Vad har du för benlängd i jeans? Det är mer relevant än hur lång du är. Titta på (där det anges) nåt som heter inre benkurva, det är den som behöver vara låg, inte höjden. Jag menar, är den högre än vad benet är långt kommer det ju automatiskt bli problem, men även en låg hoj, typ en stor custom, kan vara svår om man har korta ben, eftersom sadeln är så bred.
Har du du 80 cm höga ben så kan du ju sitta på en 80 cm hög hoj med båda benen i backen om sadeln bara är en pinne, men är sadeln 50 cm bred får du använda hela låret uppepå sadeln för att nå ner med ena benet bara, om du förstår vad jag menar.
Sen bör det nämnas att med lite övning är det inte så svårt att köra en hoj där man bara når ner med ena benet heller, vad man gör för att det inte ska bli obehagligt är att bestämma sig för vilket ben man tänker sätta ner en stund innan man stannar. Problemet är om man råkar stanna oplanerat, typ kärringstopp eller om man fastnar på en rot i endurospåret etc, då kommer det se lite lustigt ut när man utför den såkallade "tall bike dance" när man i full panik fösöker bestämma vilket ben man ska välja.

(Edit: Eller som när jag fick kärringstopp på körskolan och bestämde mig för att inte sätta ner nån fot alls, utan istället tog emot mig med hela kroppen.

)
Angående mopeder är väl inte det en så himla dum idé heller, jag funderade på att köpa mig nåt billigt skräp själv och träna på krypkörning, för det var det jag hade svårast för när jag tog kortet. Vill du köra lite fortare kan du ju sikta på en EU-moppe, typ Rieju Drac eller Derbi Senda (förutsatt att du har minst AM eller B innan), då kan du komma upp i 45 (lagligt) och kanske känna lite verkan av motstyrning också.
Hursomhelst, välkommen till forumet och lycka till!