Övningsköra hoj med handledaren i bil bakom?

Detta är den mest idiotiska regel som finns!!! Vägverket som är för en nollvision vill att en oerfaren chafför skall ha PASSAGERARE oxå och vingla omkring..och vid ev olycka 2 st med risk för skador...<snip!>
Vänta bara!! Jag har tänkt till! VV är mycket medvetna om detta. Jag känner på mig att om några år kommer det att krävas utbildning i någon form hos auktoriserad trafikskola. Själv "uppkörningen" ersätts med en "besikting" av utbildningsresultatet med i princip ingen väntetid alls då alla förväntas bli godkända. Obligatorisk handledarutbildning och riskutbildning (endast för B-kort än så länge) är i två steg i den riktningen. Och tillslut, inom en inte allt för avlägsen framtid så förbjuder VV alla former av privat övningskörning!! :)

Jobbar du på länsstyrelsen, trafikskola eller vägverket :va

Om inte så kan jag tala om för dig att de har "varmt" samarbete(åtminsone vägverk/trafikskolor) och ser till och hjälper varandra så man har jobb, eget vinstintresse mao, ja då kallar jag det kartell iaf, sen om de kanske inte kan sätta ett pris direkt på allt..

Jaså minsann, det har de? Och hur vet du det om jag får fråga? Tänk nu efter riktigt länge innan du svarar. Gå gärna in och titta på min profil innan du kommer med ytterligare ett korkat inlägg.

jag såg ett övningskörningspar här inne i karlstad city för ett par veckor sedan

han som övningskörde hade en större custom
och handledaren åkte bakom på en moped

det kan väll inte vara lagligt eller :confused:

Troligtvis inte, dock får läraren dra runt på exempelvis en 80cc skoter, bara den är registrerad som motorcykel så är det inga problem har jag för mig. Hur han då ska klara av motorvägskörning har jag ingen aning om :gnissla

Troligtvis inte, dock får läraren dra runt på exempelvis en 80cc skoter, bara den är registrerad som motorcykel så är det inga problem har jag för mig. Hur han då ska klara av motorvägskörning har jag ingen aning om :gnissla

På moppenets forum gör väl alla moppar som är trimmade med en 80cc cylinder minst 140, så det ska väl inte vara några problem :D Men det är ju egentligen inte olagligt att köra sin 80cc scooter på motorvägen, det är ju per definition en motorcykel.

Jaså minsann, det har de? Och hur vet du det om jag får fråga? Tänk nu efter riktigt länge innan du svarar. Gå gärna in och titta på min profil innan du kommer med ytterligare ett korkat inlägg.

Kanske för att jag varit med ett flertal privata uppkörningar och sett med egna ögon.

Det ÄR ett samarbete på någa ställen iaf, råder ingen tvekan om det, om man ser procentuellt hur många privatister som kugger gentemot de som kört på trafikskola, kör de sämre, ehh nej, många kör bättre

Det är ju så här, har elev "karlsson" kört ett antal lektioner på en trafikskola och således är klar för uppkörning och skall köra upp så vet ju givetsvis inspektören vid vägverket detta, om nu "karlsson" gör en riktig tabbe pga av ex nervositet så klart han kuggas ,gång nr 2 så är det ju ofta ett klargörande mellan trafikskoleläraren och inspektören som kan vara ny för den dagen att si och så många lektioner har "karlsson" gått och trafikskoleläraren kan klargöra att eleven är "klar" i körningen, men kan vara nervös etc.

NU kommer en liten poäng här,vv- inspektören kan "se" mellan fingarna för mindre misstag då för "karlsson" som de INTE skulle släppa igenom Privatist Andersson som kör bättre och gör MINDRE missar, men det är SVÅRT för andersson mycket för han inte gått i trafikskola och lärt sig och den anser att han måste få mer "övningstimmar" isig.

Självklart vill ju inte du erkänna något sådant...man jag vet att det går till på detta sätt på många ställen. Dessutom så kan inspektören ge elever från trafikskolan en andra chans på manöverbanan, men MÅNGA privatister så har de plockat bort dem direkt, utan en andra chans och de har inte kört upp under samma premiesser enbart pga av de övningskört privat, nu menar jag ex småmissar, om man vände åt fel hål, lite tokig inbromsning etc etc.

NU PÅSTÅR inte jag att du gör så, men du borde varit med så länge i gamet så du vet hur saker o ting fungerar.

Skulle det vara rättvist så skulle den oberonde parten som skall vara vägverket, inte ens veta om det är en privatist eller från trafikskola. Kanske på tiden att vägverkets inspektörer inspekteras utifrån av en verkligt oberoende part vid varje uppkörning, så kan de redovisa vid varje fall varför elven kuggas. Då skulle statestikenframöver till privatisternas fördel med mindre andel kuggade GARANTERAT.

Att man dessutom som privatist(ja även som anmäld från trafikskola ibland) Kuggar inne på manöverbanan är ju otroligt, man har ju betalt för en uppkörning men får ju inte ens komma ut i trafiken om man kuggar, Ok om man mosar ner alla koner kanske kör omkull, skulle vara enbart ett obligatorium som halkbana för bilarna under mindre "stress" för den som kör upp. Sen om man klarar sig och får köra och kuggar i trafiken, så får man GÖRA om manöverbanan igen.
Men detta sista är en annan debatt, men helt sjukt i mina öron sett iaf..som att få göra om halkan för man kuggar på uppkörning för bil.

Last edited:
På moppenets forum gör väl alla moppar som är trimmade med en 80cc cylinder minst 140, så det ska väl inte vara några problem :D Men det är ju egentligen inte olagligt att köra sin 80cc scooter på motorvägen, det är ju per definition en motorcykel.

Att jag inte tänkte på det :hihi Jo jag vet, tänkte bara att det borde bli lite knepigt att visa sin elev motorvägskörning när man blir omkörd hela tiden :gnissla :tungan

Dravel

(...)

NU PÅSTÅR inte jag att du gör så, men du borde varit med så länge i gamet så du vet hur saker o ting fungerar.

(---)

Mer dravel.

Jo, jag har nog lite koll på hur saker och ting fungerar. Det är helt enkelt som så, att du är helt ute och cyklar i det mesta du säger. Åtminstone de senaste 20 åren (längre minns jag inte) har det hetat att "vägverket bedömer privatister hårdare" vilket är rent kvalificerat skitsnack. Det har alltid hetat så eftersom andelen privatister som kuggar är mycket högre än de som kör upp via trafikskola. Det beror inte på att de bedöms hårdare, utan det beror helt enkelt på att de inte är färdigutbildade.
Vad gäller din bedömning om att privatister ofta kör bättre så är det helt enkelt så att du inte är kapabel att bedöma det. Det handlar inte bara om att köra "bra" som du tror. Det handlar också om att köra rätt i alla andra avseende, avsökning, miljötänkande, samspel med andra trafikanter osv.

Det enda vettiga i ditt inlägg var att man inte borde behöva göra om manöverprovet om man kuggar i trafiken, åtminstone inte inom rimlig tid, säg 1 år t.ex. Men om man kuggar på manöverbanan har man inte i trafiken att göra, simple as that.

Last edited:
Det handlar inte bara om att köra "bra" som du tror. Det handlar också om att köra rätt i alla andra avseende, avsökning, miljötänkande, samspel med andra trafikanter osv.

Vad fan har "miljötänkande" med körkortsutbildning att göra?
"Ecco driving" kan dom stoppa i röven, har jag råd att tanka så kör väl jag hur fan jag vill, tycker jag soppan är dyr så lär jag mig att köra ekonomiskt.

Är det körkortsindragning på att inte lämmna mjölkkartongerna i rätt tunna snart?

Men det är klart, nu har ju trafikskolorna ännu en spene att mjölka, i flera lektioner, som om inte handledarutbildningen uppfanns just för det ändamålet, att mjölka oss på pengar...

Jag har nyss gått den med mitt ena barn, och INGENTING vettigt sades under den utbildningen, visst det visades skrämselpropaganda-film om nykterhet i trafik, men det ska dom väl för fan inte lära mig som har haft körkort i 20 år och ALDRIG ens varit nära att ha kört rattfull.

Fy fan för körskolorna och vägverket som går ihop om att tvångssälja värdelösa paket med propagandafilm till alla som vill hjälpa till att övningskköra, tidigare kunde man köra några lektioner med mamma, några med pappa, ytterligare några med farmor, farfar, faster, moster, grannen osv.

Man fick helt enkelt fler människors erfarenheter, fler tillfällen att öva, fick köra fler olika fordon och helt enkelt mer erfarenhet av att köra bil.

Nu kan man aldrig öva annat än med mamma eller pappa, vem av dom som nu gick kursen, för om båda ska gå den så kostar det dubbelt, både hos trafikskolan och sedan hos vägverket, som tydligen inte kan skriva ut ett A4 utan att ta hundratals kronor för det.

DESSUTOM ska hela skiten upprepas för varje barn man har, oavsett hur tätt emellan ungarn det är, för utbildningen räcker ju per automatik bara för ett barn.

FY FAN!

Vet inte riktigt hur jag skall säga, men jag tycker att hela systemet med utbildning på MC lämnar mkt övrigt att önska. Alla som tagit kortet har säkert haft helt olika förutsättningar. Många har kanske kört mkt moped, motorcross el dyl och har de rent tekniska förutsättningarna klara. (Då menar jag broms, växel, koppling osv.) Då är det väl som att gå från att köra folkvagn till att köra F1 kanske - stor skillnad, men ändå TEKNIKEN finns där. Men för en annan som aldrig varken åkt eller kört ett tvåhjuligt motorfordon och dessutom är "överårig" - suck. Det skulle funnits någon typ av "steg" man skulle börjat på, beroende på vilken tidigare erfarenhet man hade.

Om man som jag inte hade någon som helst erfarenhet skulle det finnas en möjlighet att anmäla sig till någon typ av introduktionsutbildning, där man under några heldagar (på typ inhängnat område) gick igenom grunderna just med broms, gas, koppling osv. Gärna med olika typer av hojar, testat olika "banor", undanmanövrar, krypkörning m m varvat med teori INNAN det överhuvudtaget blev aktuellt att köra ute i trafiken.

Och handledaren - oavsett om det är körskolläraren eller privat handledare - kan inte göra ett dugg om en situation skulle uppstå vare sig han sitter i bil bakom, på hoj bakom eller som passagerare. (Sitter han i bil med en B-kortselev har han ju dubbelkomando iaf). Sedan är kommunikationen elev/handledare ensidig - urkasst!! Tekniken som har gått så mycket framåt inom telekommunikation skall väl kunna erbjuda en dialog mellan handledare/elev!! Det är hur många gånger som helst som jag skulle velat fråga något, alt inte hört vad läraren sagt!

Som sagt, jag har hur många synpunkter som helst och en del förslag. Ser fram emot kommentarer om ev genomförbarhet.

(Off topic)

Det kanske är lite vuxet, men en tanke slog mig just. Hur vore det med en tråd där folk på forumet erbjöd sig att ställa upp som handledare för körkortstagare? En ypperlig chans att sprida lite ansvarsfullt hojåkande :)

1. Vad fan har "miljötänkande" med körkortsutbildning att göra?

2. "Ecco driving" kan dom stoppa i röven, har jag råd att tanka så kör väl jag hur fan jag vill, tycker jag soppan är dyr så lär jag mig att köra ekonomiskt.

3. Är det körkortsindragning på att inte lämmna mjölkkartongerna i rätt tunna snart?

4. Men det är klart, nu har ju trafikskolorna ännu en spene att mjölka, i flera lektioner, som om inte handledarutbildningen uppfanns just för det ändamålet, att mjölka oss på pengar...

5. Jag har nyss gått den med mitt ena barn, och INGENTING vettigt sades under den utbildningen, visst det visades skrämselpropaganda-film om nykterhet i trafik, men det ska dom väl för fan inte lära mig som har haft körkort i 20 år och ALDRIG ens varit nära att ha kört rattfull.

6. Fy fan för körskolorna och vägverket som går ihop om att tvångssälja värdelösa paket med propagandafilm till alla som vill hjälpa till att övningskköra, tidigare kunde man köra några lektioner med mamma, några med pappa, ytterligare några med farmor, farfar, faster, moster, grannen osv. Man fick helt enkelt fler människors erfarenheter, fler tillfällen att öva, fick köra fler olika fordon och helt enkelt mer erfarenhet av att köra bil.

7. Nu kan man aldrig öva annat än med mamma eller pappa, vem av dom som nu gick kursen, för om båda ska gå den så kostar det dubbelt, både hos trafikskolan och sedan hos vägverket, som tydligen inte kan skriva ut ett A4 utan att ta hundratals kronor för det.

8. DESSUTOM ska hela skiten upprepas för varje barn man har, oavsett hur tätt emellan ungarn det är, för utbildningen räcker ju per automatik bara för ett barn.

9. FY FAN!

GuW, jag brukar tycka du har vettiga åsikter. Här är du dock långt uppe på läktaren och cyklar enhjuling med ögonbindel. Jag tänker därför ta mig tid att bryta ner ditt inlägg i småbitar och besvara det bit för bit, med hjälp av lite fulcitering (jag lägger in siffror i dina påståenden):

1. Det är ett KRAV från vägverket att miljövänlig och bränslesnål körning ska läras ut, läs tillämpliga VVFS som handlar om utbildningsplaner osv. för körkortsutbildning.
På det nya uppkörningsprotokollet som introducerades 20071203 finns en helt egen bedömningspunkt "Miljövänlig och bränslesnål körning". Man kan alltså bli kuggad om man inte kör bränslesnålt. Kör du kontinuerligt i 3:an i 50 genom stan med varvräknaren på ca 2500 varv så blir du underkänd på en uppkörning. That's the way it is.

2. Jag håller personligen med. Men jag kan inte lära ut det tankesättet/körsättet, då missköter jag mitt jobb. Det är ett krav på mig som lärare att lära ut bränslesnål körning. Hur ditt barn kör nar h*n väl fått sitt körkort kan vi ju skita i, men på uppkörningen får du faktiskt se till att h*n motorbromsar mycket, släpper gasen i god tid vid rödljus, hoppar över växlar osv. Annars kommer ni att bli grymt besvikna.

3. Kanske. Det är ju populärt att spela på miljösträngen nuförtiden. Gamla tanter blir åtalade för att lämna en uttjänt stekpanna ovanpå sorteringstunnan, där sopspioner sitter och lurar med kameran, för att den inte gick att få ner i rätt tunna, detta när de faktiskt försöker källsortera.

4. Jag bara väntade på detta argumentet. Ja, vi mjölkar utav bara helvete så att vi har råd att ge de anställda den svindlande ingångslönen om 17500 före skatt. Själv är jag anställd med 20k brutto efter några år i branschen. Vi blir stenrika på mjölkandet :rolleyes: F.ö. uppfanns inte handledarutbildningen för det ändamålet, se längre ner.

5. Tråkigt om den inte gav dig något, men som med allt annat är det varierande kvalite på utbudet. De vi ger där jag jobbar brukar vara uppskattade. Jag håller inte själv i dem, men jag vet att vi talar mycket om hur viktigt det är att lägga tid på grunderna, vad ni som handledare bör tänka på (de flesta "äldre" kör inte som de borde enligt vägverkets riktlinjer för körkort, och lär således ofta ut fel från början), hur man ska tänka i olika situationer osv. En del av handledarutbildningen (hos oss) blir att repetera saker som de flesta "äldre" inte längre följer, t.ex. bromsberedskap vid högerregel (de flesta kör enligt principen störst kör först).

Jag antar att "skrämselpropagandafilmen" var den som heter "på tiondelen".

6. Mig veterligen är det inte körskolorna och vägverket som gått ihop och tvingat fram dessa regler. Det är vägverket. Anledningen till att den skapades var att få bukt med de svarta trafikskolorna, som övningskör privat med eleverna mot betalning. Det var några stycken i Malmö som var handledare åt flera hundra elever. Dessa "privatlärare" måste nu gå utbildningen vareje gång de ska köra med en ny "elev". Antagligen har det inte påverkat ett skit, förutom att det sannolikt är "eleverna" som får betala för att "läraren" ska gå utbildningen med dem.

7. Jag kan hålla med om att det inte är så snyggt att ta så mycket betalt för att ha flera handledare. Man skulle kunna tänka sig nån form av mängdrabatt om man går utbildningen tillsammans med flera handledare. Men vi har ju fri prissättning så det är upp till varje skola att avgöra.

8. Du kan ju ta med båda ungarna vid samma handledartillfälle? Men visst, jag håller med om att systemet med handledare inte fungerar särskilt bra. Men skyll inte det på trafikskolorna - det är vägverket och länsstyrelsen som bestämmer hur det ska vara.

9. Fifan heter det väl? :va

Last edited:
GuW, jag brukar tycka du har vettiga åsikter. Här är du dock långt uppe på läktaren och cyklar enhjuling med ögonbindel. Jag tänker därför ta mig tid att bryta ner ditt inlägg i småbitar och besvara det bit för bit, med hjälp av lite fulcitering (jag lägger in siffror i dina påståenden):
Jag klipper och klistrar jag med :tummenupp

1. Det är ett KRAV från vägverket att miljövänlig och bränslesnål körning ska läras ut, läs tillämpliga VVFS som handlar om utbildningsplaner osv. för körkortsutbildning.

2. Jag håller personligen med. Men jag kan inte lära ut det tankesättet/körsättet, då missköter jag mitt jobb. Det är ett krav på mig som lärare att lära ut bränslesnål körning. Hur ditt barn kör nar h*n väl fått sitt körkort kan vi ju skita i, men på uppkörningen får du faktiskt se till att h*n motorbromsar mycket, släpper gasen i god tid vid rödljus, hoppar över växlar osv. Annars kommer ni att bli grymt besvikna.

Vi är väl medvetna om att det är ett krav, han kör redan så som man ska, men att ens möjligheten att underkänna någon på något så subjektivt som "oekonomisk körning" är ju bara ännu ett sätt att kunna kugga såna man känner för att kugga men ändå kör bra (läs privatister)
För "ekonomisk-körning" har ju inte ett skit med trafiksäkerhet att göra, och det är väl det som ska bedömas vid en uppkörning?
Det är ens fulla rätt att bränna så mycket fossila bränslen som man kan inom hastighetsgränserna sedan man fått körkortet, varför i helvete baka in skiten i utbildningen?

4. Jag bara väntade på detta argumentet. Ja, vi mjölkar utav bara helvete så att vi har råd att ge de anställda den svindlande ingångslönen om 17500 före skatt. Själv är jag anställd med 20k brutto efter några år i branschen. Vi blir stenrika på mjölkandet :rolleyes: F.ö. uppfanns inte handledarutbildningen för det ändamålet, se längre ner.

Att trafikskolan mjölkar pengar kanske inte syns i dom anställdas lönekuvert, men det finns INGEN trafikskola som säger "näe, jag tycker att vi avbokar och återbetalar dina sista lektioner, det känns som du klarar det här nu" eller hur?

5. Tråkigt om den inte gav dig något, men som med allt annat är det varierande kvalite på utbudet. De vi ger där jag jobbar brukar vara uppskattade.
Jag antar att "skrämselpropagandafilmen" var den som heter "på tiondelen".

Jag har inte hört ett enda uppskattande ord om detta jävla påhitt, och jag känner en hel del människor som har gått den förbannade utbildningen.
(alla som har barn i mina barns ålder)
Propagandafilmen hette något i stil med "Några pilsner och en livslång baksmälla" en fullständigt vedervärdig film som gick ut på att trafikskadeoffer som hamnar i rullstol har inget att leva för, det är lika bra att dom dör direkt för livet är ändå slut om man blir rullstolsburen.

6. Mig veterligen är det inte körskolorna och vägverket som gått ihop och tvingat fram dessa regler. Det är vägverket. Anledningen till att den skapades var att få bukt med de svarta trafikskolorna, som övningskör privat med eleverna mot betalning. Det var några stycken i Malmö som var handledare åt flera hundra elever. Dessa "privatlärare" måste nu gå utbildningen vareje gång de ska köra med en ny "elev". Antagligen har det inte påverkat ett skit, förutom att det sannolikt är "eleverna" som får betala för att "läraren" ska gå utbildningen med dem.

Precis, jag ska betala för att branchen ska få bukt med svartjobbet, det känns ju jävligt rättvist.
Det räckte ju med handledarintyget för det, om samma "handledare" ansökte om för många intyg så syntes det direkt.
Utbildningen som kostar pengar tillför inget annat än kostnader för eleven som i så fall måste betala sin svartlärares kurs också.(intyget var tidigare helt gratis, jag har lärt två andra grabbar köra bil tidigare, och då ansökte man om ett gratis intyg, dom grabbarna var jag inte ens släkt med, utan det var en pryoelev och hans lillebror som hade svårt med att få någon att mängdträna med, jag ställde upp, med min bil, helt gratis, jag tog inte ens soppa-pengar, för att jag tyckte det var viktigt att dom tog körkort)

7. Jag kan hålla med om att det inte är så snyggt att ta så mycket betalt för att ha flera handledare. Man skulle kunna tänka sig nån form av mängdrabatt om man går utbildningen tillsammans med flera handledare. Men vi har ju fri prissättning så det är upp till varje skola att avgöra.

Det har lett till att jag och sonens mamma är handledare åt honom, men inga andra släktingar som har betydligt bättre med tid att köra.
Det har även lett till att jag inte kan övningsköra med grannens barn, som förmodligen kommer att få ihop tre timmar med sina egna föräldrar och dessutom i en automatväxlad bil, eftersom dom inte har något annat.
Hon hade lätt kunnat få följa med mig/oss ut och övningsköra flera gånger i veckan då hon ändå ofta åker med oss till andra aktiviteter.

8. Du kan ju ta med båda ungarna vid samma handledartillfälle? Men visst, jag håller med om att systemet med handledare inte fungerar särskilt bra. Men skyll inte det på trafikskolorna - det är vägverket och länsstyrelsen som bestämmer hur det ska vara.

Visst skulle jag det, om den som är äldre har lust att vänta till strax innan han fyller 18 med att börja övningsköra, för dom är inte tvillingar.

Ska man summera vad det här har lett till så lär jag numera ut att man kan skita i vissa lagar, för jag kommer att fortsätta att övningsköra med min son (som jag har gått kursen med) min sons flickvän som har gått samma kurs med hela sin släkt men inte med mig som hon i princip bor halvtid hos, grannens dotter som har gått samma kurs med sin pappa som aldrig har tid eller lust att övningsköra och ingen lämplig bil, och dessutom med min dotter som inte ens har åldern inne, för kan jag köra olagligt med en av dom kan jag lika gärna göra det med allihopa.
Fast kör man olagligt så kan man ju inte ha någon skylt heller.

Hade det varit så enkelt som att ansöka om ett papper, vänta en vecka och få det gratis i brevlådan, då hade jag lätt ansökt för allihopa och kört med skylten på.

GuW for president.
Jag har en exflickvän som erbjöds ett garanterad godkänd uppkörning mot ett munjobb.
Huruvida hon godtog dealen låter jag vara osagt, men hon har körkort.

Har ju inget med körskola att göra men man ska fan inte gå och tro att det inte finns röta i uppkörningssystemet.

På det nya uppkörningsprotokollet som introducerades 20071203 finns en helt egen bedömningspunkt "Miljövänlig och bränslesnål körning". Man kan alltså bli kuggad om man inte kör bränslesnålt. Kör du kontinuerligt i 3:an i 50 genom stan med varvräknaren på ca 2500 varv så blir du underkänd på en uppkörning. That's the way it is.

Gäller att ha en modern och välsmord rad4a i ramen då. Min TLR skulle bli kuggad som hoj vid uppkörning tror jag. :hihi
2500 rpm i 50... :näsblod
Lite osäker på att min går att köra i 50 på 2500 rpm så som växellådan och utväxlingen är på hojen. Och då har jag ändå drevat upp där bak för att den ska gå bättre. Den är ännu mer bångstyrig orginal. Klar, jag kan nog lägga ytterligare 10-20 timmar på att fixa till insprutet till de 10+ jag redan lagt på att få den gå lungt och fint.

Med bilen hade jag troligen fått 5+ i eco körningsbetyg, då jag svär surt varje gång jag tankar och gör allt jag kan för att få den dra så lite soppa som möjligt. :)

:hej
(inget jätteseriöst inlägg i debatten, men skulle jag behöva köra upp igen så blir det nog till att hyra hoj...)

Äh, skit i körkort!!! Lägg alla pengar på en frän hoj typ "snabbhojsåsnutenintehinnerifatt" Haha så oseriöst... Nä man kanske skulle tvätta bilen istället... :va

Jag klipper och klistrar jag med :tummenupp

Vi är väl medvetna om att det är ett krav, han kör redan så som man ska, men att ens möjligheten att underkänna någon på något så subjektivt som "oekonomisk körning" är ju bara ännu ett sätt att kunna kugga såna man känner för att kugga men ändå kör bra (läs privatister)
För "ekonomisk-körning" har ju inte ett skit med trafiksäkerhet att göra, och det är väl det som ska bedömas vid en uppkörning?
Det är ens fulla rätt att bränna så mycket fossila bränslen som man kan inom hastighetsgränserna sedan man fått körkortet, varför i helvete baka in skiten i utbildningen?

Nej! Ekonomisk körning SKA bedömas vid en uppkörning, precis som trafiksäkerheten. Man kan tycka precis vad man vill om det, och jag håller med dig i sak. Ekonomisk körning BORDE inte vara en bedömningspunkt vid uppkörning. Men nu har Vägverket bestämt att det ska vara så. Men Vägverket vill ju vara lite fina i kanten, det är egentligen spel för galleriet.

