Övningskörning med 2 handledare

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Det är med stor fasa och nervositet som jag skriver detta.. tänk om det redan finns en tråd om detta och alla kommer :fatta! mig......

Jaja, skit samma.. frågan är ialf som följer.

Jag har 2 handledare reggade, om jag övningskör med båda och kör för fort. Vem får ta smällen om nu farbror blå står med sin laserpistol eller dylikt?

Jag kan vara helt ute och cykla men när jag övningskörde med bil (10 år sedan), så var det ialf så att handledaren fick ta smällen. Det är kanske skillnad nu eller kanske skillnad iom att jag redan har ett körkort.

//
Reb0 :confused:

Tilläggas bör ju att jag även undrar om det gamla pekafinger "det var han" tricket i det här läget. Alltså handledarna emellan.

Last edited:
RebelZero skrev:
Det är med stor fasa och nervositet som jag skriver detta.. tänk om det redan finns en tråd om detta och alla kommer :fatta! mig......

Jaja, skit samma.. frågan är ialf som följer.

Jag har 2 handledare reggade, om jag övningskör med båda och kör för fort. Vem får ta smällen om nu farbror blå står med sin laserpistol eller dylikt?

Jag kan vara helt ute och cykla men när jag övningskörde med bil (10 år sedan), så var det ialf så att handledaren fick ta smällen. Det är kanske skillnad nu eller kanske skillnad iom att jag redan har ett körkort.

//
Reb0 :confused:

Det är väl alltid handledaren som räknas som "förare" vid övningskörning?

Dom får väl skylla på varann så går båda fria.... :)

därför kan det va bra att bestämma innan vem som ska va handledare när ni är ute o åker alla tre... kan bli jobbigt annars

RebelZero skrev:
Precis, men om de är 2 så kan de ju skylla på varandra?

Reb0

Båda får straffet / dom får dela på det?

Men övningskör man så kan man ju inte köra förfort. Då ska man lära sigf att kör lungt och fint med bra placering osv osv... :kocko

AndersJohansson skrev:
Båda får straffet / dom får dela på det?

Men övningskör man så kan man ju inte köra förfort. Då ska man lära sigf att kör lungt och fint med bra placering osv osv... :kocko

Det var en hypotetisk fråga "OM" jag kör för fort. Jag skulle aldrig komma på tanken att köra för fort, folk dör ju när dom gör det. För du kör väl aldrig för fort?

Reb0

RebelZero skrev:
Det var en hypotetisk fråga "OM" jag kör för fort. Jag skulle aldrig komma på tanken att köra för fort, folk dör ju när dom gör det. För du kör väl aldrig för fort?

Reb0

Naturligvis så kör ingen här för fort avsiktligt, men å andra sidan så kan man ju inte sitta å stirra på mätaren hela tiden. Man måste ju vara uppmärksam på allting runt om åxå, eller hur? :rolleyes:

Last edited:
RebelZero skrev:

Reb0

Ett fåtal gånger medans jag övningskörde. Körde inte för nöje då utan övningskörde. För att lära mig att köra bra och för att klara uppkörnningen.

När jag övningskörde så va det typ att om handledaren hade informerat mej klart och tydligt vilken hastighet som gällde och jag inte höll den så fick jag ta smällen.. men det va i plugget och me lastbil... när jag övade me hoj blev det mest tävlingskörning hela tiden :3freak men jag antar att det e samma som gäller där..

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D