Överklockningstråden

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
Här kan vi diskutera överklockning och posta resultat.

Lista de viktigaste komponenterna i er dator och beskriv vad ni gjorde för att träffa ett visst resultat. Gärna på ett enkelt och pedagogiskt sätt så att man lär sig något. Många guider som finns tycker jag är krångliga och trista att läsa, bättre då att kunna få tips av experterna i en levande tråd.

Mer om detta ämne finns bla på:
www.sweclockers.com/forum
www.overclock.net
http://forums.guru3d.com/index.php
www.tomshardware.co.uk/forum/forum-11.html

SH borde givetvis ha en egen hörna för detta ämne. :)

En bra guide till att överklocka sin processor och RAM-minne finns här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=723298
och
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=227317

En bra guide till att överklocka sitt grafikkort och trimma kylfläktar finns här:
http://www.guru3d.com/article/rivatuner-20-fan-speed--overclock-guide/

Har du ett GeForce-kort?:
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=74787

Har du ett Radeon-kort?:
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=74630

Last edited:
Jag har undervoltat min processor! Jäkligt bra om man inte har program som sköter detta automatiskt!

Minns tyvärr inte hur jag gjorde men jag återkommer!

Jag har undervoltat min processor! Jäkligt bra om man inte har program som sköter detta automatiskt!

Minns tyvärr inte hur jag gjorde men jag återkommer!

Har du lust att utveckla det där lite mer. Varför undervoltar man etc...

Överklockning verkar spännande. Tror jag ska testa lite när jag byggt ihop min nya burk. :)

Har du lust att utveckla det där lite mer. Varför undervoltar man etc...

Överklockning verkar spännande. Tror jag ska testa lite när jag byggt ihop min nya burk. :)

Man gör det för att processorn blir svalare. Och svalare betyder tystare :)

Ska skriva lite mer utförligt sen.

Dock finns det på många datorer (tror jag) program som fixar detta utan att man behöver pilla på något.

Kan man på ngt sett stressa en AMD X3 processor som sitter i en Fujitsu Siemens laptop? BIOS är ju totalt spärrat och där kan man inte göra mer än ställa klockan. Finns det program som knäcker BIOS och tillåter överklockning?

Dator: FSIEMENS AMILO PA 3553 (inte skiten som SIBA säljer med 1.9 GHz, utan med 2.0GHz dock fortf skit finns ingen "scrollfunktion" på musplattan, man får trycka på listen i webläsaren!)

Kan man på ngt sett stressa en AMD X3 processor som sitter i en Fujitsu Siemens laptop? BIOS är ju totalt spärrat och där kan man inte göra mer än ställa klockan. Finns det program som knäcker BIOS och tillåter överklockning?

Dator: FSIEMENS AMILO PA 3553 (inte skiten som SIBA säljer med 1.9 GHz, utan med 2.0GHz dock fortf skit finns ingen "scrollfunktion" på musplattan, man får trycka på listen i webläsaren!)

Vet du vad det sitter för moderkort i den?

EDIT:
Som jag har fattat det kan man antingen gå via bios eller mjukvara som inverkar direkt på moderkortet från operativsystemet. Gigabyte har tydligen nått eget prog som man kan köra från windows. Förmodligen ger inte programmet access till alla olika grejor men för den glade amatören kanske det är fullt tillräckligt? :)

Last edited:
Hittade detta:

BIOS:
Tillverkare: Phoenix Technologies LTD
Version: V1.10

Moderkort
Namn: P15
Tillverkare: FUJITSU SIEMENS
S/N: 554H701021G83406F94KS1C
Version: 1C

Hittade detta:

BIOS:
Tillverkare: Phoenix Technologies LTD
Version: V1.10

Moderkort
Namn: P15
Tillverkare: FUJITSU SIEMENS
S/N: 554H701021G83406F94KS1C
Version: 1C

På vilket sätt är BIOS "spärrad"??

Kan man inte gå in i den eller har admin låst funktionerna i den på något sätt??

Det borde finnas en resetknapp på moderkortet du kan testa.. Då nollställs BIOS och borde ge dig access till alla funktioner om det är nått som en admin lagt in i efterhand.

Altenativt flashar du om BIOSen för att få en annan version som kanske ger dig tillgång till alla/mer grejor. Men nu är jag ute på djupt vatten här. Bättre om Andersbrink eller Halogen svarar, de har nog koll på detta.

Har spenderat alldeles för mycket kontorstid med att läsa på runt detta ämne de senaste dagarna och nu har jag några frågor. Observera att jag inte har möjlighet att kolla specifika parametrar o liknande i praktiken just nu.

Har FSB någon inverkan på minnena?

För att utveckla resonemanget - om jag vrider upp FSB från, låt säga 333mhz till 400mhz utan att göra någon annan inställning, kommer jag att fucka upp något med RAM-minnet då?

Gäller ett Intelsystem alltså. Vet ej om AMD ens kör med FSB?

Kort sagt, ja. I vanliga fall är det frekvenser som är länkade med varandra.
Det finns massor att läsa om man söker lite.

Ok. Utveckla hur du menar - gärna med ett konkret exempel hur du gjorde/hade gjort osv. Jag vet att det finns massor att läsa, du ser ju länkarna i första inlägget. Tanken är att diskutera detta här.

EDIT: Eftersom det verkar trögt att få igång diskussion så ska jag vara än mer konkret.

Ok...