Att trafikskolan mjölkar pengar kanske inte syns i dom anställdas lönekuvert, men det finns INGEN trafikskola som säger "näe, jag tycker att vi avbokar och återbetalar dina sista lektioner, det känns som du klarar det här nu" eller hur?

Jodå. Jag gör så. Min chäf (ägaren av skolan) också. Men jag bokar aldrig av den sista dubbellektionen som vi alltid har precis innan uppkörningen, utan jag sållar i så fall bort någon/några andra. Med de lektionspriser som finns i Skåne är det faktiskt inte så jäkla lätt att få det att gå ihop. I Malmö/Lund ligger lektionspriset på ca 360-390 för 40 minuter och det kan jag helt ärligt säga dig att det inte går att få ihop någon mjölkeri-kalkyl av det. Jag tror iofs det är dyrare uppåt landet.

Precis, jag ska betala för att branchen ska få bukt med svartjobbet, det känns ju jävligt rättvist.
Det räckte ju med handledarintyget för det, om samma "handledare" ansökte om för många intyg så syntes det direkt.
Utbildningen som kostar pengar tillför inget annat än kostnader för eleven som i så fall måste betala sin svartlärares kurs också.(intyget var tidigare helt gratis, jag har lärt två andra grabbar köra bil tidigare, och då ansökte man om ett gratis intyg, dom grabbarna var jag inte ens släkt med, utan det var en pryoelev och hans lillebror som hade svårt med att få någon att mängdträna med, jag ställde upp, med min bil, helt gratis, jag tog inte ens soppa-pengar, för att jag tyckte det var viktigt att dom tog körkort)

Jag är med på vad du menar, men det är liksom fel bransch du attackerar. Det är inte branschens fel att en statlig myndighet kommer med korkade idéer och krav (se Eco-driving).
Dock, med en bra handledarutbildning och intresserade föräldrar som tar till sug vad som sägs, så är det faktiskt nyttigt. De allra flesta som börjar köra hemma har aldrig fått lära sig krypköra, eller ta pedalernas i rätt ordning (bromsen före kopplingen vid inbromsning/nedväxling), de har inte koll på högerregeln eftersom handledarna oftast inte själva följer den, osv. En handledare som redan har koll på sånt där och verkligen tar grunderna FÖRE landsväg/motorväg/stadstrafik behöver såklart inte gå handledarutbildningen. Men av att döma av elevunderlaget som jag får av de som kör hemma också, är det många som borde varit lite mer uppmärksamma under handledarutbildningen. Om man får en elev som kört motorväg hemma men som inte ens kan krypköra eller vet vad dragläget är undrar man ju hur hemmautbildningen egentligen går till.

Ska man summera vad det här har lett till så lär jag numera ut att man kan skita i vissa lagar, för jag kommer att fortsätta att övningsköra med min son (som jag har gått kursen med) min sons flickvän som har gått samma kurs med hela sin släkt men inte med mig som hon i princip bor halvtid hos, grannens dotter som har gått samma kurs med sin pappa som aldrig har tid eller lust att övningsköra och ingen lämplig bil, och dessutom med min dotter som inte ens har åldern inne, för kan jag köra olagligt med en av dom kan jag lika gärna göra det med allihopa.
Fast kör man olagligt så kan man ju inte ha någon skylt heller.

Mjo, fast det är ju förenat med vissa risker och konsekvenser. Tänker du be sonens flickvän att trycka gasen i botten för att dra bängen om ni blir invinkade på en kontroll :hoppa
Jag är inte säker, men om ni blir stoppade utan övningskörnigstillstånd kan det påverka elevens lämp. Om ni dessutom inte har skylt på, bör det rimligen falla under olovlig körning för eleven, vilket också påverkar lämpet. Även om jag har förståelse för ditt resonemang, måste jag dessvärre fördöma det. Är det verkligen värt att ta den risken för 4-500 spänn för eleven, eller vad ett handledartillstånd nu kostar där du bor?

Gäller att ha en modern och välsmord rad4a i ramen då. Min TLR skulle bli kuggad som hoj vid uppkörning tror jag. :hihi
2500 rpm i 50... :näsblod

Nu pratade jag iofs om ecodriving ur ett bilperspektiv (jag är inte MC-lärare än). :pannkyss

Last edited:
Mjo, fast det är ju förenat med vissa risker och konsekvenser. Tänker du be sonens flickvän att trycka gasen i botten för att dra bängen om ni blir invinkade på en kontroll :hoppa
Jag är inte säker, men om ni blir stoppade utan övningskörnigstillstånd kan det påverka elevens lämp. Om ni dessutom inte har skylt på, bör det rimligen falla under olovlig körning för eleven, vilket också påverkar lämpet. Även om jag har förståelse för ditt resonemang, måste jag dessvärre fördöma det. Är det verkligen värt att ta den risken för 4-500 spänn för eleven, eller vad ett handledartillstånd nu kostar där du bor?

Näe, det har jag inte tänkt be henne göra, även om jag ger henne en hyfsad chans att lyckas dra dom, speciellt på krokig grusväg :D

Vi pratar norrland nu, risken att bli stoppad är minimal och blir vi det så stannar vi givetvis och sen får vi väl spela dumma "vaddå, både jag och hon har ju gått kursen, menar ni att man måste gå den samtidigt"?

Det handlar inte om dom 500:- det kostar så mycket som det faktum att vi båda redan har gått samma kurs, dock inte samtidigt, vi har varken tid eller lust att gå den igen tillsammans.

Kursen är och förblir ett sätt att mjölka pengar, annars skulle trafikskolorna ta 50:- per elev (skulle gott och väl räcka för trafiklärarens lön, och inköpet av en taskig VHS) , vägverket mjölkar å sin sida också, eftersom det rent arbetsmässigt inte är jobbigare att utfärda handledarbeviset nu motför det papper som tidigare var gratis.

Dessutom skulle dom lätt kunna samköra registret och se att både hon och jag har gått kursen och inte ta ut något extra för att utfärda ett papper till.

Att trafikskolorna går plus på handledarutbildningarna är helt klart. Reglerna är sådana att folk MÅSTE gå den, och då ser man givetvis till att ta betalt så att det blir en vinst till företaget. Men så himla mycket plus går man inte (beror givetvis på hur stor lokal man har) Personligen tycker jag man lika gärna kunde skrotat den dock.
50kr/pers lär inte räcka. Utbildningen är 3 timmar, därutöver ytterligare 2-3 timmars administrationsarbete (pappersarbete, folk som ringer och frågar en massa osv). Räkna lågt och säg 5 timmar total arbetstid. Lägg därtill lokalhyra osv. Räkneexempel:

INKOMST
Vi tar in 10 pers, 300:-/pers.
Summa intäkter: 3000:-

UTGIFT
Lärarlön inkl soc avgifter: 1000:-
Lokalhyra*: 300:-
Moms: 600:-
Min tid på internet i den här tråden: priceless!
Summa utgifter: 1900:-

RESULTAT
+1100:- vid varje utbildningstillfälle (2-3 gånger i månaden). På en skiola med 3 lärare+1 receptionist gör detta inte skillnaden mellan att överleva eller konka. Vi skulle kunna sänka priset till 200:-/person och gå plusminus noll på det. Men vad finns det då för anledning att hålla i kurserna om man inte tillåts gå i vinst på att tillhandahålla tjänsten?

* Månadshyra ca 17000 eller så, ca 170 timmar/månad = 100kr/timme i lokalhyra. Ja, jag vet att lokalen står där ändå, men lokalhyran måste ju inkluderas i alla kalkyler för företaget.

(OBS: Jag har inte koll på kalkylen för min arbetsgivares kurser, men siffrorna är en uppskattning som ligger hyfsat nära sanningen).

Nu pratade jag iofs om ecodriving ur ett bilperspektiv (jag är inte MC-lärare än). :pannkyss

Mmm, jag kom på det lite senare. Men bara för att se om det gick så provade jag hur lågt jag kunde komma på TLR'n och fortfarande kunna köra.
Allt under 3000 rpm var okörbart på min hoj. :)

På bilen så ligger lägsta möjliga köra bara rpm på 1500 rpm (Audi A4 quattro) och under normal körning försöker jag hålla mig mellan 1500 - 2500 rpm, och igentligen bara på motorväg går jag över för fast jag har 6 växlar som är relativt högt växlade ligger jag på strax över 2700 i" motorvägs fart"(typ 120 mätarfart). Det går att ligga under 1500 men ska man bara öka farten det aldra minsta storknar bilen.
Vid acceleration drar jag ju förståss över 2500, man måste ju köra vettigt och inte låta varvräknaren styra. Man får ju inte bli trafikfarlig bara för man vill spara några ören. :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra