Övningskörning - uppkörning

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
Nuvarande: KTM Super Duke GT 2021, BMW K1200S - 2005 Tidigare: 2xSuzuki GSX 1100 ES 1983, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport (inbytt) - 2015 Dröm: TTS Superbusa
Halloj!

Håller på med övningskörning för A-kort och blir galen...
Har fått höra av två lärare att jag kör i princip felfritt i trafiken, men de där j***a krypbanorna är ju stört omöjliga, kan inte hålla fokus de där 90 sekunderna per bana och failar alltid något.

Hur detta sen ska gå med en kontrollant törs jag inte ens tänka på...

Känns som att det är omöjligt att koppla ihop alla momenten. Dragläge, grundgas, blicken, fart/broms, luta än hit än dit, "titta dit du ska"... När min överbelastade hjärna ska försöka få ihop allt det där så blir det härdsmälta.

Tips och råd emottages med tacksamhet :)
 
Ge fan i gas, broms och lutning.
Kör hojen med kopplingen enbart och håll blicken dit du ska,
titta långt bort och fixera på en punkt.

Allt annat är bara onödigt.
 
Har försökt detta, det funkar på min egen hoj, men på XJ6-orna blir det motorstopp...
 
Om man kan hålla balansen och sitta rakt ska det gå med bara koppling. Att rädda hojen när den håller på ramla skulle jag säga behöver lite gas också. Det funkade för mig iaf på uppkörningen. Fast sen kanske jag inte hade sånt finlir med kopplingen.
 
Jag körde upp med en XJ6, personligen tycker jag de är väldigt smidiga då den sadeln tillät att man utan problem kunde "glida runt" för att bibehålla balansen i vändningen på krypbanan.

Jag tror vi alla känt likadant, att det "inte går" och att "det blir 109876 gånger värre på uppkörningen", men det behöver det inte bli.
Känn ingen press överhuvudtaget, tänk att du kan, att du minsann ska visa hur det ska gå till osv, sånt hjälper, sen att sluta övandet för dagen när det går som bäst, då känns det bättre psykiskt, istället för att man "ger upp" och åker hem för dagen. Du förstår nog hur jag menar.


Du löser det, ge det lite tid bara och se det inte som ett omöjligt moment.
Jag tänkte under min uppkörning som så att, om det finns folk som kan cirkla runt på bakhjulet i krypfart, så kan jag åka på två hjul iallafall :tummenupp
 
Det är bara att nöta banorna.... Nöt på skola och få några tips du kan lära dig och sen nöter du "hemma", för mig tog det väldigt många timmar innan det satt och då satt de ändå inte 100%.

Hade jag kört det idag så hade det säkert inte gått.... :tummenupp
 
jag fick lära mig att ligga med lite grundgas och sen finlira med kopplingen. Skulle absolut inte använda bromsen då det visade att ajg inte hade kontroll. Ett jävla helvete var det i alla fall!
 
varvar man motorn lite lätt när man krypkör så hjälper gyrona i motorn till med balansen och verkar för att hålla hojen upprätt
 
Var inte rädd att varva motorn. Farten ska regleras med koppling och gasen. Det är bara en fördel att inspektören hör att du använder gasen också, fast då menar jag inte till varvstopp. Som bkk sa, motorcykeln blir mycket stadigare med gas och du tar bort risken för kärringstopp som garanterat blir ett general-fail på provet.
 
Öva öva och öva. Lägg fokus på var du har blicken och sök konerna med i periferin. Kör du lågfarten och faller ner med blicken för att leta efter konerna slutar det oftast med fotnedsättning.

Häng inte upp dig på det, kontrollantens uppgift är att kontrollera att du kan hantera hojen, gör du en eller två fotnedsättningar T.ex är det inte hela världen, helheten bedöms.
 
Du kan dock trösta dig med att när du väl tagit körkortet kan du förtränga skiten, vägarbetare brukar inte uppskatta att man kör slalom runt deras koner - oavsett hastighet.
 
Jag skulle säga att behöver du aktivt tänka på allt det där har du tränat för lite. Spenderade själv fertalet timmar enbart snurrandes kring koner, men tillslut satt allt det där med dragläge, grundgas och balans i ryggmärgen, och man behövde inte fundera. Så hang in there och övaövaöva så sitter det tillslut, finns nog inga genvägar :tungan :tummenupp
 
1) Ge grundgas

2) Justera farten med kopplingen.

3) ???

4) Profit
 
Var inte rädd att varva motorn. Farten ska regleras med koppling och gasen. Det är bara en fördel att inspektören hör att du använder gasen också, fast då menar jag inte till varvstopp. Som bkk sa, motorcykeln blir mycket stadigare med gas och du tar bort risken för kärringstopp som garanterat blir ett general-fail på provet.

Jag fick ett motorstopp under lågfarten när jag körde upp utan att bli underkänd. Drog in kopplingen och tryckte på startknappen snabbt som fan innan jag stannade helt och körde sen bara vidare och tänkte inte mer på det!
 
på det igen bara, som alla andra redan skriver, håll blicken uppe och titta dit du ska. placera även kroppen på motorcykeln om det känns att du ska trilla åt motsvarande håll.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top