Övningsköra hoj

Menloka

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Triumph street triple
Tjenare, vet att det finns många trådar om första hoj och vilken som är lättast,

Men jag tänkte höra med er om Yamaha xv 750 se -83
http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_xv_750_se_54019622.htm?ca=1_8&w=3
Hur är dom att övningsköra med och göra låg samt högfarts proven med?

Sen får jag se om man kör med den sommaren ut eller om man säljer när man klarat kortet,
När man väll fått lite mer kött på benen så lutar det åt custom hållet och aphängar styre.
Bjuder på stavfel och särskrivningar

Lite fel forum för Custom men jag antar att den är Relativt klumpig att köra på körprovet med, annars funkar den säkert att övningsköra med. men det är ju bara vad jag tror. Jag kör en hoj som är motsvarande de man kör på Trafikskolorna, och det är inte bara för att de tycker sådana hojar var billiga och bra som de kör på sådant. utan för att det är enklast för eleverna att klara proven samt att de är en snäll introduktion till att köra mc.
Skall du köra upp för Tung mc så kan du inte köra på den hojen, som jag förstod det har den 50hk och för att vara godkänd krävs minst 53.6 (typ 54hk)
men skall du köra för A2 så är det en bagatell i strypning som krävs.

En Yamaha XV750 har jag haft och jag tycker knappast den är lämplig som nybörjarhoj på ett uppkörningsprov.Men som sagt, alla har vi olika ideer om vad som är bra och dåligt.

En Yamaha XV750 har jag haft och jag tycker knappast den är lämplig som nybörjarhoj på ett uppkörningsprov.Men som sagt, alla har vi olika ideer om vad som är bra och dåligt.

Instämmer. Vi alla har olika idéer och vi är ju ett sporthojs forum (inte direkt för jag kör en "riktig" sporthoj men nära nog).

Till TS: den enklaste typen av hoj du kan köra upp på är en nakenhoj med upprätt sittställning och som är "hyffsat" lätt och lättstyrd. om det är en 400cc (så som bandit 400 eller Honda cb 400) eller om det är en Kawasaki Z750 spelar ingen roll. den typen av hojar (som jag även kör) är väldigt bra nybörjar hojar samt lättare att köra upp med än många andra hojar.

Oj ursäkta mig det är för A jag ska köra upp.

Okej nä men vill ju höra vad ni säger om den, får nån känsla också att den kan bli klumpig, men man får nog kanske satsa på en hojj som körskolorna kör med och köra med den ett tag!
Bor i världens ände är inte bara att hoppa i bilen och kolla på en cykel :huvet

Leta vidare. Sikta på en hoj med mera upprätt körställning och rakare styre. På denna skulle du sitta lite mera bakåtlutad = varken nybörjarvänligt eller någon fördel på konbanan

Problemet med hojen är ju att du inte kan köra upp med den för A-kortet, så det känns onödigt att öva på den. alternativt så kör du på Körskolan tills du får Körkort och köper vilken MC du vill sedan :)

Tack för era svar, har dom kommit fram till att jag skippar yamman dära.
Men vet fan inte hur jag ska göra Suzuki gsx 600 banditen fasnade jag för men den var nere i göteborg och det kändes långt! Så lutar väll mot körskola sen köpa en som man vill ha så kan man köra hem den med gott samvete!

Varför skulle inte den funkat? Fotpinnarna sitter på rätt plats, styret är väl möjligen ickeoptimalt för finlir.
Det är ingen Dragstar direkt, den är betydligt värre.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing