Övningskörning

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Hej.
Nu vill både svärsonen och barnbarnet övningsköra MC med Morfar. Svärsonen satsar på A direkt. Jag tänker att båda får köra 125:a när vi övningskör. En sitter bakom mig och de turas om på 125:an. Meningen är att de ska ta lektioner på skola också men få milen med mig. Klarar en mordern 125:a att ligga i motorvägsfart. typ Honda CBR125R. Märkt också att det finns väldigt få begagnade 125or samt vilken enorm prisskillnad det är mellan nya Honda, Suzuki och Yamaha. Vad motiverar det? Är Honda kass?
//Per

Svärsonen ska väl inte köra 125! om han ska A-kort. Tror nog Morfar måste öppna upp plånboken och investera i lite nya hojar! :hjarta

Tyvärr så är det, numera så om man nu ska kunna klara av att ta A-kort...så är det att lägga tid på Lågfartsbana, Högfartsbana och mycket tid att nöta på det! Motorvägs fart ligger sist i utbildningen!

Håller helt med Nikehaj om att ska man ta A-kort ska man övningsköra med en A. 👍

Så låter bättre att han kör din A förutsatt att det är en någorlunda lättmanövrerad hoj som du inte är så rädd om...

Jag övningskör med dotter och hennes kille.
Tog ut dom på avlyst väg först, en bit oanvänd landningsbana, för att låta dom testa bas manövrar som start, stop, växla bromsa osv.
När jag såg att det funkade tog jag ut dom på lugna vägar och när det funkade i tätare trafik.

Kommer nog avrosta dom i år också innan vi landsvägar oss.

Lycka till! 😁

När svärsonen väl tagit körkort så skall han väl köpa tung mc...?
Låt honom köpa den innan körkortet, så har han ju något att öva på.
...men nä, då kan man ju inte öva med dem båda... fast det måste man ju inte...

Haft ett par odågor snorisar ! (söner) och vad vi har nött på konbanor! Skönt nu när dom är utflugna! Tycker Farsan är pinsam som är medlem på Sporthoj.com! VA? :va Sen har jag haft andra elever under åren ,som handledare och de har lyckats ta sitt MC A kort! Så lägg ner tid på Parkeringsplatser! :) Jo just det sen har jag ju kört MC sen 1976 :tummenupp

Om man inte kört något alls innan, inte ens moppe... Då är iaf några turer på en 125:a helt ok att börja med även om han sedan måste börja öva på a-hoj såklart.

Men måste bara berömma cbr125r!
Dottern hade en sådan på att ta kortet med och sedan att köra som a1 tills åldern kom får a2. Jag åkte en del på den också. Drar jämt över hela registret, tickar på som en symaskin. Lättkörd, billig, kanonkvalite och ja, faktiskt rolig!
Lättskruvad och billiga delar. Sålde den sedan för en par tusen mindre än inköp.
Andra kanske har andra erfarenheter men jag rekommenderar den.

CBR125R är skottsäker. Superenkel att meka med, klarar motorvägsfart om föraren inte är alltför tung. Finns inget skäl alls att köpa en nyare 125 bara för att övningsköra.

Skit i ABS ...om lökarna ändå triggar ABS så blir de ändå underkända! Lär dem bromsa naturligt! Utan ABS herregud , Träna Broms!

Nä, varför skulle dom bli det?
Har färsk erfarenhet av det, och man ska ju nyttja systemen om man känner sin hoj.
ABS är en typiskt bra finess!
Absolut! men man ska inte tro att ABS är räddaren i nöden för det är den inte! Lära sig bromsa utan ABS ...kan spara liv!

Nä, varför skulle dom bli det?
Har färsk erfarenhet av det, och man ska ju nyttja systemen om man känner sin hoj.
ABS är en typiskt bra finess!
Jodå om man triggar igång ABS systemet på bromsprovning så blir man underkänd ,i alla fall i Stockholm :7peta

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...