Övningskörning - uppkörning

Prova att hitta en linje du försöker följa, lite svårt att förklara i text, men att hålla ut lika mycket vid varje kona gör det svårare.. Jag körde 1an tight 2an med lite höjd och när jag passerade 3an hade jag redan börjat svänga tillbaka för att få en mjuk och bra vinkel inför u-svängen där du ger lite gas innan svängen och vrider överkropp och blick myyyycket... Körde också xj6, och vet att den lätt stannar, men det går utan att gasa (utom i u-svängen möjligtvis)
Lycka till
 
Tack för alla tips. Ska övningsköra imorgon och ska försöka ta med mig all klokskap... :)
 
Jag fick ett motorstopp under lågfarten när jag körde upp utan att bli underkänd. Drog in kopplingen och tryckte på startknappen snabbt som fan innan jag stannade helt och körde sen bara vidare och tänkte inte mer på det!

Det där var inget kärringstopp, du gjorde bara ett iskallt startmotortest. Ett riktigt "kärringstopp" är när du dödar motorn så att ventilerna skramlar, hojen stannar med ett sånt jävla ryck att du nästan slår hakan i gaffelkronan och trots att båda fötterna spetsar asfalten så är du blott ett andetag från att syna marken. Gör ett sånt och ändå klara uppkörningen så bör du skaffa dig ett vip-konto hos Svenska Spel.
 
Kan citera fler med blicken långt fram. Men ett riktigt hett tips är att tänka på var och hur man sitter. Sätt dig exremt långt fram, nästan så du är en bit upp på tanken, å rak i ryggen som en fura. Inte sitta så man ser ut som ringaren i notre dame. Känns onaturligt till en början, men j-lar vad mycket bättre kontroll man får.
 
Kan citera fler med blicken långt fram. Men ett riktigt hett tips är att tänka på var och hur man sitter. Sätt dig exremt långt fram, nästan så du är en bit upp på tanken, å rak i ryggen som en fura. Inte sitta så man ser ut som ringaren i notre dame. Känns onaturligt till en början, men j-lar vad mycket bättre kontroll man får.

Det och att lägga tryck på den yttre fotpinnen i svängarna. Jag fick det tipset (utöver de andra) och det hjälpte faktiskt. Det motverkade att jag föll inåt i svängarna.
 
Min lärare sa att om man inte använde gasen och bromsen kunde man bli kuggad.

Säg att det är skitsnack! För det är det, du ska ta dig runt banan i krypkörning och ha kontroll på motorcykeln. Vill man så får man använda broms och gas för att rädda upp påbörjad "tappa balansen" moment. Man ska uppvisa att man har kontroll och vet man vad han håller på med!

Jag gjorde tre försök på min uppkörning, varenda gång så satte jag i foten lite lätt i backen vid vändning, exakt samma ställe. han godkände mig iallafall och ansåg att jag hade en så pass kontroll över cykeln i helhet. Nu godkänner ju inte alla kontrollanter en om man gör så men som sagt.
 
Ett hett tips är att öva på grus, ställ upp fyra petflaskor med lite vatten i på linje med fyra meters mellanrum på en grusplan som gärna ska vara lite knölig och ojämn, kör slalom mellan och gör en garagevändning runt de sista flaskorna i varje ände. Grus går tyngre än asfalt och du lär dig använda gas ihop med koppling på ett bra sätt, även ruskigt bra balansträning, asfalten kommer vara rena leken när du väl behärskar gruset...

Och när du krypkör OM du behöver bromsa så har du ingen handbroms, pungKt! Fotbroms endast! :fakta
 
Tack, alla!

Idag körde jag 0%. En timme på manöverbanan utan en enda fotisättning, nedkörd kona eller motorstopp. Tror ta mig tusan inte att ABS-en på bakhjulet grep in ens...

Tänk att man kan bli så glad för 0%... =)
 
Jag ska köra upp alldeles snart och har nött lågfarten mycket, senast igår i 3 h utan avbrott med pisspaus. Mitt tips är att skita i broms, fötter hit och dit, ge grundgas vid start och därefter pumpa med kopplingen och titta dit du ska. 3-4 km/h är väl givet att man kan uppgå till 5-6 vid långsvängen för att därefter komma ned igen till 3-4. Och som någon sa - öva mycket mer, alla har vi varit där så kämpa!
 
Min lärare sa att om man inte använde gasen och bromsen kunde man bli kuggad.

Min lärare nästan mordhotade om man använde bromsen, på uppkörningen fick vi använda den för att korrigera lite.

Men bara bit ihop, det går! Sen glömmer du bort att det någonsin hänt. :banana
 
Det där var inget kärringstopp, du gjorde bara ett iskallt startmotortest. Ett riktigt "kärringstopp" är när du dödar motorn så att ventilerna skramlar, hojen stannar med ett sånt jävla ryck att du nästan slår hakan i gaffelkronan och trots att båda fötterna spetsar asfalten så är du blott ett andetag från att syna marken. Gör ett sånt och ändå klara uppkörningen så bör du skaffa dig ett vip-konto hos Svenska Spel.

Haha, jo jag förstod att du menade så. Tänkte mest ge som tips till TS att man absolut inte behöver tro att det är helt kört om motorn dör, bara man styr upp det lugnt och sansat.
 
Jag körde upp i Uppsala, på vad som enligt min lärare, var Sveriges sämsta manöverbana, den lutar, den är ojämn, är precis lite för smal och har en jävla massa gropar och "asfaltsskarvar" på precis fel ställen, tack vare att banan lutade så pass mycket, så fick iallafall jag på tillbakavägen efter vändningen runt den sista konan bromsa hela vägen för att hålla farten nere
 
Jag fick tipset när jag hade problem med vändningarna i banan att jag skulle stå upp! Jag idiotförklarade dem flera ggr men lydde! Tuffare var det men när jag grejade att ta banan ståendes så var det inga problem att greja det sittandes! Vid uppkörningen så glömde jag allt som var inpräntat o i vändningen så smög sig en fot ned vid vändningen men de godkände iaf o sa att det var bara nerver för de såg att jag körde felfritt annars!:tummenupp
 
körde upp i september förra året och då va det iaf inge problem med att använda fotbromsen vid lågfarten.. lite lätt fotbroms vid behov, leka lite med kopplingen samt varva till lite för o hjälpa till med balansen.. blicken framåt och försök smyga in tätt bakom konen du just passerar så ska det nog gå bra :-)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top