Övervaka AFR & övrig status på motorn

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Hoj
GSX1250FA -14
Jag önskar få lite löpande kontroll över motorns status och har hittat en intressant produkt som jag tror skulle kunna hjälpa mig. Med en Innovate OT-2 kan man få kontinuerlig kontroll med data logg över AFR och bränsleförbrukning. Utifrån dessa värden kan jag sedan mappa om min original ECU för optimering av AFR mot ett stoichiometric förhållande. Jag tror att det kan vara ett alternativ till bänkning då man bara får en optimering vid ett tillfälle med en speciell utrustning och man får ingen löpande information över motorns löpande status. Vad anser ni som har erfarenhet och kunnande, kan Innovate OT-2 vara intressant och vettigt?. Jag använder min mc för dagligt bruk och har som mål att motorn ska fungera så bra och skönt som möjligt och gärna låta som en motorcyckel.

http://www.ot-2.com/

Innivate OT-2.jpg

Stoichiometric.gif

Last edited:
Loggning av lambda är utmärkt för att mappa och används inom racing för att verifiera vad man uppmätt i bänken. Finns en hel del som även har skippat bänkning och kört med bara gatulogging med varierande resultat, man måste förstå vad man gör och inte bara lite blint på siffrorna.

PCV med Autotune gjør alt for deg.
Ennu bedre var MOTTY AFR men han har lagt ned produksjonen. Jeg har den siste boksen han solgte med expansion hub for å individuelt mappe alle 4 cylindrene ( med 4 lamdasensorer )....

Det fina med INNOVATE OT-2 är att du även har en ODB-2 scanner med full översikt över motorsystemet. Dessutom så kan du få information om motorcykelns prestanda som är en spännande feature.
Dyno1.png

Mina erfarenheter av LC-1 är kraftigt negativa. Det slutade med att jag slängde den och skaffade en AEM istället.

Mina erfarenheter av LC-1 är kraftigt negativa. Det slutade med att jag slängde den och skaffade en AEM istället.

Får man höra vad problemet med LC-1 var? Jag har nämligen själv använt den och hade problem med att lambdasonderna gick sönder ibland. Troligtvis p.g.a andra anledningar, men ändå intressant att veta varför du inte tyckte om den :)

Jag kör två LC-1:or med datalogger på min hoj, och det har funkat bra. Ingen sond har gått sönder heller. Kanske har hjälpt att jag såg till att det är bra kylning på dem, både med värmesköldar och lett in lyftdrag över dem.

Det verkar som Innovate OT-2 är lite buggig om man läser recensioner och dessutom ställer den stora krav på open air kalibrering. Ett alternativ till den är AEM X-Wifi där man också kan använda en Iphone som display. Detta system mäter AFR-bränsle/luft och EGT-avgastemp. Till detta system medföljer en Bosch 4.2 lambda och ska inte vara lika känslig för open air kalibrering.
AEM AFR & AGT.jpg

Den AFR mätaren som verkar vara mest pålitlig är AEM uego bredbandslambda Bosch 4.9 denna behöver aldrig open air kalibreras. Detta kanske kan vara något, kostar drygt 2000:-. Men då måste man köra kunt med en fet 52mm display.
aem_uego-bredbandslamda.jpg

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...