ännu en populär körkortsfråga

I dag regleras prövotiden i 3 kap. 18 § körkortslagen (1998:488). För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, ska prövotiden endast omfatta vad som återstår av prövotiden för det äldre körkortet.

Och under 5 kap. 4 § i KKL kan vi läsa "4 § Återkallelse enligt 3 § får begränsas till att avse en eller flera behörigheter.". 3§ som det hänvisas till anger för vilka grunder ett körkort kan återkallas. Så tydligen kan enbart vissa behörigheter återkallas. Kanske dock inte är så vanligt att det händer utan istället ryker hela kortet?

kom på nu, en kompis körde för fort med bil, ca 160 på motorväg o blev av med sitt A-kort för att han fortfarande hade prövotid på de..
Blev han inte av med B-kortet också då?

Som flera redan har sagt så har man bara en prövotid. Och den är två år från det man tar den första körkortsbokstaven. Så för den 16-åring som tar A1 så går prövotiden ut det år denne är 18.

Enda skillnaden mellan om man har prövotid eller inte är att om man får körkortet indraget under prövotiden så får man inte tillbaka det. Då måste man ta om det. Skulle prövotiden ha gått ut så får man tillbaka sitt körkort efter en viss tid (från två månader och uppåt dras ett körkort vanligtvis in). Om man inte gjort sig skyldig till något väldigt dumt, som flera fall av grov rattfylla, då kan man också bli tvungen att ta om körkortet.

Så tydligen kan enbart vissa behörigheter återkallas. Kanske dock inte är så vanligt att det händer utan istället ryker hela kortet?
Det är ganska ovanligt att de knycker bara en behörighet. Det kan vara t.ex. om man kör för fort med mc och har gjort det tidigare, är ostraffad på bil och behöver kunna skjutsa sin cancersjuka 5-åriga dotter 10mil för att hon ska få behandling för sin sjukdom.

Det vanliga är att alla behörigheter ryker samtidigt. Om man har ett giltigt körkortstillstånd så brukar det också bli spärrat (eller indraget om det är under prövotiden) så att man inte ens får övningsköra medan körkortet är återkallat.

Och under 5 kap. 4 § i KKL kan vi läsa "4 § Återkallelse enligt 3 § får begränsas till att avse en eller flera behörigheter.". 3§ som det hänvisas till anger för vilka grunder ett körkort kan återkallas. Så tydligen kan enbart vissa behörigheter återkallas. Kanske dock inte är så vanligt att det händer utan istället ryker hela kortet?

Visst ja, glömde bort denna paragrafen, sorry. Men som sagt, det krävs speciella skäl för att Länsstyrelsen ska ta ett sådant beslut om begänsat återkallande.

Har du någon länk om de som man kan kolla upp? jag hittar ingenting o skulle vara kul o läsa.. för att jag är ganska säker på att man har prövotid för alla behörigheter som man tar..
Det va iaf det som dom lärde mig på min körskola :confused:

Nej man har bara en prövotid.
Tar du traktor "epakort, lätt motorcykel" när du är 16år så har du ingen prövotid alls när du är 18 och tar bilkort, mellan mc.

Man har endast en 2 års period och den börjar första gången man tar ett körkort oavsett vilket. Och man får ingen ny oavsett hur många andra behörigheter. du tar efter.

Så du kan ju glömma att du är säker på det och lyssna på oss andra :yoparty

Nej man har bara en prövotid.
Tar du traktor "epakort, lätt motorcykel" när du är 16år så har du ingen prövotid alls när du är 18 och tar bilkort, mellan mc.

Man har endast en 2 års period och den börjar första gången man tar ett körkort oavsett vilket. Och man får ingen ny oavsett hur många andra behörigheter. du tar efter.

Så du kan ju glömma att du är säker på det och lyssna på oss andra :yoparty

Är du säker på att prövotiden räknas från traktorkort?
Jag har en gasglad son som snart blir 18 och det vore ju för väl om prövotiden började räknas när han tog traktorkortet, annars riskerar han att få köra upp för bilkortet många gånger...

Är du säker på att prövotiden räknas från traktorkort?
Jag har en gasglad son som snart blir 18 och det vore ju för väl om prövotiden började räknas när han tog traktorkortet, annars riskerar han att få köra upp för bilkortet många gånger...

Prövotiden räknas inte för traktorkort, men för A1-kort (lätt mc).

Prövotiden räknas inte för traktorkort, men för A1-kort (lätt mc).

Det var det jag trodde, nåja, det kan ju vara bra att han känner pressen att ta det lugnt på vägen i några år, köra fort får han göra på tävlingarna.

yes jag erkänner mig besegrad.. :D

vilket innebär att min körskola inte har så bra koll på vad dom lär ut, men jag antar att det är sånt man får räkna med när man bor i södertälje bland en massa rikspuckon :näsblod

Så alltså finns det inget sånt scenario som frågan gällde. Bra o veta :)

Det är väldigt ovanligt att man inte blir av med alla behörigheterna. Händer att ex yrkeschaffisar som åker för fort på MC får behålla sitt lastbilskort för att kunna jobba men i övrigt har jag aldrig hört om ett fall (förutom kompisens mytomankusin) där det hänt.

Jag känner igen mig av någon anledning.....:D

När jag var 16 tyckte jag pappa var elak för att han inte köpte motardhjul till min A1 cykel. Det visade sig att han beställt dem men när jag kom hem exalterad över att greppet i 21"/18" hjulen räckte för att skrapa knä skickade han tillbaka dem....:näsblod

Last edited:
Jag känner igen mig av någon anledning.....:D

När jag var 16 tyckte jag pappa var elak för att han inte köpte motardhjul till min A1 cykel. Det visade sig att han beställt dem men när jag kom hem exalterad över att greppet i 21"/18" hjulen räckte för att skrapa knä skickade han tillbaka dem....:näsblod
Jag gasade bort mitt A1 och körkortstillstånd bara några månader innan jag fyllde 18. Tydligen så var en gammal DT125R fullt tillräckligt snabb för det iaf, även om den kändes lite väl slö. :mad:

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år