Övningskörnings ställe

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Någon som känner till en bra plats för övningskörning typ som det var på torslanda flygfält förr i tiden?

Dvs där man kan träna lite bromsningar och så vidare. ??

Tacksam för svar.

I somras såg jag en som övningskörde på parkeringen vid bilprovningen i Mölndal. Kanske inte lika stor yta som ett flygfält, men borde väl vara garanterat tomt på helger och kvällar. Nu var det krypkörning han gjorde, men tillräcklig sträcka för bromsning finns säkert också.

volvos parkeringar, torslanda (speciellt vid TU) , tuve och lundby, där har jag kört många ggr. Backaplan kvällstid borde la funka fint? även vid Siba huset? :)

om det är träning inför uppkörning så finns det en liten asfaltsplätt i mölnlycke bredvid bron över motorvägen med lågfartsbanan uppmarkerad.

Frihamnen? Körde lite där förra året och yta finns ju. Tror tom en bana var markerad.

Parkeringen längst ut vid vattnet i Arendal. Jobbar där och kikar gärna på hojar på fikarasten!

Parkeringen på Åby om den fortarande ser ut som den gjorde när seklet var ungt.

Strängerligen förbjudet med motorcyklar där, står tom en förbudsskyllt vid infarten. E la nån grinig gubbe i området brevid som stört sig på ljudet:gnissla

Kom en gnällig gubbe när jag tränade med 125an där. "suck"

:rolleyes:

Rakan utanför angeredskrossen är ju lång o relativt bra uppsikt på så man kan köra bromsprov där om man är lite uppmärksam. Sen den lilla tarmen in mot själva krossen funkar finfint till o köra krypkörningsbanan. Gubben min var där o tränade med en jobbarkompis förra hösten.

Edit. Var visst gubben som var inloggad... Var Lilltryne som svarade ju...

Last edited:
Bakom Lackarebäcksskolan i Mölndal finns det en stor industritomt som trafikskolorna använder, lågfart finns målad på backen och ev. högfart också. Ingen trafik, ingen insyn. Man kör upp vid Ericsson typ.

Jag va där i lackarebäck och titta e sväng, jag jobbar i närheten.
De va några körskolor där och övade men man kan säkert klämma sig in Karta :banana

om det är träning inför uppkörning så finns det en liten asfaltsplätt i mölnlycke bredvid bron över motorvägen med lågfartsbanan uppmarkerad.

Där körde jag för några år sedan. På den tiden fanns mer grejer än bara uppmärkt i backen :)
Det var bra.
tyvärr så "svänger" den vägen lite, så att det är lite trångt på ett par ställen eftersom de fått räta ut den målade banan.

Parkeringen på Åby om den fortarande ser ut som den gjorde när seklet var ungt.

tänkte skriva att det var strängt förbjudet, men det hade Krillan redan skrivit...

Är super på bananpiren, där finns upp målad bana och allt. Jag körde där när jag tog kortet. Bara ta med sig lite pet-flaskor och fylla på med vatten på plats =)

Lycka till med kortet

Är super på bananpiren, där finns upp målad bana och allt. Jag körde där när jag tog kortet. Bara ta med sig lite pet-flaskor och fylla på med vatten på plats =)

Lycka till med kortet

Vart har du vart de senaste 1 och ett halvt åren?
Har du missat bannan som numera ligger utbredd över hela piren:va

Dessutom så har dem satt upp grindar där nu och lagt ut betongblock för att dem inte vill ha motorcyklister där. Fanns en finfin yta att träna banhjul, stoppis, konbana etc för bara några veckorsedan, den ytan är nu putts väck och mindre yta kommer det säkerligen att bli.

Där det kommer finnas plats att öva på kommer man bara bli störd av alla lastbilar som kör förbi (eller rättare sagt dem som blir störda av motorcyklister), och på helgerna så kommer man nog inte kunna komma in på området.

Annars så finns ju frihamnen om dem nu inte har spärrat av där med. Där har iaf jag sett körskolor träna, så där borde det ju finnas uppmålade banor:tummenupp

Vart har du vart de senaste 1 och ett halvt åren?
Har du missat bannan som numera ligger utbredd över hela piren:va

Dessutom så har dem satt upp grindar där nu och lagt ut betongblock för att dem inte vill ha motorcyklister där. Fanns en finfin yta att träna banhjul, stoppis, konbana etc för bara några veckorsedan, den ytan är nu putts väck och mindre yta kommer det säkerligen att bli.

Där det kommer finnas plats att öva på kommer man bara bli störd av alla lastbilar som kör förbi (eller rättare sagt dem som blir störda av motorcyklister), och på helgerna så kommer man nog inte kunna komma in på området.

Annars så finns ju frihamnen om dem nu inte har spärrat av där med. Där har iaf jag sett körskolor träna, så där borde det ju finnas uppmålade banor:tummenupp

Men är inte där STCC banan är, finns ju som 3 pirare. Japp jag körde där massor förra sommaren, (heter inte det bananpiren, är ju norrlänning så kan ha fel) Du svänger iallafall höger innan bron, upp i rondellen och sedan höger i den sen rakt fram så ligger övningsbanan på höger sida vid vattnet. Körde STCC banan också en hel del, sketch med betongblock mitt i banan ;)

(GPS kordinaterna * Lat:N 57º 42.932' )
* Long: E 011º 57.510'

Så bara printa in dem i Eniro så ser du vart den ligger

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back