Överladda de tidiga GS motorerna?

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
zx7r
Skiljer sig motorerna mellan Suzukis GS modeller kontra GSX?.
Vet av en GS750 -79, och frågan är om det är ett bra utgångsobjekt?
Tanken är ju inte att bygga någon raket. Men ändå.

Finns mkt. info om GSX med turbo. 1100 motorn är ju populär att bygga på, är lillebror 750 lika stabil?

Nu finns det väl risk för att man blir lynchad här inne. Men jag har sökt.

Hjälp uppskattas!
/MVh Simon.

Torde väl inte var någon större skillnad.
Nackdelen är väl att de är gamla = behov av renovering.
Man vill ju inte utsätta en motor som redan är på upphällningen för dubbelt effektuttag, den vill nog helst ta det lite lugnare :tungan
Men, är den fräsch så....
Sitter det inte rakskurna primärdrev på de därninga tidiga GS:arna? Det är till och med en fördel :tummenupp

Biker66 skrev:
Torde väl inte var någon större skillnad.
Nackdelen är väl att de är gamla = behov av renovering.
Man vill ju inte utsätta en motor som redan är på upphällningen för dubbelt effektuttag, den vill nog helst ta det lite lugnare :tungan
Men, är den fräsch så....
Sitter det inte rakskurna primärdrev på de därninga tidiga GS:arna? Det är till och med en fördel :tummenupp

Tjena!

Ja de flesta är nog lite lessna vid det här laget :)
Så en genomgång är nog en förutsättning. Tanken är väl mest att göra en stdandard renovering +kompsänkning.

Det jag funderar över är hur kolvar/stakar, koppling och transmission håller?

Tack för det gubbar. Det låter inte så tokigt. Är det i princip samma motor som hängde kvar till GSX'en då?

GS 750 -79 ? Något slöare finns inte! Fråga mej, jag har/hade en.
Jag blev omkörd av ALLA, ända tills GSX1100 motorn åkte in i ramen.
/Kenneth

Bifogat

• SuzukiV1.jpg
    SuzukiV1.jpg
    22.8 KB · Visningar: 152
andersbrink skrev:
Bara du svetsar veven håller den för minst den dubbla effekten.
Nu är jag road av att lära mig vad "svetsa veven" innebär. Har bara skruvat med dieslar över 8L och tvåtakts 125-or så detta är ett begrepp jag inte varit i kontakt med innan

GSRecycle skrev:
GS 750 -79 ? Något slöare finns inte! Fråga mej, jag har/hade en.
Jag blev omkörd av ALLA, ända tills GSX1100 motorn åkte in i ramen.
/Kenneth

He he, ja nått sånt vill man ju inte utsätta sig för :tomten
Med överladdning borde den ju bli lite roligare iallafall.

Finns väl vassare hojar att utgå ifrån, men grejen är att de ligger hyffsat i kurs (~10k). I princip det enda syfte den ska fylla är att agera försökskanin åt mig, har aldrig byggt turbo-hoj tidigare.

Vad ligger originaleffekten på förresten?

bobcat skrev:
Nu är jag road av att lära mig vad "svetsa veven" innebär. Har bara skruvat med dieslar över 8L och tvåtakts 125-or så detta är ett begrepp jag inte varit i kontakt med innan
Vevens delar i de gamla GS/GSX-rovorna är ihoppressade.
Man lägger svetssträngar i skarvarna och slipper råka ut för att veven slår sig när man nyttjar motorn lite ambitiöst...

Jag hade själv en GS 750 runt -83 nån gång, tämligen o-pigg och vilt wobblande :tuttar genom Europa men en pålitlig hoj med snygga linjer. Om jag inte minns fel hade Tesse König en turbo-laddad dito vid samma tid. Försök att få tag på honom. Han har tävlat framgångsrikt i flera RR-klasser och är en erfaren mek. Sist jag hörde talas om honom hade han nån MC-verkstad i Sthlm nånstans.
Good Luck :tummenupp

ZERO-Fighter skrev:
Jag hade själv en GS 750 runt -83 nån gång, tämligen o-pigg och vilt wobblande :tuttar genom Europa men en pålitlig hoj med snygga linjer. Om jag inte minns fel hade Tesse König en turbo-laddad dito vid samma tid. Försök att få tag på honom. Han har tävlat framgångsrikt i flera RR-klasser och är en erfaren mek. Sist jag hörde talas om honom hade han nån MC-verkstad i Sthlm nånstans.
Good Luck :tummenupp

Tack för tipset. Men jag börjar titta åt en 1100 istället. Det skadar ju inte om hojen blir snabb också när man är färdig :D

Biker66 skrev:
Vevens delar i de gamla GS/GSX-rovorna är ihoppressade.
Man lägger svetssträngar i skarvarna och slipper råka ut för att veven slår sig när man nyttjar motorn lite ambitiöst...

Är det inte stor risk att den slår sig då, iom att det krävs väl skapligt med pulver på svetsen med så mycket gods?

Kanske lär ha en fixtur:) ?

Jonathan skrev:
Är det inte stor risk att den slår sig då, iom att det krävs väl skapligt med pulver på svetsen med så mycket gods?

Lämnar du jobbet till en seriös firma/mek får du tillbaka en perfekt balanserad och skottsäker vev :tummenupp . En rekommendation är att svetsa veven det första du gör när du tänker trimma.
Risker finns alltid: Är det inte stor risk att man slår sig när man klotar...? :va

Först lagrar man om veven och pressar sen ihop den. Sen balansering, svetsning och sist riktar man den. Motospeed har gjord den typen av operation på vevaxlar sen tidernas begynnelse.

Jonathan skrev:

andersbrink skrev:
Först lagrar man om veven och pressar sen ihop den. Sen balansering, svetsning och sist riktar man den. Motospeed har gjord den typen av operation på vevaxlar sen tidernas begynnelse.

Min vev är där just nu för byte av en släng, lager och stake. Kommer att bli perfekt som vanlig fast det är lite pyssligt att bryta de gamla svetsarna.

ZERO-Fighter skrev:
Lämnar du jobbet till en seriös firma/mek får du tillbaka en perfekt balanserad och skottsäker vev :tummenupp . En rekommendation är att svetsa veven det första du gör när du tänker trimma.
Risker finns alltid: Är det inte stor risk att man slår sig när man klotar...? :va

Aha. Okej :tummenupp

Jo iof, men det beror väl lite på vem som sitter bakom styret :hihi

andersbrink skrev:

Har du någon pejl på hur mycket kalaset kostar?
Totalrep av veven alltså, inklusive grejor.

Bonusfråga:
Kopplingen slirar ju lätt på dessa modeller, vad kostar en förstärkt dito, och vart får man tah på en? (Gäller GSX 750 primärt)

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage