Övningskörningskylt

Noelk

Ny medlem
Gick med
14 May 2023
Hoj
Yamaha MT-125
Tjenare, jag hade tänkt börja övningsköra nu och jag är lite osäker på vad för lagar och regler som gäller angående skylten. Måste det vara en reflexväst med övningskörning skylt på eller kan man lösa det på något snyggare sätt?
 
När jag övningskörde hade jag en liten skylt i hårdplast. Den var inte mycket bredare än nummerplåten. Den satte jag fast med dubbelhäftande tejp i nederkanten på skylthållaren.
 
När jag övningskörde hade jag en liten skylt i hårdplast. Den var inte mycket bredare än nummerplåten. Den satte jag fast med dubbelhäftande tejp i nederkanten på skylthållaren.
Dvs helt värdelös på några meters avstånd, och därmed heller inte godkänd. Och är man ute och kör utan att det uppenbart är övningskörning så är det väl olovlig körning?
 
Var väl så att det först 2010, iom TSFS 2010:81 som det kom föreskrifter om mått på skylten, just för att det användes skyltar med olika mått/små skyltar?
 
Dvs helt värdelös på några meters avstånd, och därmed heller inte godkänd. Och är man ute och kör utan att det uppenbart är övningskörning så är det väl olovlig körning?
Jag svarade frågeställaren som undrade över en snyggare lösning än en väst...
 
Förhoppningsvis är övningskörning ett övergående problem.
Man måste inte vara snygg jämnt.
Tanken är väl att andra trafikanter ska se och ta hänsyn till att du kan göra oväntade saker.
 
Kommer att tänka på en tidigare jobbar kompis som fick någon form av medelålders kris och köpte en frän custombyggd harley som sina fräna biker kompisar.
Han övningskörde aldrig med den "töntiga västen"
Han försökte ett tag sedan således harleyn och han köpte en båt istället
 
Grejen med västen är att den faktiskt är cool. Alla som någonsin drömt om mc-kort kommer vara avundsjuka!
Det absolut bästa med västen är att få ta av den, och köra iväg själv, ensam, utan vare sig väst eller handledare, den totala friheten. Så bara det i sig är en anledning att ha den, bortsett från att man förhoppningsvis möts av lite större förståelse och omsorg av sina mottrafikanter också.
 
Tycker ju väst är bra rent generellt.
Men vid något läge när vi stod utan tog vi tog en övningskörningsskylt för bil och fäste på ett bälte genom att slitsa några hål i skylten och dra par buntband (Stripes) igenom skylten och runt bältet. Blev över förväntan bra.
 
Tanken är väl att andra trafikanter ska se och ta hänsyn till att du kan göra oväntade saker.

Tanken är säkert den, men i själva verket drar skylten till sig alla idioter i trafiken.

När jag övningskörde bil med mina barn körde vi nästan aldrig med skylt, just för att hade man skylt skulle varenda idiot i en BMW eller leasing Audi köra om med minimala marginaler, kasta sig in framför och sedan köra utan blinkers som vanligt.

Dom andra jag har övningskört bil med har alla drabbats utav såna (då har vi haft skylt)

Dottern drabbades av en då vi körde med skylt, det var så uppenbart att han såg skylten, han hamnade bakom oss vid ett rödljus så han bytte fil för att kunna köra om oss och vika in framför, men dottern fattade det, smällde på en kanonstart med SAABen och BMW'n som hade tänkt vika in framför tog sig bara upp jämsides innan hans fil tog slut och han var tvungen att svänga vänster istället.

Ja, jag kanske hejade på lite, nej, jag har aldrig påstått att jag lär ut rätt trafikbetenden, men kul var det...
 
Last edited:
Lite OT, men borde det inte finnas en marknad för skinnvästar med texten ÖVNINGSKÖR broderad bakpå? Något för våra customhojåkande vänner?
 
Som nämnts tidigare så finns det regler för hur stor skylten måste vara och den smidigaste lösningen är västen. Även om det är hemskt tråkigt att ha den på sig. Men det är också jäkligt skönt när man får ta av sig den och åka utan väst hem.

Sen kan jag personligen hålla med @GuW att det på många sätt är säkrare att åka utan skylt. Eftersom skylten många gånger har motsatt effekt och gör att folk runt en kör extra efterblivet istället för att ha lite extra överseende och marginaler.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top