Övningskörning, vad gäller för mig som handledare?

zopilote skrev:
2209729 Jag tror du får det.
Jag har haft LÄTT kort sedan -86. OBS! Inte A1 utan begränsningen 125cc, obegränsad effekt som det var på den tiden.
Tog mitt "tunga" kort -03 och har haft två elever sedan dess.
Är däremot inte säker på om det gäller när du haft A1. Min uppkörning för tung gällde bara "hävning av villkor" (max 125cc).
Krångligt blir det...

Det är länsstyrelsen som beviljar handledartillstånden. De sitter inte på alla uppgifter som vägverket har. Ett litet rykte säger att deras datorsystem inte visar datum för när man tagit de olika behörigheterna utan enbart när man tog första behörigheten.

En person som är 24 kan inte ha haft obegränsat A i fem år. Därför blev det inget inget tillstånd i det fallet.

Har läst lagparagraferna ett par gånger. Handledaren skall ha tillstånd. Länsstyrelsen gör fel om de utfärdar det om man inte haft behörigheten i fem år. Hur försäkringsbolagen ser på det om något händer återstår att se. Jag är skeptisk till att utnyttja detta "kryphål" av den anledningen.

/Martin

handledaren måste också vara 25år fyllda. Samt haft tungkortet i 5 år då.

Jag blev lite fundersam också på hur det räknas. Kanske gäller mitt första datum (Maj 1986), eftersom jag har haft behörigheten A hela tiden, fast med villkoret max 125cc. Klassen A1 och A begränsad fanns ju inte 1986.
Teoretiskt har jag ju fått köra en motorcykel över 25kW (Tung med dagens regler) ända sedan jag var 16 år, bara cylindervolymen var under 125cc. Jag har alltså inte tagit nytt körkort 2003, utan bara tagit bort ett villkor.

Edit: man måste vara 25 för att vara handledare även för bil även om man haft kortet sen man fyllde 18.

JKay skrev:
2209701 Den handledarutb. började gälla från 1/1 -06. Vad den innehåller kan du läsa i sportlovers inlägg. Tycker det verkar vara ett märkligt upplägg.

Jag förstår varför de har infört denna utbildning men det är ju surt för de som verkligen är ärliga. Vet du hur många "privata" körskolor det finns i bara sthlm? Detta är en anledning varför de gör detta, förut ansökte de bara om tillstånd för sin "elev" och tog svart betalt. Nu måste de gå kurs för varje elev och på så vis kan de antagligen hålla det lite mer i schack.
Vad jag tror iaf...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...