Överskrida belastningsindex?

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
göteborg
Hoj
hojlös :(
Hej, prata lite med några igår och kom in på det här med belastningsindex för däck, en hade problem att hitta lite smalare däck med bra belastningsindex och undrar därför hur noga det måste följas.

Siffrorna är fiktiva men hoj+förare har 170kg vikt på bakhjulet, hojen körs aldrig snabbare än 110km/h och i storstaden går det för det mesta 70km/h eller lägre.
Däck byts när det har skador, torrsprickor eller börjar bli slitet.

Kan man komma undan att köra med högre vikt än belastningsindex på ett däck om det har hastighetsindex(180km/h) en bra bit högre än vad hojen ens är kapabel till eller spelar hastighetsindex inte nån roll?
Mvh Hatarvinter

Tillagt.
En av deltagarna påstår ihärdigt att belastningsindex kan man bortse från helt och hållet(varför skulle belastningsindex finnas om det inte betydde något?) så har du en bra källa så posta gärna en länk till den.
 
Last edited:
Din kompis är en idiot. Man kan inte bortse från belastningsindex även om dom har goda säkerhetsmarginaler.

Visst kommer man sannolikt undan om man överskrider index, särskilt om man håller låg fart så däcket inte går varmt och om det sker tillfälligt. Men man tar en risk vilket kanske är ok om man tillfälligt ska transportera nåt tungt. Men för den som chansar kontinuerligt så är det bara en tidsfråga innan det osannolika sker.
 
Mer en kompis bror men jo, lite mytomanvarning på snubben så ifrågasätter typ allt som sägs ;)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top