Övningsköra med fejkad 25kw

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det var tänkt att tjejen skulle övningsköra med mig på sin ninja, men jag glömde bort att jag hade mellan kort dom första 2 åren. Så isåfall måste vi strypa hennes cykel, alt. skenstrypa den.

Om man skenstryper den och vi blir stoppad, förmodligen märker väl inte polisen ens något, men om! Vad händer då?
Är det olovlig körning eller blir det bara böter och ombes.? :confused:

Vad menar du med skenstrypa? Den måste ju stå på 25kw på pappret för att ens ha en chans att tas som strypt. Sen om du kör med mer effekt än vad som står på pappret (olovlig körning) kan du åka dit eftersom du är ansvarig och hon får antagligen lämpet indraget.

Tänkte om man kunde slippa köpa strypningen och bara få en kompis att skriva ett intyg på att han har monterat strypningar.
Skulle ev. spara några kronor på det.

Ricken skrev:
Tänkte om man kunde slippa köpa strypningen och bara få en kompis att skriva ett intyg på att han har monterat strypningar.
Skulle ev. spara några kronor på det.

Måste väl vara utfört av en av svensk bilprovning godkänd verkstad eller vad det nu är. vad jag förståstt. rätta mig om jag har fel!
Dessutom regbesiktigad! (låååååång väntetid, ibland iallafall)

Reggningen är ingen fara, har en coach som jobbar på bilprvningen så den biten ordnar sig.

behövs ett effektintyg för att kunna regbesikta för 25kw..
bänkning eller intyg på strypningarna, på intyget ska även chassinummret finnas.
sen monteringsintyg kan man skriva själv.
så det är nog svårt att "skenstrypa"

hur gammal är tjejen ? är hon 21 eller äldre är det ju inga problem att köra på den

Nej nu är det massa fakta fel här i tråden.

Följande gäller. :fakta
1. Du måste ha ett intyg (där du skall intyga att brickorna är korrekt monterade jada jada jada). Såna intyg hittar du inte på internet.
2. Du måste reg. besiktiga. då provkör de din hoj och lär med största sannolikhet märka hurvida den är strypt eller inte.

Så svaret på din fråga är, ja, du kan köpa bara ett intyg testa att besiktiga och hålla tummarna för att de inte märker något eller litar på dig när du ljuger och säger att den är strypt.

Du behöver inget intyg från någon bänk eller så om du har intyget som man får med vid köp av "riktiga" strypbrickor.
Om du inte har ett "korrekt" intyg då kommer du även få visa upp ett bänkningspapper på att hojen din inte producerar mer än 25kw...

//F

Fredda66 skrev:
Om du inte har ett "korrekt" intyg då kommer du även få visa upp ett bänkningspapper på att hojen din inte producerar mer än 25kw...

//F
Skulle man kunna säga åt MCfirman att inte dra på för fullt när man bänkar hojen. Så att det verkar som den är strypt fast det inte är några strypningar till 25kw?

Fredda66 skrev:
2. Du måste reg. besiktiga. då provkör de din hoj och lär med största sannolikhet märka hurvida den är strypt eller inte.

//F
När en kompis reggade sin hoj till 11kw provkörde dom INTE hojen. Det enda dom gjorde var att läsa av ramnummret.
Det lär knappast skillja sig mellan att regga en 25kw och en 11kw.

Biifer skrev:
När en kompis reggade sin hoj till 11kw provkörde dom INTE hojen. Det enda dom gjorde var att läsa av ramnummret.
Det lär knappast skillja sig mellan att regga en 25kw och en 11kw.

När en kompis till mig kontrollbesiktigade sin lättviktare, som var ostrypt vid tillfället, så tog de allt en provtur....dock anmärkte de inte på effekten... utan den fick rulla vidare som lättviktare, och skickades inte på ombesiktning...

Ogre skrev:
hur gammal är tjejen ? är hon 21 eller äldre är det ju inga problem att köra på den
JO, det är det för hon får inte köra med honom eftersom han bara har haft Akort i 3 år (+A begränsat i 2år).

Jag har regbesiktat min nyligen, och en kompis också, jag var med båda gångerna, dom provkörde ingen..Kollade ramnummer, och däckdimensionerna :va

Ricken skrev:
Det var tänkt att tjejen skulle övningsköra med mig på sin ninja, men jag glömde bort att jag hade mellan kort dom första 2 åren. Så isåfall måste vi strypa hennes cykel, alt. skenstrypa den.

Om man skenstryper den och vi blir stoppad, förmodligen märker väl inte polisen ens något, men om! Vad händer då?
Är det olovlig körning eller blir det bara böter och ombes.? :confused:

Ett gått råd är håll er till dom lagar som finns.... sen är det upp till henne om hon vill bryta mot några lagar sen när hon fått kortet..... så bluffa inte :7peta

Jag var in och regbesiktigade min CBR600 till 25kw i veckan.

För att få godkänt vid en effektändring i motorn krävs:

1. Intyg i bromsbänk av ex AVAMC/Mcvaruhuset där de oxå kan intyga att brickor är på plats.
2. Ett Rött litet Tüv häfte på tyska där Chassinr på motorcykeln är ditskrivet, samt instruktioner på hur brickorna skall sitta och effektpapper följer med, där krävs underskrift av den som sätter i brickorna. Detta papper får man med när man köper brickor av "godkänd" firma - MC-Kompaniet.
3. Du skall även skriva ett svenskt intyg där du eller mekaniker skriver under med personnummer osv att brickorna är isatta enligt anvisningar dvs, om det är med brickor, isatta mellan topp och förgasare i insugsgummit.

Mer info om hur detta går till kan du läsa på www.mckompaniet.se

Strypning kan ju även ske via Throttelnålarna, men det har jag aldrig gett mig in på =) Min CBR provkörde dom.. Har människan som provkör ens kort för MC så känner denna om det är en bluffregistrering eller ej, det är STOR skillnad på brickor i eller ur.

Vad Chansar man på? 650:- till Svensk Bilprovning eller krångel med polis?

Jag vet vad jag skulle gjort..

Lycka till!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP