är det fel på batteriet?

T.Olsson

Desmoholic
Gick med
15 Feb 2004
Hoj
En stor och en liten Honda
Jag har världens skumaste fel på min fireblade-99,ena stunden går den igång lätt med bra snurr på startmotorn sen kan jag kör ett par kilomter ,stänga av den pröva att få i gång den och då låter batteriet väldigt svagt och cykeln startar inte.Då får jag rulla igång den och då kör jag ett par kilometer till , stänger av den och den startar jättelätt!Så har det hållt på nu fram och tillbaks i två veckor.Är det nån som är en fena på såna här prylar är jag väldigt tacksam för svar.

Ps. batterikablarna har bra kontakt med batteriet Ds

Slut startmotor?
En startmotor som är på jäsken kan fungera utmärkt när den är kall men orka dåligt och förbruka mycket ström när den är varm.

Har du mätt upp (mätt spänning) att den laddar som den ska?
Har du mätt batteriets spänning efter laddning? Dvs så att alla celler är hemma i batteriet. Ska vara 13,5-14v nyladdat. Är det ex vis 10-11 v när det är helt nyladdat så är antagligen en cell väck.

T.Olsson skrev:
Jag har världens skumaste fel på min fireblade-99,ena stunden går den igång lätt med bra snurr på startmotorn sen kan jag kör ett par kilomter ,stänga av den pröva att få i gång den och då låter batteriet väldigt svagt och cykeln startar inte.Då får jag rulla igång den och då kör jag ett par kilometer till , stänger av den och den startar jättelätt!Så har det hållt på nu fram och tillbaks i två veckor.Är det nån som är en fena på såna här prylar är jag väldigt tacksam för svar.

alt. 1. Låna ett batteri av en polare och testa med det...
alt. 2. ta ut batteriet och ladda upp det (OSB använd en laddare avsedd för mcbatteri) och testa igen.

Batteri

T.Olsson skrev:

Har du kollat nivån i batteriet? på Vätskan
:arsele

Robban_C skrev:
Slut startmotor?
En startmotor som är på jäsken kan fungera utmärkt när den är kall men orka dåligt och förbruka mycket ström när den är varm.

Har du mätt upp (mätt spänning) att den laddar som den ska?
Har du mätt batteriets spänning efter laddning? Dvs så att alla celler är hemma i batteriet. Ska vara 13,5-14v nyladdat. Är det ex vis 10-11 v när det är helt nyladdat så är antagligen en cell väck.
Den laddar ca 14.5 v och start motorn är okej, frågan är om batteriet är helt okej, frågan är om det uppnår 14v nyladdat det kan ju vara värt att kolla, tack för tipset :)

Hur vet du att startmotorn är ok? Kan mycket väl fungera felfritt kall men bli orkeslös varm. Been there, done that!
Å andra sidan är ju hojen så ny att startmotorn borde vara felfri fortfarande men det gäller ju batteriet också.

14,5 v laddspänning låter ok. Som sagt, kolla spänning på batteriet med avstängd puffra efter att ha laddat batteriet, allt över 13v är ok i det läget.

jag hade en hoj som vägrade dra runt motorn när hojen var varm, men kall startade den jämt.
Det var ett fält i startmotorn som lämnade in när det blev uppvärmt.

Robban_C skrev:
Hur vet du att startmotorn är ok? Kan mycket väl fungera felfritt kall men bli orkeslös varm. Been there, done that!
Å andra sidan är ju hojen så ny att startmotorn borde vara felfri fortfarande men det gäller ju batteriet också.

14,5 v laddspänning låter ok. Som sagt, kolla spänning på batteriet med avstängd puffra efter att ha laddat batteriet, allt över 13v är ok i det läget.

det kvittar om hojen är kall ellert varm den beter sig likadant,men jag skall kolla om alla cellerna är "hemma" tack för tipset :)

Är det ett orginal batteri så köp ett nytt...
För är det från -99 så är det slut!

Jag brukar testa med ett bil batteri och se om det är batteriet som gått hem!
Koppla på det på polerna utan att kortsluta!
Testa!

Detta skadar inte hojen så länge du tex inte tar från bilen med motorn igång, för då kan ditt lilla hojbatteri storkna!

Det visar bar helt enkelt om startmotorn är hel eller ej!

Sen så kan du gå och köpa ett nytt batteri!

Lycka till!

Kamikaze kid skrev:
Är det ett orginal batteri så köp ett nytt...
För är det från -99 så är det slut!...

... Detta skadar inte hojen så länge du tex inte tar från bilen med motorn igång, för då kan ditt lilla hojbatteri storkna!
1. Min erfarenhet är att originalbatterierna håller oerhört länge. Vilket inte utesluter att just detta batteriet har lämnat in men ändå...

2. Ingen fara för batteriet om motorn är igång. Det blir några A extra i laddström en mindre stund och det tål batteriet utan vidare. Glöm inte att generatorn i de flesta moderna knarrar ger 20-40A och kan ladda ett heltömt batteri med dessa strömmar initiellt (dvs tills batteriets egenspänning adderat med spänningsfallet över inre resistansen i batteriet börjar närma sig laddregulatorns spänning). Däremot är det någon här på SH som har skrivit att de fått felkoder i bilen i samband med kabling av hoj. Jag kan endast tänka mig att detta kan uppkomma om hojbatteriet är absolut urladdat när man kopplar in startkablarna då detta ger en hög laddström = lägre spänning i bilens elsystem.

Men det vore ju dumt att ha startkablarna inkopplade och bilmotorn igång hela natten...

Edit: Silwer: Jag har ingen aning om vilken typ av batteri det är men det är säkert möjligt at en enstaka cell skulle kunna lämna in på ett gelbatteri också. Tror jag.

Robban_C skrev:
1. Min erfarenhet är att originalbatterierna håller oerhört länge. Vilket inte utesluter att just detta batteriet har lämnat in men ändå...

.

-99 -00 -01 -02 -03 -04

Så länge skulle ett mc batteri hålla alltså?
Har jag aldrig hört talas om...

Hur bär du dig åt för att få dom att hålla så länge?

Har åkt hoj i sådär 22 år och har gjort av med ungefär hälften så många batterier!

Kamikaze kid skrev:
-99 -00 -01 -02 -03 -04

Så länge skulle ett mc batteri hålla alltså?
Har jag aldrig hört talas om...

Hur bär du dig åt för att få dom att hålla så länge?

Har åkt hoj i sådär 22 år och har gjort av med ungefär hälften så många batterier!
Jag säger inte att mina batterier har hållit så länge eftersom jag aldrig har behållit nån av mina hojar så länge.
Men jag har ju haft en och annan hoj som trots ett flertal år på nacken har originalbatterier och dessa har fungerat utmärkt. Och varför tror då jag att dessa hojar har kvar sitt första originalbatteri? Jo det är därför att de flesta som byter batteri byter till ett lågpisbatteri (som oftast bara håller några år).
Men jag har ju inte uteslutit att det kanske är batteriet i det här fallet men symtomen pekar på att det troligen rör sig startmotor.

T.Olsson skrev:
Hur ser det ut i andra änden då? Har batterikabeln god kontakt vid startrelät och har jordkabeln god kontakt mot dess jordpunkt i motorn eller ramen?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT