Övervakning när man minst anar det

Man ska ha en chans att övervaka övervakaren.

Absolut, Riksdagen är väl öppen för allmänheten? Domstolarna likaså.
Sluta foliera allt säger jag, lite kameror är bara bra.
Taxirånen i Stockholm är ett minne blott, endast rånarna och foliehattarna sörjer.

Taxirånen i Stockholm är ett minne blott, endast rånarna och foliehattarna sörjer.
Ja, jättesmidigt, nu kan man spela in porrfilm gratis i taxibilarna, utan att behöva köpa fotoutrustningen själv:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8079126.ab
Den kvinnliga aktören fick ju "betalt" för sin insats dessutom, och han jobbar kvar med sitt daytime job:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8134676.ab

Markus du har tydligen ingen koll på hur mycket du idag blir övervakad och hur mycket som både regeringar o företag vill övervaka dig o vad de vill använda informationen till.
Skulle du veta det skulle du troligen springa om kring med foliehatt

Dessutom så är det inte bara regeringar o företag sin vill ha ta i informationen.
I England var det fina innbrotsvågen under semestern, där tjuvarna avände sig av Facebook\twitter för att leta upp de som var utomlands på semestern o länasde bostäderna i lugn o ro.

Problemet sitter inte i hur mycket vi övervakas, utan hur informationen används.
Och hur länge informationen sparas.

Har man hyffsad koll på vad som övervakas o hur informationen används kan man lätt "springa" förbi övervakningen.

Ta bara exemplet med fartkameror.
De flesta bilister åker dit på det.
MC förare åker aldrig dit på en fartkamera.
Varför?
Jo det är här man måste veta hur det fungerar för att även förstå varför MC-föraren inte gör det. Då man vet den biten är det inte alls svårt att lista ut hur man gör då man sitter i bilen själv och hur man då kommer förbi en fartkamera med pelle i botten utan att ens behöva bry sig minsta lilla.
Jag har tex alldrig åkt fast i en fartkamera då jag kört bil, fastän jag oftast ligger mer än +30 förbi kamerorna

Problemet är att man måste kunna tekniken & lagen för övrig övervakning om man ska kringgå dessa saker med.
Varför vill man då kringgå det?
Jag tycker inte att nån annan har att göra med när/var/hur jag köper saker, var jag rör mig etc etc.
Det heter personlig integritet.
Bara för att du skiter i din, betyder det inte att jag skiter i min.

I Storbritannien, där man verkligen satsat på kameraövervakning, har man inte sett mer än en marginell påverkan på antalet begångna brott. Bäst verkar kamerorna vara för att förhindra bilinbrott. På våldsbrott har de inte haft någon effekt.

På våldsbrott har de inte haft någon effekt.

Bullshit säger jag, återigen. Visa mig oinskränkta källor som bevisligen inte är motståndare mot CCTV i England som påstår detta och jag lyssnar.
Tills dess kan man lika gärna påstå att det har blivit till det värre eller? Hur mäter man tex förebyggande av våldtäkter? Vem vet om det skulle ha skett 100st fler istället?

Jag hittade en illa dold bevakningskamera med rörelsedetektor en lördagkväll på jobbet. Troligen placerad för att kontrollera en dörr.
Nu var den händelsevis placerad precis över mitt mekutrymme, så istället för 30 sekunder med bilder på folk som passerar igenom dörren så fick dom titta igenom 8-10h när jag mekar hoj.

Googlade lite och reglerna är väl inte helt till deras fördel, men eventuellt var kameran laglig eftersom den var uppe under icke kontorstid. Dock så har vi 100% flextid vilket återigen borde göra kameran olaglig. Tog i alla fall några foton av den och mailade till hela vår avdelning så jag tvivlar på att den dyker upp igen.

Men jag skulle gärna ha en dold kamera hos några bolagsdirektörer eller liknande så att man får insideinfo och kan göra bra aktieaffärer.

Last edited:
Min gps frågade om den fick logga hur jag kör, och skicka det till Tomtom, för att kunna analysera olika vägar, restider mm. Skulle inte tro det va! :fakta

Iofs bra för att skapa en bättre produkt, men info som kan missbrukas. Snällt att fråga dock (och om den verkligen inte sänder iväg ändå - möjligheten att kontrollera detta är obefintlig för de flesta användare).

Finns många programvaror och system som loggar utan att man blir tillfrågad eller där man inte har något val vid användning (t.ex. om man ska kunna skriva inlägg på Sporthoj).

Markus du har tydligen ingen koll på hur mycket du idag blir övervakad och hur mycket som både regeringar o företag vill övervaka dig o vad de vill använda informationen till.

Jag kan bara anta att du glider runt i en löjlig huvudbonad då, eftersom du antagligen tycker dig ha grymt bra koll på Konspirationen. :hihi

Bara för att du skiter i din, betyder det inte att jag skiter i min.

Mest av allt gör jag en annan tolkning än dig, antar att det känns jobbigt av längden på ditt inlägg att döma. :)

Bullshit säger jag, återigen. Visa mig oinskränkta källor som bevisligen inte är motståndare mot CCTV i England som påstår detta och jag lyssnar.
Tills dess kan man lika gärna påstå att det har blivit till det värre eller? Hur mäter man tex förebyggande av våldtäkter? Vem vet om det skulle ha skett 100st fler istället?

Precis, och ska det då läggas skattemedel på något som man inte vet om det har effekt? Nej säger jag och hytter med vård-skola-omsorg-näven :yoparty

Jag kan bara anta att du glider runt i en löjlig huvudbonad då, eftersom du antagligen tycker dig ha grymt bra koll på Konspirationen. :hihi

Det beror på vad man kallar löjlig huvudbonad. Jag till skilland från vissa tycker att man ska ha hjälm då man kör båge. ;)

Bodstöm har en mycket bra syn på hur vi ska hantera terrorister. Han försvarar utvisningen av terroristerna från Bromam flygplats, vilket förstås hedrar hnom och placerar honom bland det lilla fåtal politiker med någon som helst typ av ryggrad.

Det är ju själva fan att man inte kan ogilla inlägg längre.:mad:

Inget hedrar Bodström. Inget.

Tror det kallas statistik.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...