(ännu en) köpa bil, saab?

  • Thread starter Thread starter SJP
  • Start date Start date

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har länge tänkt skaffa mig en lite pålitligare bruksbil (bmw turbon rasar ju inte allt för sällan). :näsblod

Undrar mest om någon har erfarenheter om Saab 900 se turbo, nyare modellen med 185 hk motorn. Har nämnligen hittat en 94 med ac & hissar för riktigt bra pris.

MEN, vågar man verkligen köpa något sådant? Håller dom ihop bra? Bekväma/roliga att köra? Dyra delar?

Som sagt är det viktigaste att den håller bra och är pålitlig, samt rätt bekväm, bränsleförbrukning skiter jag i totalt.
 
Jag skulle säga att det är svårt att hitta mer bil för pengarna än så. Går hyggligt men de flesta hästarna har förmodligen sprungit iväg för längesen beroende på miltal och hur den skötts/körts.

Titta efter rost runt bakre skärmkanterna, längst ner på dörrarna och koffertluckan. Inte ovanligt att motorkuddarna är dåliga om någon 18-åring åkt runt och dumpat med den.
 
Skulle aldrig i mitt liv köpa en saab.

Har kört massa saab. Har en i jobbet nu.
Det är verkligen en 10år gammal bil i nytt skal. Den är plastig. Strular som fan.
På den vi har nu en sprillans ny har vi haft 2 st stora olje läckor. Ett antal reperationer av turbon. Minns inte ens hur många.

De är plastiga. Man sitter dåligt i dem. Inredningen blir sliten direkt.

Jag skulle hellre satsa på en passat eller liknande.
 
frågan med Saab är... vad är RIKTIGT bra pris? är det en sån peng som gör att om den går sönder så slänger man den på skroten och bryr sig inte mer?

Jag skulle fortfarande gå upp några årsmodeller till runt 2000. Där får man mycket bil för pengarna. Men som sagt, räkna inte med att kunna byta in bilen hos någon handlare framöver.

:) Lycka till
 
Såpass bra pris att allt jag har råd, medans allt annat jag har råd med är från det glada 80-talet och saknar ac/hissar osv. Men den ligger ju några tusenlappar över dem, och inte vet jag om det skulle vara så roligt att måsta skrota en bil för de pengarna, direkt.

Problemet är ju att urvalet inte är så förbaskat stort här på ön, hade man fått välja och vraka hade det nog blitt något annat, helt klart.

Bilar runt '00 ligger helt enkelt inte inom budget, som är runt 20k, ev. 25 i värsta fall.
 
:RockbananNäe, just Saab 900 av nyare modell har väl aldrig förknippats med några speciella fel...
 
När fan blev en 94:A en nyare modell??
 
Kanske inte ändrades fram till 98 då eller!
Sen kom väll 93an

Fast nyare 900:n kom ju -94, gamla slutade säljas -93.
-94:n är alltså den nyare modellen.


När 9-3:an kom har inte det minsta med saken att göra eftersom det inte är den modellen han är intresserad av.



@ts: Jag har haft både äldre och nyare 900, och har varit nöjd med alla jag har haft! Självklart är det mer komfort, modernare utseende osv i nya modellen, men gamla är 1000 gånger lättare att skruva på, allt går mycket snabbare att byta..

Men som sagt, nyare modellen är ju bra mycket roligare att köra, och iallafall i Sverige är inte reservdelarna speciellt dyra. Vet inte hur priserna är där på Kobben, när jag bodde där hade jag Nissan.. :gnissla

Och rosten behöver du knappt kolla efter, finns väl inga rostiga bilar där..? :tungan
 
Kanske inte ändrades fram till 98 då eller!
Sen kom väll 93an
93an kom 1956 9-3an kom 98. :hihi Och som sagt 900 av senare modell är riktigt bra, bra mycket bättre än 9-3an som faktiskt skiljer mer än man tror. det ända risiga i 900an är att man sitter till vänster om ratten om du förstår

Motorn i dom där saabarna är ett smärre mästerverk av pålitligthet och hållbarhet inte som moderna saabmotorer som rasar lite som dom vill.

Men jag skulle titta på en 9000 mer vuxen bil (mindre sönder lekt och MYCKET skönare komfort, håller bra löjligt billiga delar, mkt att hämta på skroten)

Helst skulle jag ta 2,3ltt motorn då det garanterar att den inte varigt ungdomsägd och försäkringen är mycket billigare tackvare statestiken.

Sen köper du en steg 1 box och en magnetventil från en fulltryckare så har du upp till 240 polar i hagen. :D

Kostar runt 10k i fint skick har du tur kan du få en med nått skitfel i princip gratis, väldigt mycket bil för pengarna!

Köpte just en golf 3a som brukis, och den åker ut på annons så fort rosten e lagad, fyfan vilket mög!
 
Men jag skulle titta på en 9000 mer vuxen bil (mindre sönder lekt och MYCKET skönare komfort, håller bra löjligt billiga delar, mkt att hämta på skroten)

Helst skulle jag ta 2,3ltt motorn då det garanterar att den inte varigt ungdomsägd och försäkringen är mycket billigare tackvare statestiken.

Håller absolut med om 9000, Känns mer stabil och robust än 900 (och är enligt mig snyggare också) men om man vill ha en som inte varit ungdomsägd ska man väl ha en helt vanlig 2.0? Knappast nån finnig 18-åring som har försökt rejsa i en sån.. :D
 
Hehe ja dom är mycket snyggare faktiskt, ruggigt komfortabla nästan bättre än en a4

Säg inte det min första bil va en 9000 2,3 och den slutade som nedan och den är inte så mycket piggare än 2.0 tror jag :hihi
26615_1204834897.jpg

Poängen va dock att jag vet att sjp är ganska nära att vara en finnig 18 åring som busar runt, och att konvertera ltt till fulltryck kostar 500 kr.
 
Hehe ja dom är mycket snyggare faktiskt, ruggigt komfortabla nästan bättre än en a4

Säg inte det min första bil va en 9000 2,3 och den slutade som nedan och den är inte så mycket piggare än 2.0 tror jag :hihi

Poängen va dock att jag vet att sjp är ganska nära att vara en finnig 18 åring som busar runt, och att konvertera ltt till fulltryck kostar 500 kr.

Ha ha! Då är min finare!:D
 

Bifogat

  • snyggingen.jpg
    snyggingen.jpg
    64 KB · Visningar: 166
Tycker att det är jävligt mycket bil för pengarna.

Nu har jag visserligen 9-3 '98, men den är ju i princip likvärdig. Du ska satsa på en T5-motor, helt rätt (visst, T7 kom väl inte förrän 2000 eller vad det var?).

Tycker att min 185hästare är ganska pigg och jag åker rätt gött med helskinn och lull-lull för väldigt billiga pengar. Som nämnts tidigare i tråden, rost kring "hundbenet" på skärmkanterna bak, tändkasett och SID är "standardfel".

Kolla på saabturboclubforumet. Visst, det är lite drygt att få folk och svara ibland, men du kan nog fanimej läsa allt som har med SAAB att göra.

Lycka till!

Edit: Köpte min förra sommaren från firma, då hade den gått 15200 mil, nyrenoverad AC (ny kompressor) för 27500.
 
Last edited:
Tycker att det är jävligt mycket bil för pengarna.

Nu har jag visserligen 9-3 '98, men den är ju i princip likvärdig. Du ska satsa på en T5-motor, helt rätt (visst, T7 kom väl inte förrän 2000 eller vad det var?).

Tycker att min 185hästare är ganska pigg och jag åker rätt gött med helskinn och lull-lull för väldigt billiga pengar. Som nämnts tidigare i tråden, rost kring "hundbenet" på skärmkanterna bak, tändkasett och SID är "standardfel".

Kolla på saabturboclubforumet. Visst, det är lite drygt att få folk och svara ibland, men du kan nog fanimej läsa allt som har med SAAB att göra.

Lycka till!

SID är ju standard på alla..! Har samma på min 9-5 -98. Glappar som bara den, ibland funkar hela displayen, men oftast inte. Det lustiga är att det alltid är olika pixlar som sover.. :gnissla
 
Tycker att det är jävligt mycket bil för pengarna.

Nu har jag visserligen 9-3 '98, men den är ju i princip likvärdig. Du ska satsa på en T5-motor, helt rätt (visst, T7 kom väl inte förrän 2000 eller vad det var?).

Tycker att min 185hästare är ganska pigg och jag åker rätt gött med helskinn och lull-lull för väldigt billiga pengar. Som nämnts tidigare i tråden, rost kring "hundbenet" på skärmkanterna bak, tändkasett och SID är "standardfel".

Kolla på saabturboclubforumet. Visst, det är lite drygt att få folk och svara ibland, men du kan nog fanimej läsa allt som har med SAAB att göra.

Lycka till!

Edit: Köpte min förra sommaren från firma, då hade den gått 15200 mil, nyrenoverad AC (ny kompressor) för 27500.
En kompis 900 t5 piska en annan polares 535a, så bra går dom!

Ha ha! Då är min finare!:D
Hehe ja den va riktigt fin faktiskt! Men min VA finare ;)
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top