Övningsköra med miniblinkers, felplacerad skylt och ljduddämpare med för hög dB...

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
660
Frågade min lärare angående detta idag och han sa att jag som ägare åker på det. Blir det bara böter eller kan man bli av med lämpet?

Last edited:
sätt på orginal grejerna om du har det. så är du på säkra sidan.. man kan säkert bli av med lämpet då poliser tydligen inte gillar mc alls.

Jag är rätt säker på att din lärare har fel. Vi har inte ägaransvar i Sverige så vitt jag vet, utan det är föraren som har ansvaret. Under övningskörning är det din handledare/lärare som är att betrakta som förare.

Jag är rätt säker på att din lärare har fel. Vi har inte ägaransvar i Sverige så vitt jag vet, utan det är föraren som har ansvaret. Under övningskörning är det din handledare/lärare som är att betrakta som förare.
Låter det sannolikt att reglerna skulle skilja sig så mkt mellan bil-mc?
Vid övningskörning med bil är det handledaren som är "officiell förare" och har ansvaret.
Är nog så vid övningar med mc också.
(ska se om jag hittar nåt intressant hos vägverket)

Här finns en del:
http://www.vv.se/templates/page3____230.aspx
Bl a:
"Den som har uppsikt över övningskörningen anses som förare. Och ska alltid följa med i bilen vid den körandes sida. Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel. "

Last edited:
Låter det sannolikt att reglerna skulle skilja sig så mkt mellan bil-mc?
Vid övningskörning med bil är det handledaren som är "officiell förare" och har ansvaret.
Är nog så vid övningar med mc också.
(ska se om jag hittar nåt intressant hos vägverket)

Här finns en del:
http://www.vv.se/templates/page3____230.aspx
Bl a:
"Den som har uppsikt över övningskörningen anses som förare. Och ska alltid följa med i bilen vid den körandes sida. Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel. "

Du läste tydligen inte vad jag skrev. Jag skrev nämligen att det är handledaren/läraren som är ansvarig. Jag vet att det inte är någon skillnad mellan bil och MC.

ingen som vet helt säkert? :confused:

Jag är egentligen helt säker. Men bara egentligen :tungan

Last edited:
finns det inget som heter att man har skyldighet att ta reda på vad som gäller även som förare/elev.

Att köra med nummerplåten på fel ställe är som att be polisen göra en kontroll av dig. Sätt nummerplåten på rätt plats så kommer du aldrig bli stannad. Det andra behöver du inte bry dig om. Varken miniblinkersen eller ljuddämparen kommer ens ge dig böter om du beter dig normalt:tummenupp

Du läste tydligen inte vad jag skrev. Jag skrev nämligen att det är handledaren/läraren som är ansvarig. Jag vet att det inte är någon skillnad mellan bil och MC.
Beklagar min momentana låga läsförståelse..ibland går det fort att läsa.
Men jag iaf till en myndighetskälla som stödde ditt inlägg, om det är en tröst.

Beklagar min momentana låga läsförståelse..ibland går det fort att läsa.
Men jag iaf till en myndighetskälla som stödde ditt inlägg, om det är en tröst.

Det är ok :pannkyss Den riktiga lagtexten står f.ö. att läsa i körkortsförordningen (SFS 1998:980) 4 kap 3§. Vägverket brukar skriva om dem till JSFVD (juridisk svenska för vanliga dödliga) på sin hemsida.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980980.HTM

Skylten sitter inte på rätt ställe men nästan, den sitter utanför sadeln väl synlig men vinkeln är väl inte optimal, originalfästet är inte på. Satte på de nya ljuddämparna nyss, det var ett djävla mickel men satan vad det låter :hoppskrat

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra