Översättare,ett riktigt yrke?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

sportbike

Guest
Slötittade på ett program från US of A där man renoverar och bygger om bilar.
Har många gånger retat mig på att man som översättare inte tar reda på vad saker och ting kallas på svenska.
Till exempel:
Firewall,som vi kallar torpedvägg,får heta "eldvägg".
Driveshaft,som är en drivaxel,kallar man "kör-skaft".
Steeringcolumn,alltså rattaxel,blir "styrstång".
Bodyshop,"kropps-affär"
Finns mycket mer,men man undrar ju hur dom tänker,skulle jag bara hittepå saker på jobbet skulle jag va ledig för jämnan.

Jag tror på fullaste allvar att min 57-årige pappa som inte kan engelska för fem öre, skulle göra det bättre än de förbannade jävla jonen på Discovery-channel :mad:
Men antagligen så är det ingen människa som översätter, det kan det inte vara. De måste ha nån form av dator :näsblod

Ibland när jag tittar på serier så kör jag med svensk textning bara för att se alla roliga felöversättningar de kommer med. :D

Jag tror på fullaste allvar att min 57-årige pappa som inte kan engelska för fem öre, skulle göra det bättre än de förbannade jävla jonen på Discovery-channel :mad:
Men antagligen så är det ingen människa som översätter, det kan det inte vara. De måste ha nån form av dator :näsblod
Det får vi verkligen hoppas. Översättningskvalitén har blivit så dålig att det bara stör, bättre att klicka bort skiten.

Heavy water plant - Tung vatten växt

Detta i ett program som handlade om försöken att spränga Norsk Hydros fabrik i Rjukan i Norge under andra världskriget.

Onm ni står ut med att titta klart på skitprogrammet så står det efteråt vem som har översatt.

Maila henne era synpunkter!

En gång för länge sen när jag såg en film hade översättaren översatt
"makeup sex" till sminksex.. :confused: :va

Det var iaf hysteriskt roligt när vi såg filmen :D:D

Jag gissar att hon får betalt per avsnitt hon översätter. Då får man ju mer fritid om man gissar vilt istället för att kolla upp tekniska beskrivningar man inte har en aning om vad det betyder.

Jag gissar att hon får betalt per avsnitt hon översätter. Då får man ju mer fritid om man gissar vilt istället för att kolla upp tekniska beskrivningar man inte har en aning om vad det betyder.

Förvisso, men det skadar ju inte att ha hjärnan inkopplad medans man jobbar.

Vissa ord är ju bara tagna ur luften.

Förvisso, men det skadar ju inte att ha hjärnan inkopplad medans man jobbar.

Vissa ord är ju bara tagna ur luften.

Det e väl nån BlondinBella typ som sitter där: -Fire...ja det betyder ju eld....wall betyder vägg......det här va ju sjuuuukt lätt juh!! Mmmhihihihi.

:brinnerup

Vet en som jobbade som översättare för TV. Kroniskt arbetslös tonårsmamma i partysvängen som satt och fixade sånt vid datorn hemma parallellt med tungt deltagande i diverse nät-communities och en SMS-frekvens om ca sju meddelanden i minuten.

Nuff said?

De där bil- och hojprogrammen är riktigt WT. Om WT för WT.

Jag erkänner, har kollat på några avsnitt i tidernas begynnelse, men vad handlar de egentligen om? Far & son är arga och kastar saker. Son är sen till jobbet. Bygget sent. Stereokillarna drar i fetaste basen och en plattskärm.

Hur orkar man med att kolla på den skiten!?

De där bil- och hojprogrammen är riktigt WT. Om WT för WT.

Jag erkänner, har kollat på några avsnitt i tidernas begynnelse, men vad handlar de egentligen om? Far & son är arga och kastar saker. Son är sen till jobbet. Bygget sent. Stereokillarna drar i fetaste basen och en plattskärm.

Hur orkar man med att kolla på den skiten!?

Jag har bara följt en serie hittills vad jag kan minnas. Det är "Deadliest Catch". Jag tycker det är sjukt intressant att se tüffa pissblöta grabbar slita arslet av sig i minusgrader och blåst.

Vore det inte för att det var på en båt skulle det vara mitt drömjobb :gnissla

Jag har bara följt en serie hittills vad jag kan minnas. Det är "Deadliest Catch". Jag tycker det är sjukt intressant att se tüffa pissblöta grabbar slita arslet av sig i minusgrader och blåst.

Vore det inte för att det var på en båt skulle det vara mitt drömjobb :gnissla

Där har vi ju riktigt WT-killar. Men fy fan va hårda killar det e.

Där har vi ju riktigt WT-killar. Men fy fan va hårda killar det e.

Jag vet inte riktigt om jag törs hålla med.

Det är inte vilket slödder som helst som skulle klara 18/6 timmars pass med de där förhållandena. Dock kräver det inte någon enorm hjärna.

Ena båten var ju en man kort och fick dålig fångst och var uppe i 30h pass och 8h sömn :näsblod
Känns som det är då olycksstatisiken riskerar att försämras lite.

min mamma kolla mycket på film o då får hon tag på filmer som är dubbade på polska. man kan välja så dom pratar eller om man vill ha text. det är lika roligt vilket som för det stämmer aldrig överrens med det vad dom säger på i filmen. ibland jävligt irriterande ibland galet roligt. som tur är är det väldigt sällan jag kollar på film, och ännu mer sällan min mammas svarta marknaden import dvds. :D:D

Jag vet inte riktigt om jag törs hålla med.

Det är inte vilket slödder som helst som skulle klara 18/6 timmars pass med de där förhållandena. Dock kräver det inte någon enorm hjärna.

Ena båten var ju en man kort och fick dålig fångst och var uppe i 30h pass och 8h sömn :näsblod
Känns som det är då olycksstatisiken riskerar att försämras lite.

Sant, men det har ju hänt mer än en gång att någon av fiskar"gubbarna" försvunnit när båten legat vid kaj och kaptenen fått lösa ut snubben på sheriffens kontor för att han varit full och dum. Det tycker jag verkar liiite WT. :D

Ännu värre än felaktig textning är när den engelska berättarrösten ersätts av en svensk. Är det bara textat på svenska hör man fortfarande vad som verkligen sägs och menas, om det bara pratas på svenska får man sitta och gissa vad sjutton det egentligen pratas om...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg