Övningskörning privat 125:a

Henke194

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2009
Hoj
Honda nsr 125
Tja!, Ska nu börja övningsköra privat med lätta mc:n, men undrar fortfarande om det är lagligt att min pappa som har mc kort men ingen båge får åka bakom i bil och bli "följare" har hört både och att det ska vara lagligt och att det ska vara lagligt, vill ha säkra svar nu: Får man det eller ej? Isåfall vad är villkoren? Tack på förhand! :) (Har körkortstillståndet och handledarbeviset och allt klart)

Nej han får inte åka efter i bil, det får tydligen inte trafikskolorna snart heller.

Alternativen är att han kör på egen hoj eller att han sitter bakpå din (kräver att din är godkänd för passagerare)

Även om hojen är godkänd för passagerare, får man som 16 åring övningsköra med någon bak på hojen? Tänkte på det att man inte får skjutsa innan man är 18 år.

Även om hojen är godkänd för passagerare, får man som 16 åring övningsköra med någon bak på hojen? Tänkte på det att man inte får skjutsa innan man är 18 år.

Som jag och många andra har tolkat det så är det okej.
Men från stunden du har behörigheten A1 tills att du blir 18 är det förbjudet.

Min lärare på körskolan fick åka med och jag har inte sett något om privat på de ställen som jag läst om åldersgränser så är rätt säker på att han får det!

Hörde med dom som jobbar på tingvalla trafikskola i fredags, och tydligen är enda möjligheten till privat övningskörning om någon följer efter på en annan mc.

Den körskolan jag körde hos sa att följehoj är ok, samt att din fader elelr vem det nu är som ska köra med dig får åka bakpå.

vilket jag tycker är sjukt, man ska alltså få öva att skjutsa någon när man lär sig köra, men när man väl kan köra själv så är dt olagligt att skjutsa :P Twisted rules :P

Den körskolan jag körde hos sa att följehoj är ok, samt att din fader elelr vem det nu är som ska köra med dig får åka bakpå.

vilket jag tycker är sjukt, man ska alltså få öva att skjutsa någon när man lär sig köra, men när man väl kan köra själv så är dt olagligt att skjutsa :P Twisted rules :P

sverige är ju som de är :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...