Övningsköra

Captain_Insane

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR-750 (sold) Kawasaki ER-5 (BILLIG) Husaberg FS (lånad)
okej, kort fråga.. jag är godkänd enligt konstens alla regler att övningsköra med bil, (haft körkort 5år osv), MEN jag vill "övningsköra" leda eller vad man säger med motorcykel, men har bara haft det kortet i 2år...

måste man haft MCkort i 5år eller räcker det med att haft Bilkörkotet i 5år? :confused:

MC kort i 5 år är det som gäller,dock har VV erkänt att dom inte har speciellt bra koll på hur det ligger till med det,så prova att skicka in handledar papperna och se.

Captain_Insane skrev:
okej, kort fråga.. jag är godkänd enligt konstens alla regler att övningsköra med bil, (haft körkort 5år osv), MEN jag vill "övningsköra" leda eller vad man säger med motorcykel, men har bara haft det kortet i 2år...

måste man haft MCkort i 5år eller räcker det med att haft Bilkörkotet i 5år? :confused:

Inga oklarheter som jag ser det. Man måste haft kort för den behörighet man tänker vara handledare i (VV:s site är en guldgruva av information, faktiskt :tummenupp ).

http://www.vv.se/templates/page3____230.aspx

Vem får jag övningsköra med?
Övningskörning ska ske under uppsikt av någon som har vana och skicklighet att köra det fordon som övningskörningen avser. Den som har uppsikt över körningen ska följa med i bilen vid den körandes sida. Sådan uppsikt får endast utövas av:

1. den som har fyllt 24 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst fem av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort samt har godkänts som handledare för den som övningskör, om du övningskör privat. En ansökan om godkännande som handledare vid privat övningskörning kan dock avslås om körkortet har varit återkallat under de senaste tre åren.

2. utbildningsledare eller trafiklärare, om övningskörningen sker i trafikskola.

3. den som har fyllt 21 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst tre av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort, om övningskörningen sker inom polisväsendet eller Försvarsmakten.

.......

Privat övningskörning på MC

Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel.

KOM I HÅG:
Den som har uppsikt över övningskörningen anses som förare. Och ska alltid följa med i bilen vid den körandes sida. Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel.
Rätten att fungera som handledare upphör om handledarens körkort återkallas.
Handledarbeviset ska alltid medföras vid privat övningskörning.
De svenska reglerna för övningskörning gäller inte i andra länder.

from 2006-01-01 måste du tillsammans med den du ska övningsköra med, gå en kurs till en kostnad av ca 300kr!! Det är körskolorna som håller den.

http://www.vv.se/templates/page3____14727.aspx

En annan skickade in pappren för tjejens övningskörning innan jul så vi slipper den :hihi

ODEN skrev:
from 2006-01-01 måste du tillsammans med den du ska övningsköra med, gå en kurs till en kostnad av ca 300kr!! Det är körskolorna som håller den.

http://www.vv.se/templates/page3____14727.aspx

En annan skickade in pappren för tjejens övningskörning innan jul så vi slipper den :hihi

Förrvisso sant,men det gäller bara B-behörighet.

" Nya regler från årskiftet. Obligatorisk introduktionsutbildning för handledare och elev vid privat övningskörning, behörighet B"

Jag har ansökt om att bli handledare för tjejen, som ska ta mc kort. Idag ringde det en mindre trevlig dam från länsstyrelsen, och menade på att jag inte skulle bli godkänd som handledare!!!

Enligt de regler som gäller(se tidigare inlägg) så ska detta inte vara några problem för mig. Har haft A(utan begränsning) sen 2000-06-17. Jag vart av med det i Juni 2002 och fick tillbaka det 2002-09-14.(3 mån). Jag är 28 år och ser det då som självklart att jag ska bli godkänd.

Hon menade på att jag bara haft A(utan begränsning) sen 2002-09-14, då jag fick tillbaka det. Jag försökte förklara för henne att jag haft det från 2000, men hon vägrade lyssna och tyckte bara att jag var envis för att jag ville förstå hur hon resonerade. Hon avslutade sedan snäsigt och sa att hon skulle ringa upp mig imorgon. (Med inställningen att hon ville avslå det)

Inte nog med det, hon tyckte även att en "liten tjej" inte klarade av att köra en SÅ stor och tung motorcykel... :mad: Hon kunde eventuelt godkänna mig för A(med begränsning)... :huvet

thunderace_1000 skrev:
2116391 Jag har ansökt om att bli handledare för tjejen, som ska ta mc kort. Idag ringde det en mindre trevlig dam från länsstyrelsen, och menade på att jag inte skulle bli godkänd som handledare!!!

Enligt de regler som gäller(se tidigare inlägg) så ska detta inte vara några problem för mig. Har haft A(utan begränsning) sen 2000-06-17. Jag vart av med det i Juni 2002 och fick tillbaka det 2002-09-14.(3 mån). Jag är 28 år och ser det då som självklart att jag ska bli godkänd.

Hon menade på att jag bara haft A(utan begränsning) sen 2002-09-14, då jag fick tillbaka det. Jag försökte förklara för henne att jag haft det från 2000, men hon vägrade lyssna och tyckte bara att jag var envis för att jag ville förstå hur hon resonerade. Hon avslutade sedan snäsigt och sa att hon skulle ringa upp mig imorgon. (Med inställningen att hon ville avslå det)

Inte nog med det, hon tyckte även att en "liten tjej" inte klarade av att köra en SÅ stor och tung motorcykel... :mad: Hon kunde eventuelt godkänna mig för A(med begränsning)... :huvet
stört. :3freak Inställningen alltså. Sen vet jag att det är så, blir du av med kortet så räknas de från de datum du får tillbaks det. Tyvär

philsson skrev:
2116414 stört. :3freak Inställningen alltså. Sen vet jag att det är så, blir du av med kortet så räknas de från de datum du får tillbaks det. Tyvär

Men om man läser det som står:

"För att bli godkänd som handledare krävs att du har fyllt 24 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst fem av de senaste tio åren. En ansökan om godkännande som handledare vid privat övningskörning kan dock avslås om körkortet har varit återkallat under de senaste tre åren."

Och det var egentligen inte det att jag hade blivit av med körkortet som var problemet. Utan att jag efter två år med begränsning inte hade sökt till A(utan begränsning). Hon menade då på att jag hade haft A(med begränsning) till 2002. Medan det på körkortet står klart och tydligt att jag har haft A(utan begränsning) sedan 2000-06-17.

Så problemet var egentligen inte de tre månaderna jag vart av med det utan att jag inte hade sökt till A(utan begreänsning) när jag haft begränsningen i två år...

Hur slutade det då ?

thunderace_1000 skrev:
2116391 Jag har ansökt om att bli handledare för tjejen, som ska ta mc kort. Idag ringde det en mindre trevlig dam från länsstyrelsen, och menade på att jag inte skulle bli godkänd som handledare!!!

Hur slutade det ??

Jag tänkte ansöka att blir "lärare" åt en polare med mc, jag har haft kort sen 04-07-19.

Måste jag vänta ett år till ?

Miggepigge skrev:
2116438 Hur slutade det ??

Jag tänkte ansöka att blir "lärare" åt en polare med mc, jag har haft kort sen 04-07-19.

Måste jag vänta ett år till ?

Du måste ha haft behörigheten i minst fem år, i ditt fall har du bara haft det i snart två år...

thunderace_1000 skrev:
2116437 Men om man läser det som står:

"För att bli godkänd som handledare krävs att du har fyllt 24 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst fem av de senaste tio åren. En ansökan om godkännande som handledare vid privat övningskörning kan dock avslås om körkortet har varit återkallat under de senaste tre åren."

Och det var egentligen inte det att jag hade blivit av med körkortet som var problemet. Utan att jag efter två år med begränsning inte hade sökt till A(utan begränsning). Hon menade då på att jag hade haft A(med begränsning) till 2002. Medan det på körkortet står klart och tydligt att jag har haft A(utan begränsning) sedan 2000-06-17.

Så problemet var egentligen inte de tre månaderna jag vart av med det utan att jag inte hade sökt till A(utan begreänsning) när jag haft begränsningen i två år...
aja.. det låter drygt faktiskt.
Sen detta.
En ansökan om godkännande som handledare vid privat övningskörning kan dock avslås om körkortet har varit återkallat under de senaste tre åren."
Det står ju 3 år där du fick väl tillbaks kortet för 4 år sedan.

philsson skrev:
2116448 aja.. det låter drygt faktiskt.
Sen detta. Det står ju 3 år där du fick väl tillbaks kortet för 4 år sedan.

Ja det är ju det jag menar... De tre månaderna bör ju enligt texten inte beröra detta ärendet...

thunderace_1000 skrev:
2116455 Ja det är ju det jag menar... De tre månaderna bör ju enligt texten inte beröra detta ärendet...
Nej absolut inte. Sjuka de är!. Jag väntade med att förnya mitt körkort över ett halvår. CP om det skall påverka.

philsson skrev:
2116458 Nej absolut inte. Sjuka de är!. Jag väntade med att förnya mitt körkort över ett halvår. CP om det skall påverka.

Jepp det är ju det... Men det känns bättre nu när jag har läst in mig lite på vad det står i texterna om det. Hon tog mig lite på sängen.Och så vägrade hon att lyssna på mig oxå... Så nnu är det bara att vänta på att hon ringer imorgon.

thunderace_1000 skrev:
2116465 Jepp det är ju det... Men det känns bättre nu när jag har läst in mig lite på vad det står i texterna om det. Hon tog mig lite på sängen.Och så vägrade hon att lyssna på mig oxå... Så nnu är det bara att vänta på att hon ringer imorgon.
Du har ju rätten på din sida. Stå på dig :tummenupp

Idag ringde hon igen och säger som följande... "Det var tur att du var så envis igår, för jag hade visst fel. Jag hade ingen möjlighet att ställa den frågan till databasen..." Sen upprepar hon det jag sa igår om att jag haft A(utan begränsning) sen -00 och att det nästan är 6 år, så det blir inga problem.

Tur att jag inte gav med mig. Men nu är jag iaf godkänd handledare! :banana

thunderace_1000 skrev:
2118222 Idag ringde hon igen och säger som följande... "Det var tur att du var så envis igår, för jag hade visst fel. Jag hade ingen möjlighet att ställa den frågan till databasen..." Sen upprepar hon det jag sa igår om att jag haft A(utan begränsning) sen -00 och att det nästan är 6 år, så det blir inga problem.

Tur att jag inte gav med mig. Men nu är jag iaf godkänd handledare! :banana

Som sagt man ska aldrig ge upp, speciellt när det gäller myndigheter :fakta GRATTIS!! :yoparty

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back