Tuff hojFunderade på att köpa en sådan för några år sedan, men det blev andra grejor istället och pengarna försvann... men annars hade det nog blivit detta receptet ungefär:
1. Big bore!! Nytt foder + borrning. Borde gå 4-5 mm iaf. Ger 840 kubik om man borrar 4 mm och 855 kubik om man borrar 5 mm. Tufft med en stånka på 855 kubik.. Kostar ca 3000 kr.
2. Smidd högkompressionskolv. Kostar ca 3000 kr med ringar. Kompet ligger ju på 9,5:1 original och det e alldeles för lågt för min smak.. Vet inte riktigt hur högt man kan gå på en stånka, men 12:1 borde väl gå? Körde ju med 13,5:1 i min 1100:a när jag körde sugmotor.
3. Portad topp. Kostar ca 2500 kr för prostreet-portning på en cylinder med fyra ventiler.
4. Vassare kamaxlar! Ska göra myyycket på en sådan hoj eftersom original kammar är väldigt tama på de flesta offroadarna.
5. Förgasare är jag lite osäker på, men det lutade åt en Mikuni HSR40 eller 42. 3000-3500 kr för en ny. Kan även bli någon vacuumhistoria.
6. Avgassystem. Någon med liiiite bättre flöde än original.. Hyfsat lätt att kröka ihop själv.
7. Injustering i bromsbänk. Kostar ca 2500 kr.
Inte så farligt dyrt, och bör ge en del effekt och framför allt vrid! Powerwheelies är roligt![]()
Nä, nu ska jag inte locka dig till att trimma och trimma, men det är inte så lätt att låta bli... trim är bra...Bara lite info om hur jag hade tänkt göra, men visst hade det varit tufft?
![]()
Tjo !
Gammal tråd men jag har nyss skaffat mig en doktor, som ska trimmas vartefter, undrar om du har några länkar till firman där du sett borrning o kolvar mm ?
Har en tjomme som ska hjälpa mig med planing/portning, men det känns som man kanske åker på o byta förknasare/kam/ventiler åxå, vill gärna börja jaga delar nu så jag har allt hemma till vintern .
Satsar inte på maxtrimning utan vill gärna kunna åka lite längre sträckor utan att undra om den håller ihop.