvätta stället.
Tvätta först stället i maskin utan mjukmedel (självklart har du tagit ur skydden innan), sedan kör du det i maskinen en gång till, fast den här gången använder du inpregneringen istället för tvättmedlet.
Jag har för mig att det var så man gjorde i alla fall, annars står det på inpregneringsflaskan hur du skall gå till väga.
Lycka till
Henrik

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion