Övningsköra hoj med handledaren i bil bakom?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena. Precis som topic, är det lagligt? Jag kör på min hoj, farsan som är handledare sitter i Saaben och kör bakom. Har ju sett trafikskolelever som är ute på lektion och då kör ju handledaren på en egen hoj bakom i alla fall.

Det är inte tillåtet. Farsgubben skall sitta på egen hoj eller bakom dig på din hoj.

Det är inte tillåtet. Farsgubben skall sitta på egen hoj eller bakom dig på din hoj.

Om ingen såg det första svaret eller korvgubbes som upprepar det så kör jag en gång till, för säkerhetens skull

Handledaren måste åka bakpå din hoj eller själv på egen hoj!

Detta är den mest idiotiska regel som finns!!! Vägverket som är för en nollvision vill att en oerfaren chafför skall ha PASSAGERARE oxå och vingla omkring..och vid ev olycka 2 st med risk för skador.
S
en om man åker bakom i bil el mc är ju i mina ögon oväsentligt.

DETTA har de enbart ordnat på detta viset för att inte "agda" 82, eller "kreti och pleti"( som är vägverkets och länsstyrelsen egna ord, då jag ringde och ifrågasatte detta) skall vara handledare åt barnbarnet som skall ta hojkort och kunna åka i bilen bakom. Alltså kan man prata om en kartellbildning för att försvåra för privat övningskörning och binda upp körkortsaspiranter kraftigt till trafiksskolan.

men tyvärr är det så...men vad det kan bli i böter om man övningskör med handledaren i bilen, för han kanske hade ont i benet och kunde köra hoj den dagen:va Varning? Böter? Erinaran? Straffet borde väl inte vara så högt för det..

Last edited:
Detta är den mest idiotiska regel som finns!!!
....
DETTA har de enbart ordnat på detta viset för att inte "agda" 82, eller "kreti och pleti"( som är vägverkets och länsstyrelsen egna ord, då jag ringde och ifrågasatte detta) skall vara handledare åt barnbarnet som skall ta hojkort och kunna åka i bilen bakom. .

Med tanke på den motivering som du anger har jag svårt att se hur du får det till den mest idiotiska regel som finns. med tanke på den olycks- överrepresentationen bland hojåkare är det väl rätt rimligt att se till att handledarna faktiskt kan köra hoj?!

....Jag hade iofs kunnat tänka mig att tillåta handleadere i bil om handledaren först utfört ett mindre förarprov för att visa att han/hon kan köra hoj ordentligt.

Alltså kan man prata om en kartellbildning...

Komplott, konspiration, samansvärjning möjligen men inte kartellbildning...

Det är ju inte körskolorna som stiftar lagarna...

Last edited:
Detta är den mest idiotiska regel som finns!!! Vägverket om mot nollvisionen vill att en oerfaren chafför skall ha PASSAGERARE oxå och vingla omkring..
Sen om man åker bakom i bil el mc är ju i mina ögon oväsentligt.

DETTA har de enbart ordnat på detta viset för att inte "agda" 82, eller "kreti och pleti"( som är vägverkets och länsstyrelsen egna ord, då jag ringde och ifrågasatte detta) skall vara handledare åt barnbarnet som skall ta hojkort och kunna åka i bilen bakom. Alltså kan man prata om en kartellbildning för att försvåra för privat övningskörning och binda upp körkortsaspiranter kraftigt till trafiksskolan.

men tyvärr är det så...

Med tanke på att man fick MC körkortet gratis förr och att de flesta av dessa har noll koll på MC körning så är det en mycket bra regel att man inte kan ligga bakom med bil.
Att det skulle vara tillåtet att skjutsa under övningskörningen är ju däremot kanske inte så lyckat. Men förhoppningsvis så inser de flesta sin begränsning där, om inte annat så borde ju "läraren" fatta rätt snabbt att det inte är lyckat (dvs, om inte föraren faktiskt redan kan köra).

Med tanke på den motivering som du anger har jag svårt att se hur du får det till den mest idiotiska regel som finns. med tanke på den olycks- överrepresentationen bland hojåkare är det väl rätt rimligt att se till att handledarna faktiskt kan köra hoj?!

....Jag hade iofs kunnat tänka mig att tillåta handleadere i bil om handledaren först utfört ett mindre förarprov för att visa att han/hon kan köra hoj ordentligt.

Komplott, konspiration, samansvärjning möjligen men inte kartellbildning...

Det är ju inte körskolorna som stiftar lagarna...

OM de kan åka bakom på mc så är det bra så att man kan köra hojen själv. MEN skall de sitta bakom är det helt idiotiskt!!! DÅ är det med ett säkerhetstänkande säkrare med handledare i bilen bakom än 2 på en hoj! Sen bara för att åker på egen hoj bakom så säger det INGET om den person kan köra hoj eller lära ut kunskapen heller?

Sen är det så idagsläget så KOLLAS inte handledare på mc, ingen kurs behövs gå som för att bli handledare till bil, vilket isig inte heller skall behövas, har man ett förarbevis/körkort och haft det ett visst antal år, skall man inte behövas omyndigförklaras..

Jobbar du på länsstyrelsen, trafikskola eller vägverket :va

Om inte så kan jag tala om för dig att de har "varmt" samarbete(åtminsone vägverk/trafikskolor) och ser till och hjälper varandra så man har jobb, eget vinstintresse mao, ja då kallar jag det kartell iaf, sen om de kanske inte kan sätta ett pris direkt på allt..

Last edited:
Jag har varit handledare åt båda mina barn. Och jag skulle då INTE vilja sitta i en bil bakom. Det skulle vara mycket svårt att följa mc:n i stadstrafik t.ex.
Hur skulle man kommunicera? Åker jag hoj själv är det mycket lätt att glida upp vid sidan och visa att jag vill prata eller bara påpeka något. Hur gör man om man åker bil bakom? Tutar? Det skulle kanske gå om det var obligatoriskt med intercom, men lätt blir det inte. Körvana? Om handledaren åker på egen hoj efter så får man väl förutsätta att han i alla fall kan köra hoj någorlunda. Klart det kan ju vara Farfar som plockat fram sin BSA från -52, men jag tror inte det är så vanligt förekommande. Mycket större risk att det är en icke mc-åkare om man får sitta i bil efter. Och två på en hoj? Ja det är väl inte svårare att köra med passagerare än utan. Framförallt om passageraren är van hojåkare.

Last edited:
Jag funderade på samma fråga tidigare och blev besviken på svaren. Men jag hade ju tänkt, om många nämnt här redan, köra med morsan som äger mc-kort trots att hon avskyr motorcyklar och har aldrig suttit på en. Så jag förstår varför regeln finns. :tungan

Nu blir det körskola för hela slanten då hon hellre skulle hugga benen av sig och tända eld på min mc än att sätta sig bakpå. :gnissla

Jag håller helt med Sportlover här.
Alla här förutsätter att eleven är fullständigt rudis på att köra.
Är man helt rudis så är det inte helt enkelt att dra omkring på 100kg farsa på bönpallen och man kan som bönpallslärare inte göra ett skit under körning iaf förutom knacka lite i ryggen.

Jag tycker personligen att man har lyckats krångla till det här med körkortstagande nåt alldeles överjävligt.
Räknar man med krånglet att hitta nån att köra med (farsan kanske inte kör), tiden det tar för LS att orka få fingrarna ur och godkänna tillstånd osv så tar det ju helt absurt lång tid.

Ingen kan väl neka till att den bästa läraren som finns är "mil på vägen" så jag skulle föreslå att man skrotar gällande regler och istället kör med fri övningskörning på egen hand, men kanske endast på max 70 vägar? Naturligtvis efter godkänt teoriprov. Kanske till och med efter godkännande av trafikskoleinstruktör.

Lägg sedan till en obligatorisk kurv/bromsteknik kurs hos SMC anpassad för adepter, som substitut för b-kortets halkkörning.

Edit: Ta bort krypkörningen oxå. Vad är vitsen? Visst är det bra att kunna, men man är ju sällan varken en fara för en själv eller andra när man snigelkör.

Last edited:
Kanske ska öva lite på avlyst plats om det känns farligt att ha en bakom.

Har i mitt tycke inget i trafiken att göra om man inte är så säker förare att man inte klarar av att skjutsa sin handledare,handledaren ska ju dessutom vara en van hojförare så då är ju hans påverkan på framfarten(förutom vikten)obetydlig.

Tycker att reglerna med egen hoj eller skjuts är utomordentligt bra,hur stor chans är det att handledare i bil som inte kör hoj själv ser vad man gör för fel och påpekar detta?

En van hojförare ser misstag och felbeteende som en som inte kör hoj har en aning om att man gjort,chansen att bli en bra förare utan relevant feedback är ju inte så stor och sen bommar man uppkörningen för man inte blivit rätt utbildad.

Henrik

Edit: Ta bort krypkörningen oxå. Vad är vitsen? Visst är det bra att kunna, men man är ju sällan varken en fara för en själv eller andra när man snigelkör.

Det är för att förarprövaren ska slippa släppa ut såna som är faror för sig själva eller andra i trafiken.

Kan man behandla gas, broms och koppling samtidigt som man behåller balansen så är ju chansen stor att man faktiskt kan köra och således kan man gå vidare i körprovet mer farliga delar.

Det är för att förarprövaren ska slippa släppa ut såna som är faror för sig själva eller andra i trafiken.

Kan man behandla gas, broms och koppling samtidigt som man behåller balansen så är ju chansen stor att man faktiskt kan köra och således kan man gå vidare i körprovet mer farliga delar.

Jo men en trafikskole instruktör ska inte släppa en elev till uppkörning om han/hon inte kan hantera hojen.
Fine om privatister gör snigelbanan vid uppkörning.

Jag sticker in en fråga i denna tråden så slipper jag starta en ny tråd.

Idag hörde jag på jobbet att man bara var tvungen att gå handledar-kurs för B-korts övningskörning och inte för mc-kort, stämmer det?
Det räcker med att skicka in ett lämplighetsintyg m.m. för att sen sätta igång och övningsköra för MC?

MVH

Jag sticker in en fråga i denna tråden så slipper jag starta en ny tråd.

Idag hörde jag på jobbet att man bara var tvungen att gå handledar-kurs för B-korts övningskörning och inte för mc-kort, stämmer det?
Det räcker med att skicka in ett lämplighetsintyg m.m. för att sen sätta igång och övningsköra för MC?

MVH

Det räcker med att skicka in ansökan om handledarskap till Länsstyrelsen. Ingen kurs som på b-kort.

Alla här förutsätter att eleven är fullständigt rudis på att köra.
En elev på hoj är helt rudis på att köra, per definition.
Ingen kan väl neka till att den bästa läraren som finns är "mil på vägen" så jag skulle föreslå att man skrotar gällande regler och istället kör med fri övningskörning på egen hand
Jag nekar gärna till ditt påstående. Mil på vägen är en skitkass lärare för en nybörjare, jämfört med aktiv handledning från någon som har vana och skicklighet. Fri övningskörning på egen hand är jättebra för en nybörjare om syftet är självbekräftelse och att lära in felbeteenden... :rolleyes:

En elev på hoj är helt rudis på att köra, per definition.

Jag nekar gärna till ditt påstående. Mil på vägen är en skitkass lärare för en nybörjare, jämfört med aktiv handledning från någon som har vana och skicklighet. Fri övningskörning på egen hand är jättebra för en nybörjare om syftet är självbekräftelse och att lära in felbeteenden... :rolleyes:

Jag tror inte jag förklarade mitt tänk riktigt. Naturligtvis menar jag fri övningskörning i kombination med lektioner på trafikskola i så fall.
Naturligtvis är det bättre att övningsköra med nån som är jävligt bra på att visa och lära ut, men jag tror att det är bättre att köra själv med en körskolelärares anvisningar i huvudet än att ha 100kg Bosse Parnevik på bönpallen som fick kortet i paketet.

Med "helt rudis" menade jag nån som knappt vet vad kopplingen är till för.

jag såg ett övningskörningspar här inne i karlstad city för ett par veckor sedan

han som övningskörde hade en större custom
och handledaren åkte bakom på en moped

det kan väll inte vara lagligt eller :confused:

*/ ?>
Back