Övniningsköra är jag behörig som handledare?

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Hej!

Vet inte om jag hamnat i rätt kategori, men förhoppningsvis!
Nu till frågan, jag har haft B kort sen jag var 18 och är idag 23 fyller 24 om ett par månader har haft Obegränsat A kort sen jag var 21, alltså snart 3 år. Så som jag förstått det är det krav på 24år, körkort i 5 år gäller det just den behörigheten jag ska vara handledare för eller körkort överhuvudtaget?

Har inte haft körkortet indraget eller dylikt!

Tacksam för svar!

Du måste ha haft A-obegränsat i fem år för att få vara handledare för mc.

Precis som ovanstående, 5år samt att de gör en bedömning av dig som lämplig (om tidigare "missöden" gjorts) så du får vänta några år till för att få vara handledare för hoj iaf!

På tal om, måste man gå handledarutbildning per person eller gäller den för flera förutsättningsvis att eleven genomgått utbildning om än inte samtidigt som handledaren?

Hur länge gäller utbildningen?

Handledarutbildning behövs varken för elev eller handledare för A-kortet.

Vill minnas att man söker för att vara handledare för en viss elev. Inget krav på handledarutbildning för A, men en liten kostnad. Har för mig att den faktiskt var liten. Det var nog det enda som INTE var dyrt när jag tog A-kort. :gnissla

Vill minnas att man söker för att vara handledare för en viss elev. Inget krav på handledarutbildning för A, men en liten kostnad. Har för mig att den faktiskt var liten. Det var nog det enda som INTE var dyrt när jag tog A-kort. :gnissla

Faktum är att den avgiften till och med sänkts. Det kostar bara 65 kr nuförtiden.

Saxat från www.korkortsportalen.se

Regler för handledare:
Du ska ha fyllt 24 år.
Du ska ha körkort för det fordon
som ni ska övningsköra med
och du ska ha haft körkort sammanlagt minst fem år
under de senaste tio åren.

Texten säger alltså att du ska ha körkort för det fordon du ska handleda (vilket du har) OCH att du har haft det i 5 år vilket du har haft (vilket du också har). Det står inte att du skall ha haft körkort för obegränsad mc i 5 år. Kan tolka fel dock...givetvis gäller det som sagt då du blir 24.

Last edited:
Ja, du tolkar fel. Så här står det:
Handledarbevis
För att din ansökan ska bli godkänd måste
du ha fyllt 24 år
din elev ha ett giltigt körkortstillstånd
du och din elev ha gått en introduktionsutbildning, under de senaste fem åren, om övningskörningen gäller behörighet B
du ha ett giltigt körkort utfärdat i Sverige eller en annan EES-stat, för det fordon som ni ska övningsköra med, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren. Om du har ett körkort från en annan EES-stat måste du, tillsammans med ansökan, skicka med en kopia på det utländska körkortet
Du måste alltså ha haft giltigt körkort för det fordon som ni ska övningsköra med i fem år.

Ja, du tolkar fel. Så här står det:

Du måste alltså ha haft giltigt körkort för det fordon som ni ska övningsköra med i fem år.

Ja annars hade man ju fått vara handledare vid övningskörning dagen efter man själv klarat körprovet för mc. Och det låter inte så rimligt.

Passar på att ställa en relaterad fråga.
Handledaren och eleven uppfyller kraven och är godkända.
Får eleven köra A2-hoj medan handledaren kör tung?

Frågan är egentligen om farsan kan köra min street triple för att övningsköra med lillsyrran =)

Det står att handledaren ska åka bakpå eller köra bakom på MOTORCYKEL. Det står inget mer specificerat än så så jag körde med en som åkte 125 scooter efter :) .

Frågan är egentligen om farsan kan köra min street triple för att övningsköra med lillsyrran =)
Ja, det funkar.

Det går hur bra som helst, så länge handledaren har behörighet som körningen gäller för eller högre.

Pröva att ansök när du väl fyllt 24 år, de "gamla" begränsade A-korten gick som A i körkorten, så därför skulle du om du har tur kunna bli handledare, jag själv blev det trots att jag bara hade haft obegränsat A-kort i fyra år, däremot kommer detta inte att fungera på dagens "nya" A2-kort.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing