Övervarvningsskydd - KTM 640

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har ju nyss köpt en KTM 640 och trivs riktigt bra med den. Har provat att slanga lite, skjutsa och köra alla möjliga olika vägar. Men som med alla leksaker är man ju nyfiken på hur man kan förbättra. Har läst lite om olika moddifieringar man kan göra här på forumet men inte hittat nånting om att koppla ur övervarvningsskyddet (tror att det kallas så). Har fått tipset att klippa några kablar vilket gör att man kan varva mer. Någon här på forumet som har gjort det och i så fall hur stor skillnad upplevde ni. :yoparty

Vet ej hur du ska göra, men är nyfiken på hur många rpm varvskyddet ligger på?

Har ju nyss köpt en KTM 640 och trivs riktigt bra med den. Har provat att slanga lite, skjutsa och köra alla möjliga olika vägar. Men som med alla leksaker är man ju nyfiken på hur man kan förbättra. Har läst lite om olika moddifieringar man kan göra här på forumet men inte hittat nånting om att koppla ur övervarvningsskyddet (tror att det kallas så). Har fått tipset att klippa några kablar vilket gör att man kan varva mer. Någon här på forumet som har gjort det och i så fall hur stor skillnad upplevde ni. :yoparty

Klippa kablar? :va
Räcker inte det med att koppla ur?

är väl de där standard grejen..
sitter en liten kontakt på förgasarn..
på min 640 tyckte jag de va enklast o ta bort den från gasarn o strippa fast den där den inte syndes..

du borde se den om du kollar på förgasarn o vrider till full gas . behöver ej starta.
så fick jag iaf förklarat :)

obs, det är en kontakt som stryper lite på 2an o 3an tro jag..
inge varvtals tjosan... bara så man inte ska kunna gasa fullt på dessa växlar.
jag kände nada skillnad.

Den som sitter på förgasaren är EPS systemet. är typ til för att man inte ska gasa fulllt snabbt om jag fatta boken rätt.

Övervarvnings skyddet sitter där för en anledning och det känns som det iaf inte finns så mycket och hämta över 8000 varv

Last edited:
Får prova att plocka av den sen :) Nu har jag hört av en att det ska göra ganska stor skillnad och en som säger att det inte gör nån skillnad. Får se hur jag upplever det då. Tack för alla svaren :)

Den som sitter på förgasaren är EPS systemet. är typ til för att man inte ska gasa fulllt snabbt om jag fatta boken rätt.

Övervarvnings skyddet sitter där för en anledning och det känns som det iaf inte finns så mycket och hämta över 8000 varv

Nära! EPC är det. :)

Får prova att plocka av den sen :) Nu har jag hört av en att det ska göra ganska stor skillnad och en som säger att det inte gör nån skillnad. Får se hur jag upplever det då. Tack för alla svaren :)

Nja vet inte hur de nya är men på min 640-01 var det en sådan brytare till min BST40 men kände inte nå större skillnad, dock hade jag gjort lite annat också.

Last edited:
Kopplade ur EPC på min 02a kände ingen stor skillnad heller, lika bra att låta den vara kanske? :va Dra på en keihin eller mikuni med accpump så känner du skillnad :)

Kopplade ur EPC på min 02a kände ingen stor skillnad heller, lika bra att låta den vara kanske? :va Dra på en keihin eller mikuni med accpump så känner du skillnad :)

Jo gissar att det kommer när man haft hojen lite längre. Är ganska nöjd med draget än så länge så skissade mest på "lättare" och billigare metoder. Men tack för tipset :tummenupp

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda