Övningskörning

Ludde Ludde

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Yamaha rd 125
Hej! Jag tänkte ta a1 kortet i maj, och jag tänkte göra det mesta privat. Nu vill jag veta vad det är man bör träna på inför uppkörningen, vad består uppkörningen av?

Mvh Ludde:)

Vad består säkerhetskontrollen av? Skyddskläder, om man inte har riktiga mc-kläder under provet ger dom en inte godkänt då eller? Det måste väl räcka med ryggskydd och sånt?

Tack för länken förresten

Vad består säkerhetskontrollen av? Skyddskläder, om man inte har riktiga mc-kläder under provet ger dom en inte godkänt då eller? Det måste väl räcka med ryggskydd och sånt?

Tack för länken förresten

ger dig godkänt och ger dig godkänt, du får inte göra provet helt enkelt, easy as pie. all info du vill ha är lätt att hitta om du bara söker lite

Träna på nån öde plats lite manöver, så att det verkligen sitter. Och se till att du tränat tillräckligt på trafiken i stan, lätt å missa där annars. Gå till en körskola och ta åtminstone en lektion, då får du en massa bra tips.
Jag satte manöverbanan perfekt på uppkörningen, fast trafiken gick åt helvete egentligen. Och efteråt när gubben fråga hur det gick, då sa jag att det kändes skit. Då tror jag att han förstod att det inte gick så bra pga nervositet. Och jag hade innan visat hur mycket jag verkligen väntat på den dagen:tummenupp

Lånar tråden lite bara:P Är det sant att man får övningsköra med en person bakom sig på hojen för A1-kk men att man inte får ha någon bakom sig när man fått körkortet för äns man är 18? Och i så fall är inte det jävligt sjukt?:huvet

Finns det någon som har behövt böta för skjutsning eller har poliserna förståelse för detta. Eu-mopparna får man ju skjutsa på..

Lånar tråden lite bara:P Är det sant att man får övningsköra med en person bakom sig på hojen för A1-kk men att man inte får ha någon bakom sig när man fått körkortet för äns man är 18? Och i så fall är inte det jävligt sjukt?:huvet

Finns det någon som har behövt böta för skjutsning eller har poliserna förståelse för detta. Eu-mopparna får man ju skjutsa på..

tror det. jag övningskörde med mamma där bak

om nu reglerna är så så är det ju sjukt

Hej! Jag tänkte ta a1 kortet i maj, och jag tänkte göra det mesta privat. Nu vill jag veta vad det är man bör träna på inför uppkörningen, vad består uppkörningen av?

Mvh Ludde:)

Du måste ha godkänd skyddsutrustning, annars får du inte köra.

Jag tog 1körlektion på körskolan, då sa ja till om att ja ville köra på manöverbanan, sen körde vi ca 30min i trafiken.
Fick massa bra tips på vad ja skulle jobba med och fick dessutom se hur banan för manöverprovet var uppbyggd.

Efter de så byggde ja en egen manöverbana och tränade som fan på det.. körde massvis med timmar i trafiken med min svärfar & allt gick galant vid uppkörningen. la ner ca 1900kr på mitt körkort :yoparty

Då är de ju iofs en fördel om man har en egen hoj att träna på... =)

Helt rätt, du får övningsköra med en person bakpå, förutsatt att den personen har haft A-behörighet i 5år.(?)
Men när du har fått A-1 kortet så får du ej skjutsa förrän du har fyllt 18.
Håller med dig, det är fan sjukt, eftersom man får skjutsa på en EU-moppe :va
Men dom där som sitter i regeringen är körda i huvudet, det är ju redan konstaterat.

Helt rätt, du får övningsköra med en person bakpå, förutsatt att den personen har haft A-behörighet i 5år.(?)
Men när du har fått A-1 kortet så får du ej skjutsa förrän du har fyllt 18.
Håller med dig, det är fan sjukt, eftersom man får skjutsa på en EU-moppe :va
Men dom där som sitter i regeringen är körda i huvudet, det är ju redan konstaterat.

tycker det e helt sjukt med 18års regeln...:va

Då är frågan känner ni nån som har åkt fast för att skjutsa på en 125 som inte varit 18 år???

Hitills så har ingen jag hört om varken här på forumet eller i verkligheten åkt dit för att dom haft någon bakpå, inte ens när dom blivit stoppad av polis, så de är bara att köra på, få som tänker på de förmodligen.

En ny fråga. På uppkörningen, finns det mc att hyra då? Vad brukar det kosta att hyra under uppkörningen?

Mvh Ludde

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back