Övningar vid övningskörning..?

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha XSR900
Jag har blivit godkänd som handledare och ska ut och övningsköra med frugans syrra för första gången.
Hon har kört ganska mycket moppe, så hon har koll på reglage och sånt.
Vi tänkte ta oss till en öde parkering och träna lite innan jag vågar släppa ut henne bland trafik.
Någon som har bra och enkla övningar att börja med?

Ställ upp lite koner/petflaskor i en rad och krypkör slalom med vändingar. ;) (Alternativt den riktiga lågfartbanan). Då kan du komma med lite feedback gällande sittställning, vikt på styre och blick väldigt lätt.

Om det inte är några problem att starta och komma i rullning så börja svänga runt lite koner i cirklar och 8. Slalom också som föreslogs. Sen kan man ställa koner lite tajtare för att få mer tekniska svängar.

När hon är mer bekväm kan man väl kika lite på bromsning och att stanna hojen mjukt från 50 inom en rimlig sträcka.

Lär henne köra i 50 och stanna endast med hjälp av frambromsen.
Lär henne köra i 50 och stanna endast med hjälp av bakbromsen.

De flesta blir mycket förvånade över skillnaden.
Ja, jag har varit handledare ett antal gånger, alla klarade uppkörningen på första :banana

Låga koner finns billigt på biltema. Fördelen med de låga är att de lätt får plats i en ryggsäck tillsammans med vattenflaskorna.

Lär henne svänga både till höger och vänster med fullt styrutslag. Bygg sedan upp låg- och högfartsbanorna samt sätt ut koner för bromsövningar på en stor asfaltsyta. Kör banorna om och om igen tills en av er börjar grina, upprepa nästa dag. Varva med trafikkörning, glöm inte grusvägar. Gör om tills det sitter.

En del av de jag hjälpt till körkort har haft svårt med blicken och andra med förankringen. Att lära sig sitta rätt på en hoj kan vara nog så svårt...

Ett tips som ger mycket pang för pengarna är att besöka en av SMCs KNIX-kurser. De jag handlett har jag villkorat minst en sån kurs för att fortsätta med.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...