Överladda Mikuni CV förgasare

Bjyrnen

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2015
Ort
Linköping
Hoj
1982, Kawazaki GPZ750
Jag har googlat runt o försökt hitta hur man ska göra för att få cv förgasare att funka med överladd. Vad jag har hittat och förstått så är det "bara" att dra slangar från plenumet till "undersidan" och "översidan" av membranets ventilation i förgasaren och ett pitot-rör till flottörhusets ventilation. Men nu är det så att jag har bara flottörhusventilationen på mina Mikuni förgasare som sitter på en Kawasaki GPZ 750 -82, eventuellt att det är en ventilation till membranets "undersida" också. Någon som vet om det kan funka att bara köra med bränslepump och koppla på laddtrycket till flottörhuset? Funderingar och idéer är varmt välkomna :D

Förgasare 1.jpg

Förgasare 4.jpg
Den här ventilationen mynnar precis efter spjället. Men går också via choken till undersidan av membranet.

Förgasare 2.jpg

Förgasare 3.jpg

20160205_130204787_iOS.jpg

20160205_130154814_iOS.jpg

Kom med tankar och förslag :tummenupp
 
Du funderar kanske lite för mycket på detaljer, fundera istället på hur du kan få förgasarna att "inte veta" att de är överladdade - för då behöver du inte ändra bestyckning, flottörhöjd eller trottelnål alls.

T.ex. "luft in här höjer trotteln" är egentligen "när undersidan av trotteln får vakum höjs trotteln pga av den stora membranytan och undertrycket på undersidan av membranet ventileras här".
 
Du måste ha tryck från plenum till ovansida trottel. Trycksättning flotörhus tar du tryck från pitotrör som du sätter i tryckröret från turbo "innan" plenum på en raksträcka! Och lika viktigt så måste du ha en tryckstyrd bränsletrycksregulator som ska ha styrtryck från plenum.
 
Ja största delen av registret kommer ju förgasarna funka som vanligt med vakum. Jag räknar med att få över atmosfärstryck vid ganska högt varvtal. Om man då har det dynamiska trycket in i flottörhuset så soppan vill "pressas upp" när nålen rör sig uppåt, och turbon vill blåsa in luft med övertryck i kanalen som "lyfter" trotteln (undersidan av membranet). Det borde kunna funka med bara höjt bränsletryck och dynamiskt tryck i flottörhuset. :va
 
Håller med Anders, du måste "lura" förgasarna att tro att allt är som vanligt. Gör du det rätt kan du ladda tills förgasarna spricker men det är högst troligt att nåt annat ger upp innan. Tryck på ovansidan membranen får du genom hålen i trottlarna om jag inte minns helt fel. Du MÅSTE ha en tryckregulator till bränslepumpen annars kommer du dränka både motorn och garagegolvet strax innan hela skiten tar eld:tummenupp Testa typ 0,15-0,2 bar bränsletryck på tomgång. Det finns en del skrivet i turboforat ang. detta.

Det är inte laddtrycket i sig som ska lyfta trottlarna utan man ska alltså bibehålla samma förutsättningar som förgasaren har på en icke överladdad motor. Att förgasaren jobbar under övertryck spelar ingen roll så länge det är rätt gjort.
 
Last edited:
Led in luft från tryckboxen över o under membranet, dvs ner i flottörhuset.
Använd elektrisk bränslepump o tryckregulator som trycksätts från plenum.
Om det går snålt kan man ta tryck till btr närmre turbon. Förgasaren blir då "dopad" dvs ger mer soppa vid laddtryck.
Det får man testa sig fram o även anslutningen in i tryckrör ger olika tryck. Ett rakt rör ut 90 grader ger ganska normalt tryck. Ett 45 grader in mot flödesriktningen ger i regel för högt tryck.
 
Trycket till flotörhusen måste tas från pitotrör innan plenum INTE FRÅN PLENUM!
Man kan med fördel göra pitotröret ställbart i sidled för då kan man öka o minska övertrycket i flotörhuset. De ger samma fenomen som att bestycka om förgasarna så de är en väldigt bra extra modd.

De finns bilder på detta ställbara pitotrör i någ tråd på turboforumet. Jag rek trådskaparen att ställa frågorna i turboforumet.
 
Boost 3, varför måste det tas innan. Isf gäller det bara cv förgasare. Det beror ju isf på att man vill ha högte tryck i flottörhus s.k. doping.
Annars med samma tryck över/under membran fås normal funktion.
Har kört det på andra förgasare.
 
Man tar alltid trycket till flotörhus från ett pitotrör innan plenum vare sig de är vacumfuggar eller vanliga fuggar. Jag har aldrig sett någon annan byggteknik som funkar bra. Jag körde vanlig flaslide mikuni på min Turbo xr650r och tog först trycket till flotörhuset från pitotrör precis innan plenum som de flesta gör. Men de va inte optimalt på den hojen för den boggade blöddrade flödade över en aning just vid övergång till turbotryck.
Jag flyttade då pitotröret närmare turbon, jag satt pitoten i själva utloppet på turbon. Då slutade den flöda och bestyckningen blev nära org bestyckning och inte en miss/bogg.

På vilken motor tog du tryck till flotörhuset från plenum,, de måste vara någon bilmotor antar jag?
 
Det är stromberg o pierburgförgasare på volvomotorer. Det funkar där men blir nog bättre med lite dopning.
Ska dock förgasaren jobba under normalt förhållande ska det ju vara samma tryck under som över. Att ta tryck vid turbon ska ge högst tryck dvs maximal dopning.
Man kan även leda tryck till btr från turbon ist för från plenum för ca 0,1bars högre bränsletryck vid ladd.
Tryckfall genom intercooler när man har det är dessutom ca 0,1 bar. Har alltid tagit trycket efter ic.
 
Väldigt tacksam för alla svar!
Men bara så jag har fattat rätt. Trycksätta på ovansidan av membranet genom hålen i trotteln... Då är det ju bara ansluta förgasarna till plenumet?
Och trycksätta undersidan gör man ju genom den avlånga kanalen som jag har med på en av bilderna (tryck in här så lyfter trotteln)?
Pallar flottörerna att stänga bränslet även med bränslepump? visst man ska ju ha BTR så det inte blir högre bränsletryck än något hekto men ändå? :va
 
Pallar flottörerna att stänga bränslet även med bränslepump? visst man ska ju ha BTR så det inte blir högre bränsletryck än något hekto men ändå? :va

Då bränsleregulatorn (1:1) ställs in att ge ett övertrycktryck 0,1 till 0,2 bar kommer flottörnålen att enbart se max 0,2 bars övertrycktryck. Problem uppstår bara då du typ laddar +5 bar då flottören kollapsar.
 
Det kan vara lite jävligt med grundtrycket men någonstans mellan 0,1-0,35 bar funkar.
Jag hade två förgasare o därmed två nålventiler.
Nästa ggn ska jag testa bygga med tre förgasare men bygga eget flottörhus med endast en nålventil o hoppas det funkar bättre. Då kan man göra huset lite större så soppan räcker till även om man fyller på "sakta".
Ska själv turbomata cv förgasare med på min gixxer 1100 så småningom!
 
Sen måste du täta bränsleanslutningarna, annars kommer det läcka som ett såll. Snikna enkla varianten-epoxy utifrån, krångliga varianten; svarva nya anslutningar så du kan ha o-ringar som tätar i förgasaren.

Det finns ett antal byggtrådar i turboforumet där svaren på alla dina frågor finns, läs gärna där.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top