Övervaka däckstrycket - TPMS -Tyre Pressure Monitoring System

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Är detta nått man behöver?

Kolla trycket med en lös mätare är ju inte så besvärligt

Kanske bra om man har en punka?
 
Behövs? Nej.
Onödigt? Ja.

Behövs ju knappast, men samtidigt skadar det inte heller, är nog mer en lite ball funktion och det kan ju faktiskt göra att man upptäcker ett smygläckage tidigare.
 
Det har hänt många gånger under de senaste 10 åren att ett däck pyst ut nästan all luft (kanske på grund av lite smuts i ventilen) utan att jag märkt det för ens jag börjat köra lite mer aktivt. Så visst skulle det vara smidigt att få en indikation på det innan man kör iväg. Dessutom kan det ju vara kul att se varmtrycket i däcket medans man kör, kanske även är vettigt i racingsammanhang om det nu är tillåtet?
 
Om det monteras inne i luftkammaren på ett slanglöst däck kan det säkerligen vara en utmärkt ide för tankspridda som aldrig kränger däck själva(Den variant BMW har gör krängandet besvärligare). Men varianten för eftermontering på ventilen introducerar ju bara en extra sak som potentiellt kan orsaka katastrofalt läckage.
 
Älskar min TPMS på min Street Triple :) Har varnat en gång, fyllde upp och bågen kändes som ny :yoparty
 
Behövs ej. När jag tog körkort för ett gäng år sedan så lärde man sig att göra en fordons kontroll innan avfärd.

Sparka på däcken kolla lampor.. Det kommer man långt med. Men med tanke på att man ser typ 10-20 bilar varje dag som är enögda så är det inte många som kollar sina fordon..
 
Jag tänkte att när man är på touring så kanske det kan vara en bra grej,
eftersom man lägger en massa mil på kort tid.

Jag har ju själv inte behövt TPMS
men nån gång blir väl den första då man får punka under färd
 
Egentligen är det ganska bra, nu kanske man känner en smygpunka mer tydligt på hojen än på bilen. På hojen är det bara två hjul och en uppsättning, men på bilen känns det som att det alltid är minst en givare som ska bytas varje år och kostar pengar gör de också. Ingen riktig logik med batterilivslängd, någon givare är 10år någon gav upp efter 3år.
 
Behövs ej. När jag tog körkort för ett gäng år sedan så lärde man sig att göra en fordons kontroll innan avfärd.

Sparka på däcken kolla lampor.. Det kommer man långt med. Men med tanke på att man ser typ 10-20 bilar varje dag som är enögda så är det inte många som kollar sina fordon..

För mig har det varit uppåt hälften av bilarna som varit enögda, och kanske 10-20 som kört med lyset helt avslaget en normal pendlingsdag sedan jag flyttade upp till mälartrakten. :gnissla
 
Älskar min TPMS på min Street Triple :) Har varnat en gång, fyllde upp och bågen kändes som ny :yoparty

Så om du hållit koll på det traditionella sättet hade du sett det i tid och helt sluppit åka runt på en degig hoj som inte vill svänga?
 
Eftersom alltfler cyklar har ABS-kan man sköta det på elektronisk väg genom analys av ABS-sensorn (har ej med bromsning att göra). Det behöver alltså inte kosta mer än ett par rader kod.
 
Eftersom alltfler cyklar har ABS-kan man sköta det på elektronisk väg genom analys av ABS-sensorn (har ej med bromsning att göra). Det behöver alltså inte kosta mer än ett par rader kod.

på bil fungerar det ypperligt men jag vet inte om det är lika lätt på hoj. En kurvig väg och du har en annan rullradie i snitt osv. Så fall kanske man måste sätta det i samband med en gyro eller dylikt.
 
Alltså. Jag vet inte hur det är med andra. Men känner man inte ganska snart man satt sig på bågen att det är dåligt däck tryck, känns som människan redan har tpms inbyggt i hjärnan :). Jag vet inget om rr men där är väl folk rätt petiga med däck tryck. Och gissar att det kanske varierar med hur varmt däcket ör. Där kanske det hade vart en käck manick om man vill övervaka däck trycket, om man nu kan göra det med tpms:en ?
 
Last edited:
på bil fungerar det ypperligt men jag vet inte om det är lika lätt på hoj. En kurvig väg och du har en annan rullradie i snitt osv. Så fall kanske man måste sätta det i samband med en gyro eller dylikt.

Vilket många cyklar med ABS redan har idag. Dessutom är det få som har en rejsbana utanför garageuppfarten och kalibreringen går rätt fort.
 
Behövs ej. När jag tog körkort för ett gäng år sedan så lärde man sig att göra en fordons kontroll innan avfärd.

Sparka på däcken kolla lampor.. Det kommer man långt med. Men med tanke på att man ser typ 10-20 bilar varje dag som är enögda så är det inte många som kollar sina fordon..

Kanske beror på att det nästan krävs verkstadsbesök för att byta en glödlampa numera
 
Back
Top