Øverhala motor, Yamaha R1 -01

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Hej hej,

Någon som plockat isär en motor på en R1 -01?

Jag har problem att få av svænghjulet samt splitta blocket.
Har prøvat med avdragare men rør sig inte en milimeter.

Å så går det inte att dela på motorn/blocket. Det sitter fast någonstans vid svænghjulet. Men førstår inte vart. Sitter det någon typ av låsning bakom svænghjulet?
 
Har du otur har svänghjulet kletat fast på veven,då är det bara offra svänghjulet o gå lös med rondell kapen :D
 
Rätt (original) yamaha avdragare, mutterpicka, gummiklubba och rätt teknik :-)
 
Har provat med mutterdragare, gummiklubba å hammare. Enda jag inte han pröva var att värma upp svänghjulet.

Men sitter det någon typ av låsning bakom svänghjulet?
Dvs något som håller samman motorblocket?
Tycker att det borde räcka med alla muttrar/skruvar.

jag har verkstadshandboken, men den är inte den mest detaljierade handboken jag sett.
 
Sitter ingen låsning. EDIT: Som håller fast svänghjulet alltså.

Ut med bulten som håller fast svänghjulet, släng den + brickan och köp ny för dessa är av engångskaraktär. Sätt i yamaha originalavdragaren där bulten satt, kör lite med mutterpickan men inte mer än att den går i botten, fortsätter du så dras gängorna sönder. Sopa till avdragaren med slägga. Backa ut avdragaren lite och upprepa tills det lossnar eller något går sönder. Plan B, besök skroten och köp ett nytt svänghjul och kör vinkelslipen i det som sitter fast. Been there done that :-)
 
Att svänghjulet "bara" är pressat på förstår jag. Men det verkar vara något bakom svänghjulet och generatorn som håller ihop motorblocken.

Verkar som de klassiska 3 V:na aldrig slutar gälla :D ( Vilja, Våld och Vasselin)
Utövas titt som tätt här på jobbet.

Skall ändå pröva att värma svänghjulet och hoppas på att det utvidgar sig tillräckligt. Annars blir det som du säger, ett nytt på skroten.

tack för tipsen.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top