GuW, jag brukar tycka du har vettiga åsikter. Här är du dock långt uppe på läktaren och cyklar enhjuling med ögonbindel. Jag tänker därför ta mig tid att bryta ner ditt inlägg i småbitar och besvara det bit för bit, med hjälp av lite fulcitering (jag lägger in siffror i dina påståenden):
Jag klipper och klistrar jag med
1. Det är ett KRAV från vägverket att miljövänlig och bränslesnål körning ska läras ut, läs tillämpliga VVFS som handlar om utbildningsplaner osv. för körkortsutbildning.
2. Jag håller personligen med. Men jag kan inte lära ut det tankesättet/körsättet, då missköter jag mitt jobb. Det är ett krav på mig som lärare att lära ut bränslesnål körning. Hur ditt barn kör nar h*n väl fått sitt körkort kan vi ju skita i, men på uppkörningen får du faktiskt se till att h*n motorbromsar mycket, släpper gasen i god tid vid rödljus, hoppar över växlar osv. Annars kommer ni att bli grymt besvikna.
Vi är väl medvetna om att det är ett krav, han kör redan så som man ska, men att ens möjligheten att underkänna någon på något så subjektivt som "oekonomisk körning" är ju bara ännu ett sätt att kunna kugga såna man känner för att kugga men ändå kör bra (läs privatister)
För "ekonomisk-körning" har ju inte ett skit med trafiksäkerhet att göra, och det är väl det som ska bedömas vid en uppkörning?
Det är ens fulla rätt att bränna så mycket fossila bränslen som man kan inom hastighetsgränserna sedan man fått körkortet, varför i helvete baka in skiten i utbildningen?
4. Jag bara väntade på detta argumentet. Ja, vi mjölkar utav bara helvete så att vi har råd att ge de anställda den svindlande ingångslönen om 17500 före skatt. Själv är jag anställd med 20k brutto efter några år i branschen. Vi blir stenrika på mjölkandet

F.ö. uppfanns inte handledarutbildningen för det ändamålet, se längre ner.
Att trafikskolan mjölkar pengar kanske inte syns i dom anställdas lönekuvert, men det finns INGEN trafikskola som säger "näe, jag tycker att vi avbokar och återbetalar dina sista lektioner, det känns som du klarar det här nu" eller hur?
5. Tråkigt om den inte gav dig något, men som med allt annat är det varierande kvalite på utbudet. De vi ger där jag jobbar brukar vara uppskattade.
Jag antar att "skrämselpropagandafilmen" var den som heter "på tiondelen".
Jag har inte hört ett enda uppskattande ord om detta jävla påhitt, och jag känner en hel del människor som har gått den förbannade utbildningen.
(alla som har barn i mina barns ålder)
Propagandafilmen hette något i stil med "Några pilsner och en livslång baksmälla" en fullständigt vedervärdig film som gick ut på att trafikskadeoffer som hamnar i rullstol har inget att leva för, det är lika bra att dom dör direkt för livet är ändå slut om man blir rullstolsburen.
6. Mig veterligen är det inte körskolorna och vägverket som gått ihop och tvingat fram dessa regler. Det är vägverket. Anledningen till att den skapades var att få bukt med de svarta trafikskolorna, som övningskör privat med eleverna mot betalning. Det var några stycken i Malmö som var handledare åt flera hundra elever. Dessa "privatlärare" måste nu gå utbildningen vareje gång de ska köra med en ny "elev". Antagligen har det inte påverkat ett skit, förutom att det sannolikt är "eleverna" som får betala för att "läraren" ska gå utbildningen med dem.
Precis, jag ska betala för att branchen ska få bukt med svartjobbet, det känns ju jävligt rättvist.
Det räckte ju med handledarintyget för det, om samma "handledare" ansökte om för många intyg så syntes det direkt.
Utbildningen som kostar pengar tillför inget annat än kostnader för eleven som i så fall måste betala sin svartlärares kurs också.(intyget var tidigare helt gratis, jag har lärt två andra grabbar köra bil tidigare, och då ansökte man om ett gratis intyg, dom grabbarna var jag inte ens släkt med, utan det var en pryoelev och hans lillebror som hade svårt med att få någon att mängdträna med, jag ställde upp, med min bil, helt gratis, jag tog inte ens soppa-pengar, för att jag tyckte det var viktigt att dom tog körkort)
7. Jag kan hålla med om att det inte är så snyggt att ta så mycket betalt för att ha flera handledare. Man skulle kunna tänka sig nån form av mängdrabatt om man går utbildningen tillsammans med flera handledare. Men vi har ju fri prissättning så det är upp till varje skola att avgöra.
Det har lett till att jag och sonens mamma är handledare åt honom, men inga andra släktingar som har betydligt bättre med tid att köra.
Det har även lett till att jag inte kan övningsköra med grannens barn, som förmodligen kommer att få ihop tre timmar med sina egna föräldrar och dessutom i en automatväxlad bil, eftersom dom inte har något annat.
Hon hade lätt kunnat få följa med mig/oss ut och övningsköra flera gånger i veckan då hon ändå ofta åker med oss till andra aktiviteter.
8. Du kan ju ta med båda ungarna vid samma handledartillfälle? Men visst, jag håller med om att systemet med handledare inte fungerar särskilt bra. Men skyll inte det på trafikskolorna - det är vägverket och länsstyrelsen som bestämmer hur det ska vara.
Visst skulle jag det, om den som är äldre har lust att vänta till strax innan han fyller 18 med att börja övningsköra, för dom är inte tvillingar.
Ska man summera vad det här har lett till så lär jag numera ut att man kan skita i vissa lagar, för jag kommer att fortsätta att övningsköra med min son (som jag har gått kursen med) min sons flickvän som har gått samma kurs med hela sin släkt men inte med mig som hon i princip bor halvtid hos, grannens dotter som har gått samma kurs med sin pappa som aldrig har tid eller lust att övningsköra och ingen lämplig bil, och dessutom med min dotter som inte ens har åldern inne, för kan jag köra olagligt med en av dom kan jag lika gärna göra det med allihopa.
Fast kör man olagligt så kan man ju inte ha någon skylt heller.
Hade det varit så enkelt som att ansöka om ett papper, vänta en vecka och få det gratis i brevlådan, då hade jag lätt ansökt för allihopa och kört med skylten på.