Övningskörning

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Hur funkar övningskörning till lätt mc? Kan handledaren åka med bil efter mig? (Citat från körkortsboken: "Vid övningskörning med motorcykel ska du åka med på motorcykeln eller själv köra motorcykel") *denna text vad då menad till handledaren*

Snubbben skrev:
(Citat från körkortsboken: "Vid övningskörning med motorcykel ska du åka med på motorcykeln eller själv köra motorcykel") *denna text vad då menad till handledaren*

men det är lugnt om handledaren kör en annan mc brevid?

philsson skrev:
jopp. övningskörning är ett undantag.

den som är handledare räknas som ansvarig för framförandet av båda fordonen måste vara 24 för att få vara handledare 18 för att få skjutsa alltså ur lagens synvinkel är det handledaren som skjutsar.

Jag har för några veckor sedan skickan in en förfrågan till VV om att få övningsköra med mc och bil, delvis jag på mc o mor i bil bakom. Svaret var att dom inte har mandat att utfärda ett sådant tillstånd för privatpersoner, juristen som tog tag i saken hänvisade mig till näringsdepartementet.. Och då pratar vi år... :näsblod

Så, vi provade i fredags med att köra med henne bakom på hojen.. Och de var kanon! Inge problem alls, så det funkar att övningskörs med en hoj! :tummenupp

/mvh Johan

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck