Övertryck i expansionskärlet?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tippar på att toppen har en spricka/packningen är blåst? Även en mekaniker trodde samma sak, kan det vara så mycket annat?
Jag märkte det idag när jag besiktigade den och fick syn på att det sprutade ut lite vatten på vänstersidan, och när jag öppnade expansionskärlet så var det fontän :(

Hojen är en Kawa ZX9R -94 som har rullat 4800mil. Jag har fått för mig att detta är ett vanligt problem på dessa hojar?
Är det en stor operation med att riva ner toppen på dessa hojar? Enklast att hänga av motorn och ställa upp den på bordet?
Går det att få tag på utbytestopp/motor till denna modell och vart letar jag isåfall?
Inte min hoj men jag har lovat att hjälpa till att fixa det hela då ägaren har fullt upp.

Antar att du är medveten om att det skall vara övertryck.
Nyss fyllt på?
Vatten expanderar när det blir varmt.
Arbetstemperaturen ligger ofta över 100 grader, kokpunkten stiger med tryck.
År topppackningen gången, så brukar snarare vattnet försvinna.

Jag har en 96a som gått 5300mil och har haft samma problem 2 sässonger i rad nu. Men till nästa har jag lärt mig :)

När hojjen står över vintern är exp.kärlet helt tomt när jag hämtar ut min älskling. snäll som man är fyller man på till strax över min. Sen när man börjar köra händer det saker och hojjen pissar ut allt extra vatten. Samma sak förra våren. Vet inte om det är felet på din men den kan pissa ut vatten under ett par körningar på 5-8mil men efter 2 tankar lugnar den ner sig och är snäll resten av sommaren....

Lycka till

Ok, men förklarar detta varför det sprutade ut vatten på den vänstra sidan? Antagligen från en slang som inte sitter som den ska, har dock ej hittat läckage än.
Övertrycket som var tycker jag inte var normalt, den var varm men inte mer 1/4 på tempmätaren.
Hojen har stått hela vintern men jag har ej fyllt på vatten. Tyckte den rykte lite mycket förra året innan den ställdes av, hittade dock inget då heller.
Jag startar upp den imorrn och tar bort alla kåpor och kollar om jag kan se något, man kan ju alltid hoppas att det är som ni säger.

OBS: jag har ingen koll på om det har försvunnit något vatten då jag ej har kört mer än 2 mil idag och visste inte om nivån sedan tidigare.

Antar att du är medveten om att det skall vara övertryck.
Nyss fyllt på?
Vatten expanderar när det blir varmt.
Arbetstemperaturen ligger ofta över 100 grader, kokpunkten stiger med tryck.
År topppackningen gången, så brukar snarare vattnet försvinna.

Där finns en gräns för hur mycket det expanderar....

Är det fontän i expkärlet på en MC är det troligen därför att det trycks ut kompression i kylsystemet via toppackningen eller spricka i toppen.

För att verifiera så starta och se om det bubblar i expkärlet även med kall motor

Ska göra det och se vad som händer. Funderar även på att komptesta den imorrn för att vara "helt säker", även om den givetvis kan vara dålig på andra vis men det ger ju ett hum om det hela.
Och som sagt så är ett normalt övertryck när man öppnar upp och det går från halva kärlet till fulla direkt, men nu var det fullt redan vid öppnandet och det sprutade rätt friskt. Inte bra i mina ögon :(

Det går en övertrycks slang ner på höger sida, ingen på vänster??

Jag har precis bytt en topplockspackning på x-ets zx9r, lyfta ur motorn är ganska behändigt, det är ju en förgasar motor så det är inte mängder med sladdar.

Gränsen för hur mycket det expanderar ligger ganska högt.
Hur många liter ånga blir det av en liter vatten?
Att det skulle "läcka ut kompression" som sedan finns kvar i systemet när motorn är avstängd, håller jag för ganska otroligt.
Trycket i kylsystemet regleras av den fjäderbelastade ventilen i kylarlocket.
Starta motorn, låt den bli varm (inget lock på kylaren), lukta på avgaserna, lukta i kylaren.
Har du ett stort läckage kan man till och med se det bubbla i kylvätskan.
Mindre läckage kan man lukta sig till.
Avgaserna skall inte lukta glykol (sötaktigt), kylvätskan skall inte lukta avgas (fränt).

Sånt där vet jag redan, det jag inte visste var att det även fanns ett kylarlock. Jag misstänkte det men jag hittade inget när jag kollade. Tyckte det var knepigt utan ett sådant när expansionskärlet sitter lägre än kylaren, jobbigt att fylla på...
Nu blev jag även lite osäker när det bubblade över, var hojen avstångd båda gångerna? Nåja, jag får experimentera litegrann under dagen.
Men som sagt så trodde även mekanikern att det var så, han har ju 20års erfarenhet av hojar dessutom :(

Vad som fylls på? Han trodde att det var spricka i toppen/brusten packning som resulterar i att kompressionen trycks ut i kylsystemet.

Vad som fylls på? Han trodde att det var spricka i toppen/brusten packning som resulterar i att kompressionen trycks ut i kylsystemet.

Innan du börjar riva toppen bör du kolla att det verkligen kommer ut avgaser i kylsystemet. Kolla i gulasidorna efter motorrenoveringsfirmor. Vissa har provutrustning för detta.
Några hundra brukar det kosta.

Lycka till oavsett resultat.
Roberth

behöver inte bubbla i expansionskärlet när hojen e kall :confused: . När motorn blir varm och expanderar kan läckaget komma. :gnissla

Trycksätt kylsystemet innan du river motorn så ser du om det läcker :tummenupp

Last edited:
Hojen hämtades hem förra veckan efter att ha stått på verkstaden i ca 3-4 månader, jag sa att det inte var bråttom med den och meken hade mycket att göra...
Hur som helst, packningen var helt blåst mellan 3:an och 4:an samt hade ytterligare en skada ut från toppen så något var inte som det skulle. För säkerhets skull så provtrycktes toppen då sprickor kunde skönjas vid en nämre anblick, detta visade sig till slut att det inte var någon fara.
Så efter en räkning på ca 11 000:- står den i garage över vintern för att säljas när sommaren kommer...

Vad kan man tänkas få för en 94:ans zx9r med nyrenoverad motor (kedja, sotningssats och papper på allt) som är i förbannat fint skick för att vara en så gammal häck. Kan man hoppas på runt 30-34 när säsongen börjar?
Inte min hoj, jag hjälper bara en bekant med att fixa den och sedan sälja den.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år