Övningsköra med passagerare?

Rydsson

lev nu, sen kan det vara försent...
Gick med
6 Jan 2011
Hoj
honda hornet 900
Hej hallå! vet inte om detta har vart uppe tidigare? men hur e det, om jag e handledare, får jag åka med passagerare då?:va

jo, jag har oxå sett att körlärarna gör det, men frågan är vad som händer om JAG gör det??? har letat som en tok på körkorts portalen(som förövrigt e lika logiskt upplagd som försäkringskassans portal) utan att hitta det jag söker...

Tar dom inte upp det på nån av alla riskutbildningar som folk får ta nuförtiden?

Det fick man göra när jag tog kortet

Last edited:
jo, jag har oxå sett att körlärarna gör det, men frågan är vad som händer om JAG gör det??? har letat som en tok på körkorts portalen(som förövrigt e lika logiskt upplagd som försäkringskassans portal) utan att hitta det jag söker...

Varför skulle du inte får skjutsa som handledare?
Du har inte skylten på dig, du har körkort och din motocykel får
ha en passagerare = allt ok.

jag hade min fru bakpå närt jag övningskörde sommarn då ja tog kortet, ringde vägverket o det var helt okej att göra detta

Varför skulle du inte får skjutsa som handledare?
Du har inte skylten på dig, du har körkort och din motocykel får
ha en passagerare = allt ok.

Tycker som du! Men jag kommer ihåg att det va nått tjaffs när jag tog bilkortet för 10 år sen, att man inte fick vara hur många passagerar som hellst ..eller nått sånt... och det skulle ju inte förvåna mig om det finns fuckade regler för detta med i det här fina byråkratiska landet...

både eleven och handledaren får ha passagerare vid privat övningskörning , sen hur lämpligt det är får ni disskutera fram själva, samma när man övningskör med bil , du får lasta bilen full bara det inte överskrider maxvikten och sen övningsköra , lämpligheten med det får ni disskutera fram.

Tycker som du! Men jag kommer ihåg att det va nått tjaffs när jag tog bilkortet för 10 år sen, att man inte fick vara hur många passagerar som hellst ..eller nått sånt... och det skulle ju inte förvåna mig om det finns fuckade regler för detta med i det här fina byråkratiska landet...

Jo men nu pratar vi om att du har körkort och kör motorcykeln
med passagerare på bakom den som du handleder.
Den som övningskör får ju ha dig som handledare som
passagerare så klart att du får ha passagerare på din hoj.

I bil gäller följande: (från körkortsportalen)
3. Får jag ha passagerare med mig när jag övningskör?
Svar: Du får ha passagerare i bilen under förutsättning att övningskörningen kan ske på ett trafiksäkert sätt.

Dvs ingen begränsning där.

Last edited:
Jag tackar för svaren, alltid gött och kolla runt lite hur det fungerar, och nu vet jag:-)) tack!

På körkortsportalen.se kan man läsa följande:

Privat övningskörning
För att få övningsköra privat måste du ha en godkänd handledare som har uppsikt över din körning. Det är handledaren som är ansvarig och anses som förare vid övningskörningen.

Vid övningskörning med motorcykel i gatutrafik och på landsväg skall den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra motorcykel. Sådan övningskörning får ske med endast en medföljande elev.

Kan det varit restriktioner på den tiden handledaren kunde köra bakom i en bil:va

Det är handledaren som är ansvarig och anses som förare vid övningskörningen.

Det där surra jag lite om med en fd körskolelärare :) Kunde tydligen leda till rätt bisarra samtal med försäkringsbolagen..

"-Jaha varför anpassade du inte avståndet till vägkanten innan kurvan där du flög ut på åkern?"

"-Ja du... jag låg 40 meter bakom så jag vet inte riktigt vad jag ska svara på den frågan eller kunnat gjort."

Osv osv :tummenupp

Men nu menar du väl körskolor som följer efter med bil. Vilket de fortfarande får göra.
Det var dock jävligt länge sedan som man fick använda bil som privatist.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park