Överta hund? (Jack Russel)

Stampep

but why?
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
XRV750
Har fått lite pikar om att kompisen vill att jag ska ta över deras hund då dom flyttar isär, det är en Jack russel som är ca 3 år (tror jag).

Hur kan det tänkas funka att ta över en hund när hunden fortfarande kommer att träffa dom rättså ofta?
blir det förrvirrande för hunden?

jag jobbar skift, borta ca 8,5 timme 5 dagar i veckan.
Klarar sig hunden själv dessa timmar?
kommer givetvis försöka att någon som bor nära tar en promenad med honom, men det blir ju lite svårt varje dag..

har velat skaffa jycke länge men inte ansett det vettigt med tanke på skiftgången.. men då har det ju varit tanke på valp, skillnad på en äldre hund?

Det enda "problemet" med denna hund som jag ser det är att den lossar rätt mycket hår, är detta något specifikt med rasen eller kan det bero på ex vis kost?

8,5 timma är långt tid för hunden att vara ensam hemma utan att få gå ut, tänk på att du har resa från o till jobb oxå.

att hunden fäller betyder att den får dålig mat, en hund ska fälla två gånger per år inte mer.

varför ska dom ge bort hunden bara för att dom separerar? dom ville väl ha hund tillsammans då får någon av dom ta ansvar. annars så har hundar väldigt lätt att anpassa sig men tycker inte det är ett bra alternativ att ge bort hunden bara för det. en jack russel är en väldigt aktiv hund i litet format o behöver mycket motion o stimulans för att mår bra.

DU har ju svaret under ditt nick!
But why? ghey? :va

Haha nej du.. det är kul med hundar!

8,5 timma är långt tid för hunden att vara ensam hemma utan att få gå ut, tänk på att du har resa från o till jobb oxå.

att hunden fäller betyder att den får dålig mat, en hund ska fälla två gånger per år inte mer.

varför ska dom ge bort hunden bara för att dom separerar? dom ville väl ha hund tillsammans då får någon av dom ta ansvar. annars så har hundar väldigt lätt att anpassa sig men tycker inte det är ett bra alternativ att ge bort hunden bara för det. en jack russel är en väldigt aktiv hund i litet format o behöver mycket motion o stimulans för att mår bra.

8,5 är ink resa.. får kolla upp det där med hur ofta han fäller om det blir aktuellt, vet att min bil inte var snygg invändigt den gången han åkt med iaf..

Att dom ev vill göra sig av med honom beror nog på att hon flyttar till lägenhet och det är "hennes" hund..

Motion skulle jag med behöva mer av:huvet

Har som sagt än så länge bara fått lite pikar om detta och blev väldigt sugen då jag gärna vill ha hund, och den lilla krabáten verkar gilla mig:krama

varför inte då låta hon ta med sig hunden? spelar ingen roll hur man bor så länge man aktiverar hunden rätt o tillräckligt.

skaffa dig en "egen" hund om du nu vill ha hund, som du kan forma som du vill från början.

tycker dock att 8,5 tim är för mycket om du inte har någon som kan hjälpa dig dagligen, finns olika alternativ för det som tex dagmatte eller dagis. men det kostar o beroende på vart du bor olika mycket.

tycker i vilket fall som helst det är kasst av ägarna att vilja lämna bort sin hund, va fan skaffar man en hund om man inte är beredd att ta hand om den livet ut. blir smått irriterad på sånt. en separation är inte skäl nog att göra sig av med hunden, enligt mitt tycke.

Haha nej du.. det är kul med hundar!

8,5 är ink resa.. får kolla upp det där med hur ofta han fäller om det blir aktuellt, vet att min bil inte var snygg invändigt den gången han åkt med iaf..

Att dom ev vill göra sig av med honom beror nog på att hon flyttar till lägenhet och det är "hennes" hund..

Motion skulle jag med behöva mer av:huvet

Har som sagt än så länge bara fått lite pikar om detta och blev väldigt sugen då jag gärna vill ha hund, och den lilla krabáten verkar gilla mig:krama

varför inte då låta hon ta med sig hunden? spelar ingen roll hur man bor så länge man aktiverar hunden rätt o tillräckligt.

skaffa dig en "egen" hund om du nu vill ha hund, som du kan forma som du vill från början.

tycker dock att 8,5 tim är för mycket om du inte har någon som kan hjälpa dig dagligen, finns olika alternativ för det som tex dagmatte eller dagis. men det kostar o beroende på vart du bor olika mycket.

tycker i vilket fall som helst det är kasst av ägarna att vilja lämna bort sin hund, va fan skaffar man en hund om man inte är beredd att ta hand om den livet ut. blir smått irriterad på sånt. en separation är inte skäl nog att göra sig av med hunden, enligt mitt tycke.

Tror nog inte hon vill göra sig av med honom egentligen..
MEN hon jobbar också skift, borta lika länge som jag..
bor mitt inne i "byn" med 2 barn.
Jag bor iaf i villa och har 2min gångväg till stor skog.

Dagmatte är uteslutet här ute i skogen, är som sagt om mamma/bror kan ta hand om honom.
får nog fundera en hel del på det här, vill ju att hunden ska ha det bra.

Hunden tar ingen skada ava att omplaceras.

Känner du att du vill/har tid/ork att ta hand om en hund så gör det.

Jag vill ha husdjur (hund/katt/fågel/vandrande pinne eller whatever, men känner att jag inte riktigt har tid, så jag nöjer mig med att vara katt/hundvakt åt folk jag känner istället.

en jack russel är en väldigt aktiv hund i litet format o behöver mycket motion o stimulans för att mår bra.

Rätt där! Jack russel eller vilken russel som helst är krävande. Hur sällskapliga som helst men en stor hund i litet format. Ett jäkla humör kan de ha också.

Längre än 4-6 timmar skulle inte jag lämna en hund. Redan där känns det risigt men funkar ibland!

Jag vill ha husdjur (hund/katt/fågel/vandrande pinne eller whatever, men känner att jag inte riktigt har tid, så jag nöjer mig med att vara katt/hundvakt åt folk jag känner istället.

Du kan gott skaffa dej en vandrande pinne, den skiter i dej ändå :D

Tror nog inte hon vill göra sig av med honom egentligen..
MEN hon jobbar också skift, borta lika länge som jag..
bor mitt inne i "byn" med 2 barn.
Jag bor iaf i villa och har 2min gångväg till stor skog.

Dagmatte är uteslutet här ute i skogen, är som sagt om mamma/bror kan ta hand om honom.
får nog fundera en hel del på det här, vill ju att hunden ska ha det bra.

Du har ju svaret redan här. Hon jobbar skift och kan inte, på egen hand, ta hand om hunden. Det kan inte du heller om du inte åker hem på lunchrasten eller kan ha med dej den! Alternativt har någon som kan ta ut den på promenix under dagen!

Last edited:
Längre än 4-6 timmar skulle inte jag lämna en hund. Redan där känns det risigt men funkar ibland!
Fördelen med en Jack Russel är att det kan vara relativt lätt att hitta någon gammal tant som själv har haft hund som är villig att gå och rasta den ibland. Iaf så tror jag att fler små tanter skulle ta på sig en Jack Russel än en New Foundland eller liknande.

Fördelen med en Jack Russel är att det kan vara relativt lätt att hitta någon gammal tant som själv har haft hund som är villig att gå och rasta den ibland. Iaf så tror jag att fler små tanter skulle ta på sig en Jack Russel än en New Foundland eller liknande.

Jovars! Så är det såklart. Jack Russel är dessutom väldigt trevliga och skötsamma om de bara har fått en hyfsad uppfostran!

Money is right on the money!
8.5 timmar är verkligen INTE bra för en hund, för det första finns det lag på 5 timmar eller om det är 6. Detta är alltså total tid du får vara från hunden på en dag.
Sen är det sjukt att folk idag bara ser hundar som en mobil eller något. Fan min "lille" bebis är just det, mitt "barn" som jag aldrig skulle kunna tänka mig ge bort!
Jag och tjejen får anpassa oss med jobb o.s.v så att hunden inte är själv mer än 4 timmar per dag.

Även om det är en snäll tanke från din sida är det något du absolut bör vänta med till du har sambo eller liknande så att hundstackarn inte är själv så mycket.

Ja, att leka med en pälslimpa kan va kul ibland, men till skillnad från i princip alla andra hobbies så kan man inte ställa undan hundar om man inte har tid med dom i 2v, det är ett jeffla jobb med dom, varenda dag. Det går inte ens att bara lägga ner 3h varje kväll, det måste ju vara jämnt fördelat över dygnet dessutom :gnissla

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär