Övningsköra först med moppe??

petrae

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2014
Hoj
Ingen :(
Tänkte ta MC-kort nu till våren, men har aldrig kört moppe eller dylikt. Jag har med andra ord riktigt svårt med kopplingen/växlingen när jag testat. Jag tänkte att man kanske kan köpa en moppe för att få upp vanan, tills jag kan ta lektioner (så det inte kostar 5000 för att bara lära sig växla) på mc-skola. Frågan är då vilka modeller av moppe som har manuell växel, nån som har ngt tips? :)

Mvh

i princip alla mopeder förrutom bögpulkorna har väl manuell låda.

80-90 talsmopeder borde du kunna få snorbilligt, typ en gammel DT/MT/MB eller nåt, de äldre brukar vara dyra då de är lite klassiker

Moped är ett utmärkt sätt, inte alls en dum idé!
Jag har själv lagt tusentals mil bakom mig på mopeder och just att "köra" motorcykeln i trafiken var senare det minsta problemet.

För att förtydliga klubbas inlägg. Rent generellt så har "crossmoppar" och sporthojsmoppar manuell koppling medan scootrar "bögpulkor" har sin i variatorn.

En gammal yamaha dt eller honda mt5 kan man ju få för 2-5k beroende på skick och trim, en sådan hade nog varit rätt perfekt.

Både min sambo och mina döttrar lärde sig koppla/växla efter bara ett kortare träningspass. Döttrarna gjorde det på en prova-på-roadracing dag på gelleråsen på 125:a respektive 250 och innan dess hade dom bara provat på att puttra runt en gocartbana på honda 100-kubikare. Sambon på min gamla kawasaki 600-kubikare på en parkeringsplats.

Så ett alternativ till att köpa moppe om du inte har annan användning för den är att köpa en billig övningskörningshoj. Gärna en med rätt kubik/effekt för att fungera för din uppkörning. Så kanske du kan dra ner på antalet timmar med körskolan ännu mer om du har tillgång till privat handledare.

Har tyvärr ingen att köra med, för att ha en övnings-MC hade ju varit det bästa alternativet. (Måste åka från Stockholm till Eskilstuna för att kunna övningsköra privat, och det är rätt omständigt märkte jag förra sommaren. :)) Jag hade stora problem med växlingen då och hela koordineringen med att styra samtidigt och fortfarande kolla på vägen, så jag är nog dessvärre ingen naturbegåvning när det gäller MC :/ (Vill ju inte gärna dö första lektionen) Men övning ger färdighet, därav min "moppe-idé". Alternativt köra nån lektion på körskola för att se hur växlingen ser ut det här året.

du kan ju köpa en övningshoj. sen köra på inhängat område. så är saken biff

lycka till

Ja det kan jag ju göra! Vad är en bra övningshoj då? Jag är i det närmaste pygme (160), så den får gärna vara en lite lägre modell om det finns såna.

Standardlängd på chey är väl 1.64? Du är väl inte speciellt kort?
Mina begränsade erfarenheter är nog mer att sadelns bredd är ett större problem, man får inte ihop fötterna.

Dragstar är skitlåg men hopplös att manövrera, offroadare är lättmanövrerade men höga.
Mitt tips kan vara en yamaha xj eller honda seven-fifty och kanske hyvla ner sadeln en smula.
ktm har en 200cc som borde heta duke. Den är nog rätt ok. Babe2 har en men hon är ganska lång.

fast snart dräller nog ett helt batteri bra tips in från andra cheyer.

Det här får man ju inte fråga egentligen, men... Hur gammal är du? Vilken körkortsklass är det du skall ta? A1, A2 eller A? Vilken hoj du bör/kan börja med hänger på det.

160 är inte så kort. Om du inte känner dig bekväm med att ha en fot i backen går nästan alla hojar att sänka.

Hej och välkommen förresten! :hej

Man skall ju kunna ta sig mellan garage och inhägnat område också :-)

Min Kawwa zzr 600 är rätt låg, har rätt kubik och effekt för uppkörning till tungt A-kort och sådana brukar gå att hitta billigt runt 10-12000:-

Exempel, dock långt från sthlm:
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_zzr_600_52038971.htm?ca=11&w=3

Årsmodell runt 1992 = helförsäkring som classic på bilsport & mc för c:a 1500:-/år

Vad är en bra övningshoj då?

Någon nakenhoj/streetfighter, runt 400-750cc eller så. Typ Kawasaki ER-6n är en rätt så vanlig hoj. Finns väl ER-5 också som är lite mindre, men inte lika vanlig. Eller kanske Yamaha XJ6, Honda Hornet eller dylikt.

Du är tjej? Måste väl finnas någon kille i Stockholm du kan flirta till dig några körlektioner med. ;)

Vad har du för benlängd i jeans? Det är mer relevant än hur lång du är. Titta på (där det anges) nåt som heter inre benkurva, det är den som behöver vara låg, inte höjden. Jag menar, är den högre än vad benet är långt kommer det ju automatiskt bli problem, men även en låg hoj, typ en stor custom, kan vara svår om man har korta ben, eftersom sadeln är så bred.

Har du du 80 cm höga ben så kan du ju sitta på en 80 cm hög hoj med båda benen i backen om sadeln bara är en pinne, men är sadeln 50 cm bred får du använda hela låret uppepå sadeln för att nå ner med ena benet bara, om du förstår vad jag menar.

Sen bör det nämnas att med lite övning är det inte så svårt att köra en hoj där man bara når ner med ena benet heller, vad man gör för att det inte ska bli obehagligt är att bestämma sig för vilket ben man tänker sätta ner en stund innan man stannar. Problemet är om man råkar stanna oplanerat, typ kärringstopp eller om man fastnar på en rot i endurospåret etc, då kommer det se lite lustigt ut när man utför den såkallade "tall bike dance" när man i full panik fösöker bestämma vilket ben man ska välja. :D
(Edit: Eller som när jag fick kärringstopp på körskolan och bestämde mig för att inte sätta ner nån fot alls, utan istället tog emot mig med hela kroppen. :D )

Angående mopeder är väl inte det en så himla dum idé heller, jag funderade på att köpa mig nåt billigt skräp själv och träna på krypkörning, för det var det jag hade svårast för när jag tog kortet. Vill du köra lite fortare kan du ju sikta på en EU-moppe, typ Rieju Drac eller Derbi Senda (förutsatt att du har minst AM eller B innan), då kan du komma upp i 45 (lagligt) och kanske känna lite verkan av motstyrning också.

Hursomhelst, välkommen till forumet och lycka till!

Last edited:
Finns ingen anledning att börja med moppe om man inte är extremt skraj för att köra hoj.

Lika bra att börja med riktiga grejer med en gång.

Få fatt i en bra trafikskola med bra lärare så skall du se att dom får dig till att behärska koppling/växel på en riktig hoj på mindre än en timme utan problem.

Kika i Sthlms-tråden. Där kanske det finns någon fika, fest, körning eller dyl. Se till att ta dig dit på nåt sätt och bekanta dig lite med dom som är aktiva.
Alternativt skriver du som det är i deras forumdel. Bor det någon annan med kort i närheten och du är beredd på att stå för dennes soppa+mat kanske du hittar dig en handledare. Då blir det en rolig övningskörning tillsammans.

Lycka till!

Har b-körkort, så moppe funkar vilken som. Har haft en för hög cykel förra året, och vet därav att jag tycker det är rätt tricky när man måste panikbromsa hastigt etc. Det funkar, men blir liiite krångligare helt enkelt. Borde iofs inte vara ngt problem om en fot går i, förutsatt att det inte är en väldigt tung/otyplig mc... (Övningskörde på en gammal HD förra året och det var ett helvete emellanåt.) Det är ju tung MC jag tänkte ta för (27 år), så det är väl knappast ngn ide att mesa till det med en lättare variant?

Skulle nog kunna flirta till mig privata lektioner, men tror inte killen skulle bli så glad över det. :P
Tror jag satsar på en testlektion för att se om hoppet är ute eller ej :)

Tack för alla tips :)

Det finns ingen större parkeringsplats som ligger lite undangömd där du bor? Så löste jag lite krypkörning utan handledare när jag tog kortet för några år sedan. Lycka till :-)

*/ ?>
Back