Övningsköra i sthlm

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Efter ha frågat alla som jag känner som kör mc så har alla åkt dit dom senaste 5 åren och därför kan dom inte ansöka om att få övningsköra med mig... Så nu får jag leta här. Bor i tullinge (södra sidan av stockholm) och ska övningsköra med en 125a. Är det någon som kan hjälpa mig? SNÄLLA! :Bugar

Om jag inte hittar någon här så blir det att sälja hojen... Har inte råd att köra allt på körskola...:(

sorry har redan fullt 2 st som jag skall köra med lycka till hoppas du hittar nån att köra med

Får nog bli att maila RixFm och be dom fråga i det där "Dagens hjälp" eller vad det heter =O
Så kanske man hittar någon som kan hjälpa mig :näsblod
Själva körandet och konbana klarar jag träna på egen hand, men det gäller ju att bli van i trafiken :3freak
Får hoppas det löser sig :)

Du får vara lite outrageous och köra själv annars om du inte har massa andra körkort som buss och lastbil som du måste ha ;)

tjena

Jag drog runt lite i tullinge förra sommarn när jag inte hade kort, allt för att få trafikvanan. Tänk bara på att farbror blå brukar träna sina djur mot F18, andra sidan av tullinge brukar va helt safe ^^, skulle gärna ha övningskört med dig men har som sagt bara haft kortet sen aug förra året :huvet .

Kan man inte ansöka som handledare trots fortkörningar? Jag ska söka som handledare på två personer men har fortkörningar bakom mig, är det kört då alltså? :(

fortkörningar spelar ingen roll tror jag egentligen. Däremot får dessa inte ha varit av den magnituden att personerna i fråga har blivit av med körkorten.

Men det kommer nog svar från nån som vet säkert...

fortkörningar spelar ingen roll tror jag egentligen. Däremot får dessa inte ha varit av den magnituden att personerna i fråga har blivit av med körkorten.

Men det kommer nog svar från nån som vet säkert...
Man ska ha haft aktuell behörighet i 5 år i oavbruten följd, dvs förseelser som inte har resulterat i indraget körkort är "helt ok".

Så det är alltså 5 år som gäller för A-behörighet också?
Trodde att det bara gällde för B.
Har letat runt efter det eftersom att en polare vill övningsköra med mej men jag har inte haft A-kort fem år än.

Så det är alltså 5 år som gäller för A-behörighet också?
Trodde att det bara gällde för B.
Har letat runt efter det eftersom att en polare vill övningsköra med mej men jag har inte haft A-kort fem år än.

har för mig att om du haft B kort i 5år så räcker det med 3 eller 2 med mc för att få vara handledare.
tror att reglerna om prickar på kortet ändrats förra året eller förr förra.
så man ändå kan få leka handledare trotts dumheter

http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____121.aspx

För att godkännas som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):

* ha fyllt 24 år
* ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat för det fordon som övningskörningen avser och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren
* ha gått en introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever (om övningskörningen gäller behörighet B).

Observera att eleven måste ha ett giltigt körkortstillstånd för att din ansökan ska kunna behandlas.

Du kan inte bli godkänd som handledare om ditt körkort har varit återkallat någon gång under de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetshänseende eller rattfylleri. Mindre allvarliga trafikbrott som orsakat spärrtid på sammanlagt högst tre månader är däremot inte hinder för att bli godkänd som handledare.

har för mig att om du haft B kort i 5år så räcker det med 3 eller 2 med mc för att få vara handledare.
tror att reglerna om prickar på kortet ändrats förra året eller förr förra.
så man ändå kan få leka handledare trotts dumheter

Nope, dom är nitiska med att du skall ha haft kortet i 5 år för mc. En annan lustig sak är frågan om behörigheter och fordon. De flesta tolkar ordet fordon i lagtexten som motorcykel.

Länsstyrelserna tolkar det som behörighet.

Om du haft A mellan i 3 år och A obegränsat i 2 så borde detta medföra att du skulle kunna vara handledare för A obegränsat. Tyvärr så funkar inte detta då Länsstyrelserna menar på att du skall ha haft behörigheten i 5 år.

SMC delar inte denna uppfattning och försöker ändra på detta.

100kr ?timmen? bensin slitage o värdeminskning räknar jag nog i samma summa kanske har fel men men.Lycka till,kanske vill ngn sitta bak på din hoj får du hjälp är det mer goodwill än pengar som jag tror lockar ;)

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...