Övningskörningsövningar? 1 ord?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Tja.
Nu är tjejen biten o vill ta mc-kort. Tänkte höra om nån sitter inne med några bra övningar? Jag tog kortet 99 så ja har bara några enstaka övningar som ja kommer ihåg.

Min tanke är att börja på en parkeringsplats.Köra i cirklar,bromsa till vid konor. Lära känna hojen genom smygkrypa o liknande.

Tips nån?

Att köra i en 8a kan vara mycket nyttigt för balansen, både en liten och sakta och lite större där hon drar på lite mer. Viktigt att hon håller blicken dit hon ska, alltså innan hon vänt runt konan så ska hon vända huvudet och titta på nästa kona som är bakom sig så att säga. Alltid blicken framåt också viktigt. :tummenupp

HAYABUSAHENKE skrev:
Tja.
Nu är tjejen biten o vill ta mc-kort. Tänkte höra om nån sitter inne med några bra övningar? Jag tog kortet 99 så ja har bara några enstaka övningar som ja kommer ihåg.

Min tanke är att börja på en parkeringsplats.Köra i cirklar,bromsa till vid konor. Lära känna hojen genom smygkrypa o liknande.

Tips nån?
Har man ingen "hojvana" så rekommenderas att börja med att köra rakt fram och lära sig starta och stanna, därefter köra slalom runt konor i låg fart.

Kolla upp de nya lågfartsbanorna (2st) som kommer på uppkörningen och träna på dessa. Dem kan iofs vara lite väl svåra just i början om man inte har kört hoj eller liknande tidigare. Men det är 2st mkt bra banor för att lära sig att hantera hojjen i låg fart. Efter dessa två när man har lärt känna hojjen lite så kan man börja med högfartsbanorna.

Wagge skrev:
Har man ingen "hojvana" så rekommenderas att börja med att köra rakt fram och lära sig starta och stanna, därefter köra slalom runt konor i låg fart.

Hon säger själv att hon va skitvass på moppen :hihi

Ja dedär med blicken måsta ja vara ordentlig med att märka.

Tackar tackar :)

HAYABUSAHENKE skrev:
Ja dedär med blicken måsta ja vara ordentlig med att märka.

Min första körlektion ägnade jag på en stor grusplan.
- Start och stopp. Se till att stanna kontrollerat med rätt fot i marken och iväg igen.
- "stanna utan att sätta ner foten". Lite fart och sen stanna så helt som möjligt och sen åka iväg igen utan att sätta ner foten.
- krypkörning på rak linje(inledningsvis). Kör på så lång tid som möjligt mellan två punkter och försök hålla en rät linje.

Det är bra förstaövningar som ger känsla för koppling gas samt ger ganska mycket känsla för att bara hålla hojen på hjulen även när man måste stanna. Det är ju annars inte ovanligt att nybörjare hamnar under hojen för de gör för "svåra" övningar första gången. De är så koncentrerade på att köra att de helt enkelt tappar balansen när de blir tvugna att stanna.

Därefter kan hon börja krypköra lite cirklar och åttor..

Sen kan det bli dags för att växla upp till tvåan!
:tummenupp

undan manöver kör till vänster om en rad konor och sen sticker du in och tar en på höger sida. (byt sida efter ett tag) viktigt att hålla exakt 50km/h på denna övning...
säll upp 4 konor och kryp kör i siksak mellan konorna... använ kopplig flitigt för att hålla nere hastigheten(används inte kopplig vid krypkörning= inget kort)

ställ upp ett gäng konor och kör siksak mellan dom i 50km/h

tänk på att hålla uppe blicken hela tiden speciellt vid inbromsning
träna inbromsning i 70km/h och 90km/h
sätt upp 2 konor en på var sida av vägen håll hastigheten hela vägen fram till konorna.
dom tittar inte så mycket på om du bromsar exakt i höjd med konorna utan mer hur hårt du bromar från början av inbromsning till slutet av den
(hur mycket hojen niger, hur mycket du trycker ihop fram gaffeln.

tänk på att ute i trafiken är det lika viktigt att inte vara under hastigheten som över vid rätt förhållanden

hoppas det gav dig lite hjälp
lycka till!

I mc-boken stod det att man skulle lära sig att gå bredvid och styra(rulla) hojen samt kunna ställa upp den på stöde först... :gnissla

De hoppas jag verkligen att alla här tränar på

edit: Stavar som en nysvensk.

Last edited:
Får man inte en liten bok "handledarmanual" från vägverket när man skaffa körkortstillstånd.
I den står det väl en del övningar :va

Har aldrig sett någon "handledarmanual"... Jag är godkänd handledare för min syster för B-körkort det ända man fick var ett papper. De som är godkända att handledare för mig på A-kort fick också bara papper.

Wagge skrev:

Kolla upp de nya lågfartsbanorna (2st) som kommer på uppkörningen och träna på dessa. Dem kan iofs vara lite väl svåra just i början om man inte har kört hoj eller liknande tidigare. Men det är 2st mkt bra banor för att lära sig att hantera hojjen i låg fart. Efter dessa två när man har lärt känna hojjen lite så kan man börja med högfartsbanorna.

Japp, håller med, börja med att köra rakt fram, därefter kör ni landsväg tills hon är riktigt van med hojen. Först därefter kan ni börja krypkörningsträna.

Annars blir det lätt att hon välter med hojen. :näsblod

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...