Överlevde mitt batteri?

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
Gjorde hojen klar för sommaren i går, och innan jag la mej satt jag batteriet på laddning, problemet är att idag insåg jag att jag laddat batteriet med 6amp i 10 h, batteriet ligger på 3 amp. Är de bara att sätta tillbaka de eller vad har hänt? Kan jag skada nånting påhojen om jag sätter tillbaka de? Eller är de bara batteriet jag kan ha skadat?

Måste få ett bra svar, vill kunna provköra hojen snart.
 
Saabmosare skrev:
Gjorde hojen klar för sommaren i går, och innan jag la mej satt jag batteriet på laddning, problemet är att idag insåg jag att jag laddat batteriet med 6amp i 10 h, batteriet ligger på 3 amp. Är de bara att sätta tillbaka de eller vad har hänt? Kan jag skada nånting påhojen om jag sätter tillbaka de? Eller är de bara batteriet jag kan ha skadat?

Måste få ett bra svar, vill kunna provköra hojen snart.

batteriladdaren brukar ju sjunka vart efter batteriet blir fullt....

laddar man hårt kan de ju koka å alla möjligt men montera på skiten å se glad ut du, tror inte du kommer göra skada på cykeln.
 
Gjorde samma sak med mitt batteri..
Det fungerar.

Mitt kokade lite svagt men det fungerar iallafall.

Dom kostar vell inte så mycket endå?
200kr?
 
Laddade du batteriet med 6A eller med en laddare som kan ge ut 6A? Det är otroligt stor skillnad, 6A (2C i detta fall) är en otroligt stor laddström som rätt troligt fått batteriet att koka ur. En 6Ah laddare däremot kan köra allt mellan 0A och 6A till acken, innan den börjar sänka spänningen tydligt.
Ifall fallet är det senare, har du 50% chans; antingen har batteriet kokat sönder eller så har det haft passligt hög resistans = låg laddström in i den.

Hur det är lär du märka snabbt, håller den laddning eller ej?
 
MarcusG skrev:
Laddade du batteriet med 6A eller med en laddare som kan ge ut 6A? Det är otroligt stor skillnad, 6A (2C i detta fall) är en otroligt stor laddström som rätt troligt fått batteriet att koka ur. En 6Ah laddare däremot kan köra allt mellan 0A och 6A till acken, innan den börjar sänka spänningen tydligt.
Ifall fallet är det senare, har du 50% chans; antingen har batteriet kokat sönder eller så har det haft passligt hög resistans = låg laddström in i den.

Hur det är lär du märka snabbt, håller den laddning eller ej?


Låter som om de bara är att testa och se om de funkar eller inte, som sagt ovan kostar dom ju inte så farligt mycket, 180:- för att vara exakt. Laddade den med billaddaren utan at tänka mej för, den visade att den ladade 6amp hela tin. så vi får väll se hur de blir, tackar för hjälpen iaf. :)
 
Ok. Har man bara en billaddare och vill ladda en MC-ack billigt kommer här ett tips:

Köp några dioder hos någon elektronikbutik, t.ex. Elfa. De kostar inte många kronor/st. Kom ihåg strömtåligheten de bör ha. En Amperemeter kommer också till hands, ifall laddaren ej har det.

Börja med att koppla t.ex. tre dioder i serie med acken. Kolla på laddarens Amperemeter (eller koppla multimetern i serie med kretsen) och läs av värdet. Är det mellan 0.2C och 0.5C är allt lugnt (0.2C = 0,2*kapaciteten i Ah). Är laddströmmen för stor, lägg till en diod. Är den för liten (som den blir iallafall efter några tiotals minuter till några timmar), ta bort en diod. Fortsätt tills spänningen över acken är litet under 14V. Mät spänningen då du tagit bort laddkablarna och väntat några tiotals minuter.

Har man laddaren och multimetern kostar det typ 20kr för en näve dioder. Multimetrar får man för 100kr, tom billigare. Det viktiga är att den har likströmsmätning samt likspänningsmätning. Resistansmätning kommer inte heller till skada om man vill felsöka hojjens elsystem.

EDIT: Lägger till att det INTE är lysdioder det handlar om utan dioder. T.ex. likriktardioder blir fina, då de har ett framspänningsfall på 0.5-0.8V.
T.ex. 1N4004 klarar 1A och kostar 0,05 euro/st. 1N5401 klarar 3A och kostar 0,15 euro/st.
 
Last edited:
MarcusG skrev:
Ok. Har man bara en billaddare och vill ladda en MC-ack billigt kommer här ett tips:

Köp några dioder hos någon elektronikbutik, t.ex. Elfa. De kostar inte många kronor/st. Kom ihåg strömtåligheten de bör ha. En Amperemeter kommer också till hands, ifall laddaren ej har det.

Börja med att koppla t.ex. tre dioder i serie med acken. Kolla på laddarens Amperemeter (eller koppla multimetern i serie med kretsen) och läs av värdet. Är det mellan 0.2C och 0.5C är allt lugnt (0.2C = 0,2*kapaciteten i Ah). Är laddströmmen för stor, lägg till en diod. Är den för liten (som den blir iallafall efter några tiotals minuter till några timmar), ta bort en diod. Fortsätt tills spänningen över acken är litet under 14V. Mät spänningen då du tagit bort laddkablarna och väntat några tiotals minuter.

Har man laddaren och multimetern kostar det typ 20kr för en näve dioder. Multimetrar får man för 100kr, tom billigare. Det viktiga är att den har likströmsmätning samt likspänningsmätning. Resistansmätning kommer inte heller till skada om man vill felsöka hojjens elsystem.

EDIT: Lägger till att det INTE är lysdioder det handlar om utan dioder. T.ex. likriktardioder blir fina, då de har ett framspänningsfall på 0.5-0.8V.
T.ex. 1N4004 klarar 1A och kostar 0,05 euro/st. 1N5401 klarar 3A och kostar 0,15 euro/st.


aa eller så köper man bara en MC laddare för 69,90 på biltema... :tungan
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top