En quadprocessor, ej extremequad, har som jag fattat det en låst multiplier. Eller rättare sagt man kan justera den nedåt men ej uppåt. I min värld verkar det både enklare och vettigare att höja FSB istället för att trixa med multipliern.

Ett räkneexempel för att få fram originalhastighet på en q9550:
Multiplier - 8.5 (original för q9550)
FSB - 333mhz
8.5*333=2.83Ghz (so far so good, det stämmer bra med Intels specs)

Om jag höjer FSB till 400mhz får jag:
8.5*400= 3.4Ghz (verkar vara en relativt ofarlig ökning)

MEN det jag undrar är kommer detta att påverka RAM-minnet?

Låt säga att jag kör med 8Gb DDR2 6400 800mhz-minne. Sent igår när jag lurade på det här så fick jag fram, hur kommer jag inte ihåg nu:rolleyes: , att denna ekvation skulle göra att minnena kördes i exakt 800mhz. Stämmer detta förutsatt att jag kör med en divider på 1:1 för minnet??

Observera att jag HAR läst guider osv. Jag har bara inte fattat riktigt så bespara mig sarkastiska kommentarer. Hjälp till istället. :tummenupp

Last edited:
Ett räkneexempel för att få fram originalhastighet på en q9550:
Multiplier - 8.5 (original för q9550)
FSB - 333mhz
8.5*333=2.83Ghz (so far so good, det stämmer bra med Intels specs)

Om jag höjer FSB till 400mhz får jag:
8.5*400= 3.4Ghz (verkar vara en relativt ofarlig ökning)

MEN det jag undrar är kommer detta att påverka RAM-minnet?

Låt säga att jag kör med 8Gb DDR2 6400 800mhz-minne. Sent igår när jag lurade på det här så fick jag fram, hur kommer jag inte ihåg nu:rolleyes: , att denna ekvation skulle göra att minnena kördes i exakt 800mhz. Stämmer detta förutsatt att jag kör med en divider på 1:1 för minnet??

Observera att jag HAR läst guider osv. Jag har bara inte fattat riktigt så bespara mig sarkastiska kommentarer. Hjälp till istället. :tummenupp

Minnets hastighet bestäms också av FSB. DDR-minne skickar data på både den stigande och fallande delen av klockcykelns kurva, vilket i praktiken innebär att minnet körs i FSB x 2. Så en FSB på 400 ger som du säger en minneshastighet på 800 Mhz. Förutsatt då att du inte kör minnet osynkat i nån annan hastighet som du ställt in.

Minnets hastighet bestäms också av FSB. DDR-minne skickar data på både den stigande och fallande delen av klockcykelns kurva, vilket i praktiken innebär att minnet körs i FSB x 2. Så en FSB på 400 ger som du säger en minneshastighet på 800 Mhz. Förutsatt då att du inte kör minnet osynkat i nån annan hastighet som du ställt in.

Tack!

Det var precis det jag ville veta. :tummenupp

När du säger "kör minnet osynkat", menar du då när man har fipplat med minnesdividern tex?

Vad händer om man överstiger minnets specade mhz något? Blir det ka-blaaam! då eller märker man ingen skillnad? Om vi i tanken leker med att ytterligare hissa FSB:en något?

Tack!

Det var precis det jag ville veta. :tummenupp

När du säger "kör minnet osynkat", menar du då när man har fipplat med minnesdividern tex?

Vad händer om man överstiger minnets specade mhz något? Blir det ka-blaaam! då eller märker man ingen skillnad? Om vi i tanken leker med att ytterligare hissa FSB:en något?

Jag har klockat upp min burk mha det inbyggda OC hjälpmedel som ligger i mitt BIOS.

Jag har klockat upp 20% från 2,66 -> 3,2 GHz.
När detta gjordes hängde RAM minnenas frekvens med i höjningen
från 800MHz -> 960MHz.

Jag har inte haft några problem med varken minnen eller CPU. :)

Jag har klockat upp min burk mha det inbyggda OC hjälpmedel som ligger i mitt BIOS.

Jag har klockat upp 20% från 2,66 -> 3,2 GHz.
När detta gjordes hängde RAM minnenas frekvens med i höjningen
från 800MHz -> 960MHz.

Jag har inte haft några problem med varken minnen eller CPU. :)

Okej, det där låter ju mycket intressant men du får posta specs också så man vet vad du har utgått ifrån.

Moderkort?
Processor?
Typ av RAM-minne?

Annat viktigt? :)

EDIT: Foton/skärmdumpar är alltid kul. ;)

Moderkort: ASUS StrikerIIFormula - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342621
Processor: Intel Q9450 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=264789
RAM: OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB KIT - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343039

Funktionen fans med i BIOS på detta Moderkortet.

Ok, det verkar ju vara en riktigt najs bräda du köpt. Nästan 3k, då ska det ju vara bra grejor. ASUS är väl kända för att göra bra överklockningsmaterial också?

Läser man rescensionerna längre ner verkar det som att några har haft problem med att kortet går varmt. Inget du har märkt?

Vore spännande att veta vad BIOSen egentligen har gjort när du lät den överklocka själv.. Kan du gå in i BIOS och se inställningarna den gjort? Gick det att överklocka steglöst eller var det ett fast overdriveläge typ?

EDIT: Du säger att du kör minnet i 960mhz men det där minnet är bara specat till 800mhz?? Är du hundra på att du verkligen kör det i den farten? Kollat med någon mjukvara i windows etc?

För övrigt, vad ligger dina temperaturer på?

Last edited:
Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form