Övningskörningsfråga, handledare

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Satt o pratade med en polare idag, han sa att det är lite ändrade regler. igen :rolleyes: , för övningskörningen.

Det står lite här om det oxå

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2005nr076.htm

Tydligen så måste handledaren gå en utbildning för att få vara ansvarig för övningsköraren.

Är det nån som vet vad kursen kostar och hur lång den är?

Måste man gå den inför varje person man ska övningsköra med?

Ricken skrev:
2591828 Satt o pratade med en polare idag, han sa att det är lite ändrade regler. igen :rolleyes: , för övningskörningen.

Det står lite här om det oxå

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2005nr076.htm

Tydligen så måste handledaren gå en utbildning för att få vara ansvarig för övningsköraren.

Är det nån som vet vad kursen kostar och hur lång den är?

Måste man gå den inför varje person man ska övningsköra med?

De stämmer.
Handledaren går kursen för varje person som ska övningsköra med hon/han.
De vill säga ska tre personer övningsköra så blir det tre kurser.
Har för mig att den tar ungefär 3 tim.
Pris kommer jag inte ihåg.

Ända sättet man kommer undan dessa regler är om handledaren varit godkänd för personen i fråga någon gång så kan man förnya intyget uta kurs

Olika priser på olika platser.. men brukar ligga runt en 500 spänn, tror jag..

gäller inte de bara på B-kort?
el har dom ändrat de nu?

Kursen gäller endast B-kort, och man kan ha med sig flera elever/handledare vid samma tillfälle om man vill.
Jag var på en sån kurs i augusti, och då fick jag ha med mig upp till 5 elever vid ett tillfälle sa trafikskolan till mig.
En elev kan även ha med sig flera handledare vid samma tillfälle. 300kr/person kostade det när jag var iväg!

Kursen tog ca 3 timmar!

Last edited:
Härligt, tack för hjälpen pågar.

Då kör vi bara!

Ricken skrev:
2591998 Härligt, tack för hjälpen pågar.

Då kör vi bara!

Behöver inte gå kurs för MC, däremot så behöver handledaren godkännas av Länsstyrelsen och man behöver skicka in en skriftlig ansökan. Tar ungefär 5 dagar och kostar 150-170 spänn något sådant.

Macaper skrev:
2592048 Behöver inte gå kurs för MC, däremot så behöver handledaren godkännas av Länsstyrelsen och man behöver skicka in en skriftlig ansökan. Tar ungefär 5 dagar och kostar 150-170 spänn något sådant.
Jorå, det har jag gjort en gång förut, så den biten har vi koll på.

Vart bara lite fundersam över det där med kursen.

Men det är ju löst, :)

Men shit, ska man behöva gå "utbildningen" för varje person som vill övningsköra med en? Kan ju tycka att det räcker med att handledaren går utbildningen en gång, eller en gång per år eller nått.. Varför är jag ändå inte förvånad? :va

Jag gick kursen för ett tag sen. Kan säga att jag inte lärde mig ett skit* (dock lärde jag mig att handledaren endast kunde dra i handbromsen ifall man tabbade sig):D.

Kursen är enligt mig ett onödigt påhitt för att få in intäkter till trafikskolorna som förlorar inkomst p.g.a. att fler och fler kör privat.

*Nyttiga kunskaper för en säkrare och effektivare övningkörning.

scud skrev:
2592479 Men shit, ska man behöva gå "utbildningen" för varje person som vill övningsköra med en? Kan ju tycka att det räcker med att handledaren går utbildningen en gång, eller en gång per år eller nått.. Varför är jag ändå inte förvånad? :va

Du kan ju ha med dig flera elever vid ett mötestillfälle, men risken är väl ganska överhängande att man tvingas springa flera gånger med en i taget..

Jag håller med dig, tycker att det skulle kunna vara som med "lämpen", att har man gått den så gäller intyget i 4 år eller nåt, därefter måste man gå kursen igen.

Dyrt blir det, 300kr/person plus den nya avgiften på 120kr/handledare som länsstyrelsen ska ha för att kolla om du är godkänd eller inte. Så det blir ju lite pengar om man ska springa flera gånger :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!