Övningsköra med KTM 690 SMR

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S (det kommer mera)
Grannen skall börja övningsköra - vill ha mig som handledare. Någon som har synpunkter på hur en KTM 690 funkar för det ändamålet? Ja- jag vet, inte vikt o effekt som gäller för A, men han har möjlighet att samla lite mil och köra upp på en tyngre hoj som ägs av en annan handledare.

är det 10 pannor under minsta vikten för att köra upp för A alltså? Det är lite drygt. Jag ser inga direkta problem att övningsköra med den, det man kommer behöva är att öva lågfart med uppkörningshojen så man har känslan. Men det är min högst ovetenskapliga analys.

Tror den blir bra. Jag hade ju en 790 och körde mest på sport. Vet inte hur den är.
Men kör man med rein i inställningen så borde den vara lätt och perfekt för ändamålet

Det är väl en väldigt lämplig cykel att lära sig på. Lättkörd och bra chassi.
Blev en första runda ikväll - verkade lättkörd o han var nöjd, frånsett att motorkaraktären på låga varv är lite rå (ska han säga.... jag låg efter med min Tuono 1000 o skakade tänder :lol)

Jag övningskörde med en supermoto, och det var bra och enkelt, manöverproverna var en baggis på den. Svårigheten var att när jag sen gick över till den betydligt tyngre och åbäkigare körskolehojen nästan fick börja om från början mentalt för att kunna baxa runt den i konbanan och garagevändningen (som var de proven som gällde på den tiden). Dvs, gör manöverproven med den hoj som man ska köra upp på, annars är det lite bortkastad tid. För trafikvana är det helt säkert en utmärkt modell dock.

Jag övningskörde med en supermoto, och det var bra och enkelt, manöverproverna var en baggis på den. Svårigheten var att när jag sen gick över till den betydligt tyngre och åbäkigare körskolehojen nästan fick börja om från början mentalt för att kunna baxa runt den i konbanan och garagevändningen (som var de proven som gällde på den tiden). Dvs, gör manöverproven med den hoj som man ska köra upp på, annars är det lite bortkastad tid. För trafikvana är det helt säkert en utmärkt modell dock.
Jodå, han är trafikvan - körkort för bil sedan 30 år - var helt lugnt att ligga bakom honom på första rundan igår. Har nog fuskat lite "hemma på gården" på diverse tvåhjulingar genom åren.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!