Överlåta hyreskontrakt?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag har fått ett erbjudande av en kompis om att få hans förstahandskontrakt om jag vill! Braaa, tänkte jag, men har nu klurat och kommit fram till att det är nog omöjligt.. Jag har inget att byta med och jag är inte så sugen på det här med falska papper och dyl.
Finns det nåt man kan göra? Dessutom är det HSB som äger bostäderna.

juha01 skrev:
Jag har fått ett erbjudande av en kompis om att få hans förstahandskontrakt om jag vill! Braaa, tänkte jag, men har nu klurat och kommit fram till att det är nog omöjligt.. Jag har inget att byta med och jag är inte så sugen på det här med falska papper och dyl.

Skriv dig hemma hos honom. Sen går ni hand i hand till HSB och säger att ni ska flytta isär och lägenheten ska skrivas över på dig. Kanske funkar :va

juha01 skrev:

Måste man ha något att byta med? Jag fick ta över förstahandskontraktet på min lägenhet från min farbror utan nåt krångel. Men jag har en privat hyresvärd, så det kanske är annorlunda? Dessutom så hyrde jag den i andra hand i ett halvår först också.

Last edited:
WestW skrev:
Skriv dig hemma hos honom. Sen går ni hand i hand till HSB och säger att ni ska flytta isär och lägenheten ska skrivas över på dig. Kanske funkar :va

Ne det tror jag inte funkar,
Att han bor där som inneboende hjälper inte.

Men hade båda stått som sammanboende på förstahandskontraktet hade det nog kanske fungerat.

vet inte säkert.
:gnissla

Du får helt enkelt låtsas att du och din kompis är bögar och att ni vill flytta ihop, skriver er tillsammans på kontraktet och sen "flyttar ni isär" en månad senare och du tar över lägenheten. Kanske blir ni tvungna att hångla lite offentligt men vad gör man inte för att få en lägenhet?

Coola Ola skrev:
Du får helt enkelt låtsas att du och din kompis är bögar och att ni vill flytta ihop, skriver er tillsammans på kontraktet och sen "flyttar ni isär" en månad senare och du tar över lägenheten. Kanske blir ni tvungna att hångla lite offentligt men vad gör man inte för att få en lägenhet?

Tyvärr så har inte hyresvärden någon skyldighet att sätta den nyinflyttade "sambon" på hyreskontraktet.
De kan vara lite lättare att ha och göra med om man har gemensamma barn.
(Kolla in http://www.adoptionscentrum.se/ ! :tummenupp )

Känns det inte aktuellt så är det bara att anlita nån lägenhetsfifflare som vet hur man gör ett skenbyte!

/Z

Zikoriath skrev:
Tyvärr så har inte hyresvärden någon skyldighet att sätta den nyinflyttade "sambon" på hyreskontraktet.
De kan vara lite lättare att ha och göra med om man har gemensamma barn.
(Kolla in http://www.adoptionscentrum.se/ ! :tummenupp )

Känns det inte aktuellt så är det bara att anlita nån lägenhetsfifflare som vet hur man gör ett skenbyte!

/Z

Jag var ju förstås helt seriös.... :rolleyes: Vet dock att min hyresvärd (familjebostäder) låter sambos stå med på kontraktet. Frågan är ju dock akademisk i det här fallet.

tjockisbulle skrev:
Ne det tror jag inte funkar,
Att han bor där som inneboende hjälper inte.

Men hade båda stått som sammanboende på förstahandskontraktet hade det nog kanske fungerat.

vet inte säkert.
:gnissla

Detta var det jag tänkte på :D Värt ett försök

Coola Ola skrev:

juha01 skrev:

Det här har ju varit på tapeten tidigare, och det enklaste sättet är nog att du skaffar dig ett förstahandskontrakt på liten billig skrubb i något sunkigt område, sen byter ni helt sonika lägenhet med varandra och du säger omedelbart upp skrubben, du får väl i värsta fall betala hyran där under uppsägingstiden.

Raskus skrev:
Det här har ju varit på tapeten tidigare, och det enklaste sättet är nog att du skaffar dig ett förstahandskontrakt på liten billig skrubb i något sunkigt område, sen byter ni helt sonika lägenhet med varandra och du säger omedelbart upp skrubben, du får väl i värsta fall betala hyran där under uppsägingstiden.

Måste skrubben vara i samma stad?? Har liksom inga som helst problem att teckna ett kontrakt hemma i skogarna då det säkert finns 30% tomma lgh där... :hihi

Dessutom är det en tjej så jag slipper ju spela bög! :)

WestW skrev:

Det har gått utmärkt vid flera tillfällen, min brorsa har gjort så med kompisar osv...
Men det kanske skiljer sig från hv till hv...

*/ ?>
Back