Överskridning av bytesintervaller bromsvätska och kylvätska

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Köpte en hoj nyligen där ägaren endast bytt olja. Hojen är 8 år gammal och rullat cirka 2000 mil.

Kommer givetvis byta alla övriga vätskor men min fråga är: behöver jag oroa mig för några permanenta konsekvenser? Tex korrosion på bromskolvar eller något annat problem med kylsystem?
 
Inte troligt - möjligen om hojen stått utomhus året runt (bromsvätska). Kolla att du använder rekommenderad typ av glykol - kan variera beroende på aluminiumlegering i motorn och gärna avmineraliserat/batterivatten
 
Inte troligt - möjligen om hojen stått utomhus året runt (bromsvätska). Kolla att du använder rekommenderad typ av glykol - kan variera beroende på aluminiumlegering i motorn och gärna avmineraliserat/batterivatten
Förvarad i uppvärmt förråd under hela tiden.

Tack!
 
Svar nej. Som ovan skriver, följ rekommendationer så att du väljer rätt typ av glykol och bromsvätska. Vill du vara riktigt duktig så köp en billig olja och varmkör motorn med den innan du byter till rätt olja, samt att du offrar ett filter på detta. Skulle det finnas sot och avlagringar får du bort det mesta den vägen.
 
Vad är det för hoj, fabrikat, modell ?
Det är ju lite olika krav på olja till en luftkyld och vätskekyld motor ... högre luftkyld.
 
Hej!

Köpte en hoj nyligen där ägaren endast bytt olja. Hojen är 8 år gammal och rullat cirka 2000 mil.

Kommer givetvis byta alla övriga vätskor men min fråga är: behöver jag oroa mig för några permanenta konsekvenser? Tex korrosion på bromskolvar eller något annat problem med kylsystem?
jag övertog en 40 år gammal mc, där tidigare ägare haft den ståendes still i 5 år. Jag bytte bromsvätska och kopplingsvätska o verkligen gjorde rent behållaren också. Sedan för en månad sedan så öppnde jag upp behållaren och då vart det en massa brunt slam längst ned i behållaren fast jag vet att jag gjorde rent den noga, jag antar det ligger en massa klet i ledningen som jag inte fick ut när jag bytte bromsvätska. Detta har inte haft någon påverkan på bromsen och ingen av bromsarna ligger på
 
Pumpa igenom ny vätska genom slangar och ok.
När det bara kommer ren vätska är det dags att lufta, då slinker det ut lite mer vätska vilket bara är bra.
Om du ändå ska göra jobbet, köp nya bromsslangar först och byt, 40 år gamla slangar kan plötsligt byta kön o bli backventiler istället. Livsfarligt på riktigt.
Det är inte osannolikt att dina ok behöver rengöring, men det kan du ta i vinter om de funkar nu.
 
Om hojen stått i 40 år är det klokt att göra följande:

1. Köp renoveringssatser till förgasarna och byt allt av gummi.
2. Byt alla (!) bränsleslangar till nya
3. Byt alla bromsslangar till nya
4. Köp renoveringssatser till huvudbromscylindrar och bromscylindrar samt givetvis nya belägg. Trumbroms kan du låta vara.
5. Byt gaffeloljan
6. Byt motorolja och filter, luftfilter och ev bränslefilter. Växellådsolja om du har separat sådan.
7. Byt till nya däck. Mycket viktigt.
8. EVENTUELLT OM DET FINNS Drivpaket nytt. :D

Det du gör då förutom att lära känna din hoj bättre är att du vågar lita på hojen när du sedan kör med den. Det är absolut några tusenlappar och ett antal timmars jobb men det är förenat med risker att köra hoj och därför klokt att se till att dessa hålls i schack.

Dessutom är det jäkligt kul att mecka hoj!
 
Last edited:
Om hojen stått i 40 år är det klokt att göra följande:

1. Köp renoveringssatser till förgasarna och byt allt av gummi.
2. Byt alla (!) bränsleslangar till nya
3. Byt alla bromsslangar till nya
4. Köp renoveringssatser till huvudbromscylindrar och bromscylindrar samt givetvis nya belägg. Trumbroms kan du låta vara.
5. Byt gaffeloljan
6. Byt motorolja och filter, luftfilter och ev bränslefilter. Växellådsolja om du har separat sådan.
7. Byt till nya däck. Mycket viktigt.
8. Drivpaket nytt.

Det du gör då förutom att lära känna din hoj bättre är att du vågar lita på hojen när du sedan kör med den. Det är absolut några tusenlappar och ett antal timmars jobb men det är förenat med risker att köra hoj och därför klokt att se till att dessa hålls i schack.

Dessutom är det jäkligt kul att mecka hoj!
8. Kedjekonvertera den gamla kardan-CBX 600an. 😉😎👍
 
Ja, på en luftkyld är det otroligt viktigt att man byter kylmediet väldigt ofta :mattias
Såja såja, jag säljer segelbåtsbränsle 200:- dunken. 5 liter.
Kan öka sortimentet med kylmedel till lufkylda motorer.
 
Jag har haft hojar som har oljekylare, och luftkylning.
Och till dom handlar du kylmedel ? Jag handlar olja. Vi är olika.
För några år sedan kollade jag en BMW R90S. Tillvekad omkring 1975. Någonstans på hojen stod det att över X grader (jag uppfattade som utomhus ) rekommenderades SAE 40 olja i motorn. Jag har aldrig sett en liknande rekommendation på en vätskekyld hoj.
Men jag har ju inte sett så mycket. :rodnar
 
Last edited:
Och till dom handlar du kylmedel ? Jag handlar olja. Vi är olika.
För några år sedan kollade jag en BMW R90S. Tillvekad omkring 1975. Någonstans på hojen stod det att över X grader (jag uppfattade som utomhus ) rekommenderades SAE 40 olja i motorn. Jag har aldrig sett en liknande rekommendation på en vätskekyld hoj.
Men jag har ju inte sett så mycket. :rodnar
Du kanske skulle läsa det där lilla häftet med instruktioner som man får med fordon.
Det är i den det återfinns vanligtvis, snarare än på fordonet.
 
Hade en hoj som bromsen tog högre å högre.
Till slut var det inge spel alls.
Efter lite frågor med expertisen kom jag fram att byta bromsvätska.
Efter det helt perfekt
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top