Översättare,ett riktigt yrke?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Det värsta jag vet i översättningsväg är när de översätter "miles" till mil rakt av.

ex:
"...7 miles away..." -> "...7mil bort..."

Samma sak med ft. och lbs.

Allting i Amerika är alltid 10,100,eller 1000 miles bort.
Nåt annat avstånd finns inte.

Jag tror på fullaste allvar att min 57-årige pappa som inte kan engelska för fem öre, skulle göra det bättre än de förbannade jävla jonen på Discovery-channel :mad:

Frågor som avgör om Pappa får lön:
Är det Discovery Channel som producerat programmet?
Är det Discovery Channel som översatt programmet?

Jag hörde någon som berättade vad de betalar för att få ett TV-program översatt och sedan dess förstår jag varför kvalitén är så låg.

Sant, men det har ju hänt mer än en gång att någon av fiskar"gubbarna" försvunnit när båten legat vid kaj och kaptenen fått lösa ut snubben på sheriffens kontor för att han varit full och dum. Det tycker jag verkar liiite WT. :D

Vart är världen på väg när hårt arbete är WT? DEt är väll så långt från trash det kan bli? De fyller ju fan så mycket större funktion än många kontorsanställda, som för övrigt brukar vara dom största svinen krogen.

Kan vi inte bara enas om att allt från usa är fördummande och att allt fördummande är WT?

Sen är väll egentligen definitionen på WT Värdelöst pack som inte borde få exictera då dom uppenbarligen inte kan ta hand om sig själva ens..

Sen e jag ganska säker på att den som översätter till svenska inte är svensk utan har det som sjutonde språk, iof inget försvar för ett dåligt jobb men en förklaring

Last edited:
Frågor som avgör om Pappa får lön:
Är det Discovery Channel som producerat programmet?
Är det Discovery Channel som översatt programmet?

Skiter jag fullständigt i, de ska ge fan i att köpa in program som en idiot har textat, så enkelt är det.

Skiter jag fullständigt i, de ska ge fan i att köpa in program som en idiot har textat, så enkelt är det.

Det är väl de själva som köper in textningen?!
De köper väl in ett program för visning på alla sina nationella kanaler och därefter översätter de för de länder som normalt sett kör med undertexter. Ofta låter man den som tar minst översätta...

Jag hörde ett inslag på radio som handlade just om översättningsyrket. Där sa de bland annat att en långfilm, avsedd för bio, ger ca 3000:- till översättaren.

Bara för att TITTA på en 2 timmar film hade det konsultföretag jag jobbar på fakturerat ca 2000kr....

3000kr för en långfilm ger ingen hög timlön om du lägger ner det som krävs för att fånga upp alla naynser i språket, välja rätt översättning för rätt sammanhang, slå upp all slang, slå upp alla facktermer och sedan lyssna gång på gång på de ställen där replikerna är väldigt otydliga...

Och om en långfilm för bio ger 3000:- kan du ju tänka dig vad ett avsnitt av "Deadliest Catch" ger översättaren.

Det är väl de själva som köper in textningen?!
De köper väl in ett program för visning på alla sina nationella kanaler och därefter översätter de för de länder som normalt sett kör med undertexter. Ofta låter man den som tar minst översätta...
Ingen aning, jag har inte påstått något annat men oavsett vilket så ska de ge fan i att sända sånt skit som en apa har översatt genom att klicka på lite tangenter och sen fått en banan för jobbet.

3000kr för en långfilm ger ingen hög timlön om du lägger ner det som krävs för att fånga upp alla naynser i språket, välja rätt översättning för rätt sammanhang, slå upp all slang, slå upp alla facktermer och sedan lyssna gång på gång på de ställen där replikerna är väldigt otydliga...

Nej, men tänk om man är halv-amerikan, då är det säkerligen inget större jobb och då gör man det nog rätt fort. Då är det ju inga fel att få 3000:- för att översätta lite film, det är väl knappast han som sitter och gör timelines på grejjerna utan det gör väl en tekniker sen?

Nej, men tänk om man är halv-amerikan, då är det säkerligen inget större jobb och då gör man det nog rätt fort.

Jag är rätt flytande på bägge språken och nog skulle det ta betydligt längre tid att skriva ihop text än det tar att se filmen/programmet. Skall det sedan bli någon sorts kvalité på det, d v s missa syftningsfel o s v, då får man nog dubbla eller tredubbla den tid det varar. Skall man göra en snygg "boköversättning" och verkligen gå in för att fånga nyanser, då måste man börja tänka efter och då rasslar tiden iväg.

Kan man sitta och råöversätta från nerskriven dialog på originalspråket kan man köra översättningsprogram och då går det avsevärt snabbare. Dock blir risken att man missar lite direktöversättningar här och var. Brandväggar och sånt.

Sedan kan man sitta och översätta enligt diverse halvidiotiska standarder för teknisk text på engelska. Då tar det en hel jävla dag för en paragraf och blir ändå obegripligt... ungefär... :huvet

Såg ett avsnitt häromdagen på Discovery när jag gav grabben välling. Tror det var "Så funkar det". Är iaf en svensk berättarröst som är helkass. De var hos Monroe och kollade in tillverkning av stötdämpare. Killen avslutade med: "och så byggs en stötfångare" :död

"Femmans växel" på Discovery nu.

Bugatti Beyron kör Nürburgring på 7.40

Ny modell som jag missat? :huvet

En kompis jobbar som översättare. Tydligen får man betalt per minut programtid. P-rullar är mest eftertraktat att översätta; inte så mycket snack och svåra begrepp.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg