Övningskörning "inhägnat" område, VAD exakt gäller?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Som rubriken, VAD gäller? Det står ju för bövelen olika precis överallt. Någon är säker på att det är tillåtet, medans nästa påstår att det är strikt förbjudet, bägge lika säkra typ...

Ska ta mc-kort (A) nästa månad och skulle vilja öva, framförallt på manöverbanan, på jobbets parkeringsplats som är helt tom på helgerna. Parkeringen är företagets och ingen rör sig där på helgerna. Tänkte rulla dit min mc som är bara ett par hundra meter därifrån och sen puttra runt där själv. Parkeringen är inte inhägnad i den bemärkelsen att där är staket, fängsel, mur etc runt den, bara markerad med buskar och skyltar som nämner "privat mark" etc, typ...

Går detta eller inte?

Det går inte!
Staketet skall hindra oskyldiga att komma in i området

Det som gäller är att området måste vara en godkänd motorbana,
annars är det samma regler som på vägen.

"Inhägnat område" är missvisande.

Om det är lagligt eller ej tycker jag är lite oväsentligt i dessa sammanhang faktiskt.
Det viktiga tycker iaf jag är att det är "privat mark" dit ingen direkt har tillträde antingen via staket eller grönska, att det i dessa fall endast handlar om manöverövning i låg fart och framförallt det viktigaste att man har försäkringar som gäller.

Allt detta osidosatt om det ändå rör sig mycket folk på platsen som kan bli skadade på ett eller annat vis.

Vad jag minns vad gäller regler för cross/enduro så vill jag minnas en textrad som definierade inhägnat område. Då det är en definition bör den gälla även i övriga sammanhang vill jag tycka.

Minst 60cm högt staket/stängel runt området för att vara "avskärmat" från allmänhet.

Har dock ingen källa på detta.

Last edited:
Som någon var inne på, det ska va godkänt som inhägnat område, förmodligen LS som gör det, eller kommunen,, vet inte.. men det räcker iaf inte att det ÄR inhägnat med staket, grindar osv..

Du kan bygga ett litet fort med en berlinmur runt, så länge det inte är "klassat" som inhägnat av rätt instans så gills det inte

Som alla andra säger så är de väl inte exakt lagligt, men puttrar du runt på en lågfarts konbana lär de krävas en jäkligt grinig polis för att du ska åka dit på nåt. Fast de är bara vad jag tycker nu

Det beror på vad rätten avser vara ett inhängnat område.
Enligt kökortslagen kap2 #10-13 behövs EJ körkortsbehörighet inom inhängnat fabriks, järnvägs el. tävlingsområde.
Idag finns endast riktlinjer för vad som klassas inhängnat fabriksområde. Generellt sett skall inte obehöriga med lätthet kunna ta sig in på området. Tuff terräng eller stängsel spelar ingen roll. Däremot får det inte vara fri väg in på området.
Vill du vara på säkra sidan bör det vara stängsel och låst grind.

Ha det är fantastiskt...TS säger: "Någon är säker på att det är tillåtet, medans nästa påstår att det är strikt förbjudet, bägge lika säkra typ..."
Och efter 14 inlägg är församlingen helt säker på att det är förbjudet om du så äger Fort Knox så hjälper inte det.
Då händer det, inlägg 15 är lika säker på motsatsen så nudå TS nu är vi tillbaka där du startade...ha ha ha

Haha, jaaahaaa, då var man där igen då... Finns visst inga enkla svar på detta verkar det som. Polisstationen ligger nära med så jag kommer INTE att "prova" övningsköra där

Ha det är fantastiskt...TS säger: "Någon är säker på att det är tillåtet, medans nästa påstår att det är strikt förbjudet, bägge lika säkra typ..."
Och efter 14 inlägg är församlingen helt säker på att det är förbjudet om du så äger Fort Knox så hjälper inte det.
Då händer det, inlägg 15 är lika säker på motsatsen så nudå TS nu är vi tillbaka där du startade...ha ha ha

Att det blir så är inte konstigt.
Inhägnat område är synnerligen uselt om ens verkligen "definierat". Inte ens polisen som skall se till att lagen efterlevs vet vad som gäller.
I bästa fall så finns det en eller flera prejudicerande domar från hovrätter eller Högsta domstolen som kan vara till vägledning om man orkar läsa dem.
Kanske kan med lite tur förarbetet till lagstiftningen ge viss vink om vad lagstiftaren hade i tankarna....

Men som jag började...det är inte konstigt att TS får motstridiga svar/besked...

Last edited:
Varför inte prata med polisen och berätta vad du tänkt göra och hur de ställer sig till det? Det kanske inte är hundra lagligt men kanske inte helt otänkbart att de ser mellan fingrarna.

Jag och en kompis "övningskörde" på en avstyckad väg där det finns elljusspår och lite sådant. När han höll på att öva bromsteknik kom polisen. Min 954 var inte helt laglig och jag vinkade på dem och dem tillbaka sen åktde de igen. Vart ju rätt uppenbart att vi faktiskt tränade. Körskolan brukar även dem köra där. Jag hade tagit mig en halvtimme och frågat! Annars är det väl bara att fixa en handledare:rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT